מגרשים לבניה מציעים את האפשרות אשר קוסמת לאנשים רבים: לבנות בעצמם את הבית שבו יתגוררו, תוך מעורבות מוגברת בכל הקשור לתכנון, לעיצוב ולבניה עצמה, לרבות בחירת אנשי מקצוע כגון אדריכלים, עורכי דין, מעצבי פנים, שמאים ועוד. רכישת מגרש בפני עצמה אף יכולה להוות אלטרנטיבה כלכלית חסכונית יותר לרכישת דירת מגורים חדשה מקבלן, רכישה אשר יכולה להשתלם ולצמצם עלויות בסופו של דבר.


רוכשים קרקע לבנייה עצמית? אילו בדיקות חייבים לבצע לפני שחותמים על זיכרון דברים או הסכם מכר?


בראש ובראשונה חשוב לדעת מיהו בעל הזכויות במגרש המיועד לקנייה או לחכירה: האם אדם פרטי או שמא מנהל מקרקעי ישראל. על ידי השגת נסח רישום המגרש בטאבו מלשכת רישום המקרקעין, על פי מספר הגוש והחלקה, וכן על ידי קבלת אישור ממנהל מקרקעי ישראל, אפשר לוודא שהאדם אשר מוכר את המגרש הוא אכן בעל הזכויות בו וכי לא חלים שעבודים או עיקולים שונים, הערות אזהרה או צו הריסה על המבנים אשר מצויים על המגרש.


כמו כן יש לברר אילו זכויות בניה קיימות בקרקע, מהו הייעוד של הקרקע, האם לבנייה או לחקלאות, האם מדובר בקרקע המיועדת לבניה מיידית, כמה יחידות דיור ניתן לבנות עליה, מהו מספר הקומות המותר לבניה, מהם אחוזי הבניה ועוד. כדי לברר זאת, יש לפנות לוועדה המקומית לתכנון ובניה בבקשה לברר את תוכנית המתאר עבור המגרש, המפרטת את כל אפשרויות הבניה עליו.


נוסף על כך חשוב להבין מהי תוכנית המתאר לגבי השטחים הסמוכים למגרש והקרקעות אשר גובלות עמו. זאת כדי להבין האם בעתיד ייבנה קנין, חניון, מרכז מסחרי, בניין רב קומות או כביש מהיר, אשר עלולים לפגוע בערכו של הנכס או באפשרות של בעליו להפיק הנאה ואיכות חיים מהמגורים בבית שמתוכנן להיבנות עליו. לשם כך צריך לפנות בבקשה לוועדה המקומית לתכנון ובניה ברשות המקומית אשר אליה שייך המגרש.


אילו מסים, הוצאות והיטלים חלים בעסקה לרכישת מגרש לבניה?


גם עסקה לרכישת קרקע לבניה, בדומה לכל עסקה אחרת הקשורה בנכסי נדל"ן, כרוכה בתשלום מסים והיטלים שונים, כמו גם בהוצאות נלוות. בין היתר אפשר למנות מס רכישה, מס שבח, היטלי השבחה, תשלומים לוועדה המקומית או למנהל מקרקעי ישראל, תשלומי שכר טרחה עבור שירותי תיווך, תשלומים לעורך הדין, לאדריכל, לשמאי המקרקעין ולבעלי מקצוע נוספים כגון קבלן הביצוע וקבלני המשנה ועוד.


נוסף על כך חשוב להביא בחשבון היטלי פיתוח שונים אשר נקבעים לפי שטח הקרקע ושטח הבניה, אשר נגבים על ידי הרשות המקומית, כגון היטלי ביוב, היטלי סלילה ועוד.


בשל מורכבות העסקה חשוב להתייעץ עם בעלי מקצוע אשר יכולים לצמצם את הסיכונים, למנוע עוגמת נפש, לחסוך בהוצאות ולוודא שהעסקה תקינה. בין היתר חשוב לקבל ייעוץ משמאי מקרקעין אשר יש ביכולתו להביא לצמצום בתשלומים שונים, רואה חשבון אשר יכול לבצע תכנון מס ועורך דין אשר ילווה את עסקת המכר וינסח את החוזה.

 

יש לך שאלה?

פורום רכישת מגרש חקלאי | מגרש לבנייה וקרקע חקלאית


לבסוף, חשוב לוודא כי הרוכש יכול לקבל הלוואת משכנתא מהבנק ושהוא יוכל לעמוד בהחזרים החודשיים. אי עמידה בתשלומים עלולה להוות הפרה של חוזה המכר, וכך מלבד אובדן הנכס לטובת הבנק, יחויב הרוכש בפיצויים גבוהים כפי שנקבעו בחוזה.