תאונת דרכים קטלנית היא תאונת דרכים שמסתיימת במותו של אדם אשר היה מעורב בתאונה, או במותם של מספר אנשים. למרבה הצער, במדינת ישראל מסתיימות תאונות דרכים רבות בהרוגים, כאשר מאז קום המדינה יותר מ-30 אלף אנשים מצאו את מותם בתאונות דרכים קטלניות, ורק בשנת 2016 נהרגו בכבישי הארץ 373 אנשים.


במקרים רבים מוגש כתב אישום כנגד הנהג או הנהגים אשר היו מעורבים בתאונת הדרכים הקטלנית, כתב אישום אשר עלול להסתיים בענישה מחמירה ואף במאסר בפועל לתקופות ארוכות. לא תמיד התאונה הקטלנית נגרמת בעקבות עבירות תנועה חמורות כגון נהיגה במהירות העולה על המהירות המותרת, נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים וכדומה.


ישנם מקרים רבים שבהם חוסר תשומת לב של רגע או אי זהירות מספקת לתנאי הדרך, של נהג נורמטיבי לחלוטין ללא עבר תעבורתי, מסתיימים בתוצאות טרגיות, במותו של אדם ובמעורבות הנהג במשפט פלילי.


הריגה או גרימת מוות ברשלנות: באילו נסיבות יוגש כתב אישום כנגד נהג שגרם לתאונה קטלנית?


חוק העונשין קובע כי אדם אשר גרם במעשיו או עקב מחדל לפטירתו של אדם אחר, יועמד לדין בגין הריגה, וצפוי להיכנס למאסר בפועל לתקופה של עד 20 שנה. חוק העונשין אף קובע כי העונש בגין גרימת מוות ברשלנות הוא מאסר מאחורי סורג ובריח לתקופה של שלוש שנים.


פקודת התעבורה קובעת כי נהג אשר גרם למוות ברשלנות תוך כדי שימוש בכלי רכב, צפוי להיכנס למאסר לתקופה מינימלית של חצי שנה, כאשר התקופה המקסימלית מגיעה לשלוש שנות מאסר. עם זאת, בנסיבות מסוימות וחריגות, בית המשפט יכול לוותר אף על תקופת המאסר המינימלית.


פסילה מנהלית של רישיון הנהיגה והגשת כתב אישום: מהם ההליכים לאחר תאונת דרכים עם הרוגים?


עם קרות התאונה, יגיעו לזירת האירוע גורמי המשטרה ובוחן משטרתי אשר יבחן את הנסיבות שהובילו לתאונה. קצין משטרה בדרגת מפקח או בדרגה גבוהה יותר מוסמך לפסול את רישיונו של נהג אשר היה מעורב בתאונה קטלנית בפסילה מנהלית, עוד בטרם הוגש נגדו כתב אישום.


כאשר קיים יסוד סביר להניח כי נגד הנהג יוגש כתב אישום, קצין המשטרה יפסול את רישיונו לתקופה של שלושה חודשים לכל הפחות, או במילים אחרות ל-90 ימים.


בתקופת הפסילה המנהלית תבצע המשטרה חקירה ותבחן מדוע התאונה נגרמה והאם ניתן היה למנוע אותה. בסופה של החקירה תחליט המשטרה האם להמליץ לפרקליטות להגיש כתב אישום כנגד הנהג המעורב בתאונה או לסגור את התיק. לאחר מכן הפרקליטות תבחן את תיק החקירה ותחליט האם יש די ראיות להגשת כתב אישום.


במסגרת החקירה ייבחן האם הייתה דרך למנוע את קרות תאונת הדרכים על פי פרמטרים עובדתיים שונים כגון שדה הראייה של הנהג, מהירות נסיעתו, האם נהג באופן סביר ובהתאם לתנאי הדרך, האם נקט אמצעי זהירות ועוד.

 

יש לך שאלה?

פורום מהירות מופרזת | תאונות קטלניות ותאונות פגע וברח


אחרי ביצוע כל הבדיקות הרלוונטיות על ידי המשטרה ולאחר מכן על ידי הפרקליטות, כתב האישום יכול לכלול סעיפי אישום שונים כנגד הנהג החשוד, כאשר שני סעיפי האישום העיקריים יהיו הריגה או לחלופין גרימת מוות ברשלנות. מדובר בשתי עבירות שונות על פי החוק, עם השלכות מרחיקות לכת על הענישה אשר תוטל בסופו של דבר על הנהג.