טיפול אונקולוגי ניתן לחולים אשר התגלו בגופם גידולים סרטניים, בניסיון למנוע את התפשטותם, להפחיתם ולהעלימם כליל. זאת למשל באמצעות טיפולים כימותרפיים, ניתוחים והקרנות. גם אם הטיפול השיג את המחלה והגידולים הסרטניים נעלמו מגופו של המטופל, יש להמשיך במעקב תקופתי אחר המטופל שהחלים.


מחלת הסרטן היא שם כולל לסוגים שונים של מחלות שבמסגרתן נוצרים גידולים ממאירים כתוצאה מחלוקה לא מבוקרת של תאים בגוף. המחלה הקטלנית מהווה אחד מגורמי המוות הראשונים בעולם, ונעשים ניסיונות רבים בתחום המחקר והטיפול במחלה, במסגרת ענף הרפואה האונקולוגי.


ואולם, לעתים הטיפול עצמו עלול להיות רשלני ולהוביל לפגיעה חמורה במטופל, לצמצום ניכר בסיכויי ההחלמה שלו ואף למותו. למשל, במסגרת טיפול כימותרפי מוחדרים לגופו של המטופל חומרים כימיים במטרה לפגוע בתאים הסרטניים, אולם הטיפול עלול לפגוע גם בתאים בריאים באופן בלתי הפיך. לעתים הנזקים נגרמים עקב רשלנות רפואית בטיפול האונקולוגי. מה נחשב לרשלנות רפואית במהלך טיפולים אונקולוגיים?


אילו נזקים עלולים להיגרם עקב רשלנות רפואית?


רשלנות רפואית במהלך הטיפולים הקשים כנגד סוגים שונים של סרטן עלולה להוביל לתוצאות טרגיות, להחמרת מצבו הרפואי של החולה, לפגיעה משמעותית בסיכויים להחלים ואף לפטירה.


הטיפול הרשלני יכול להיגרם בשל אבחון שגוי של המחלה, אם בסוג המחלה ואם באבחון מחלת סרטן לאדם הסובל ממחלה אחרת. דוגמה לכך שאבחון לא נכון במחלת הסרטן עלול לגרום לנזקים של ממש היא סיפורו של אמיר פיי-גוטמן, אשר אובחן בטעות כחולה בסרטן אלים במיוחד, סרטן הלימפומה, ועבר טיפולים כימותרפיים קשים לפני שהתגלתה המחלה האמיתית אשר ממנה הוא סובל.


ככל שגידול סרטני מאובחן בשלב מוקדם יותר ומטפלים בו במהירות, כך סיכויי ההחלמה גדולים יותר. עיכוב בתחילת מתן הטיפול, אם בשל אבחון מאוחר ואם בשל כשלים מערכתיים או אחרים, עלול להוביל להתפשטות גרורות, להחמרת המצב ולהפחתה ניכרת בסיכויים להחלים.


מלבד זאת, הטיפול עצמו עלול לגרום נזקים קשים, וזאת גם כאשר הוא ניתן על פי אבחון מדויק ולא חל עיכוב בתחילתו. למשל נזקים לאיברים פנימיים במסגרת הליך כירורגי להסרת גידול סרטני. גם מתן תרופות שאינן מותאמות לסוג הגידול הספציפי או למצבו של החולה, לגילו, לגודלו של הגידול הסרטני וכדומה, עלול לגום לנזקים ולהחמרה במצבו של החולה.


כיצד צריך לנהוג במקרה של חשד לרשלנות רפואית בטיפול אונקולוגי?


כבכל טיפול רפואי אחר, גם במהלך טיפולים אונקולוגיים עלולים להיגרם נזקים שונים, שאינם נגרמים בעקבות רשלנות רפואית אלא מהווים חלק מהסיכונים הסבירים, הסיבוכים האפשריים ותופעות הלוואי שעלולים להתרחש מכל מקום, גם אם הצוות הרפואי לא עשה דבר באופן רשלני.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות רפואית אונקולוגיה | סרטן


על כן, בתביעת פיצויים בשל רשלנות רפואית יש להוכיח שהטיפול אכן היה רשלני ושהוא גרם לנזק. לצורך זאת יש לקבל חוות דעת רפואית מרופא העוסק בתחום, אשר יכולה להצביע על רשלנות רפואית אפשרית, ולצרף אותה לכתב התביעה.


כמו כן יש להציג אסמכתאות וראיות לרשלנות על פי חריגה מסטנדרטים רפואיים מקובלים והליכי טיפול אחרים אשר ניתנים במקרים דומים. לבסוף יש להציג את הנזק שנגרם כתוצאה מהטיפול הרשלני, להוכיח את הקשר הסיבתי בין הנזק לבין הרשלנות הנטענת, ולהעריך את שיעור הנזק ואחוזי הנכות שנגרמו למטופל.