מחקרים סטטיסטיים שהתבצעו ברחבי העולם מראים כי אבחון מוטעה של מחלה או מצב רפואי הוא מקרה לא נדיר, אשר עלול לקרות בכל שלושה מתוך עשרה אבחונים. הסיבה לכך יכולה להיות חוסר ניסיון של הרופא המפענח את הבדיקה, ממצאים שאינם חד משמעיים, פענוח שגוי של תוצאות בדיקות, חוסר תשומת לב, בלבול בין בדיקות של מטופלים שונים ועוד.


אחת מהעילות הנפוצות ביותר להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית היא אבחון שגוי של מחלה, אשר הוביל למתן טיפול לא נכון, לעתים אף לביצוע פרוצדורות רפואיות קשות שגרמו לנזק, וכן לסבל מיותר לחולה, לעוגמת נפש מרובה ובמקרים מסוימים אף לנזקים גופניים ונפשיים חמורים ואף למוות.


אבחון סרטן שגוי עלול להוביל לטיפולים כימותרפיים מיותרים שגורמים נזקים למטופל


סיפורו של אמיר פרישר גוטמן, אשר אובחן באופן שגוי כחולה בסרטן קשה מסוג לימפומה, נאלץ לקבל טיפולים כימותרפיים שגרמו לו נזקים ועמד רגע לפני השתלת מח עצם לפני שהתברר כי כלל אינו חולה בסרטן, הסתיים לאחרונה בהגשת תביעה כנגד בית החולים איכילוב, שבו אובחן וטופל. סכום התביעה עומד על חמישה מיליון שקלים.


במסגרת כתב התביעה נטען כי בית החולים הציג בפניו מצג שווא לגבי מצבו, לא שיתף אותו בפרטים משמעותיים ואף הסתיר ממנו כי ישנם סימנים המצביעים על כך שאבחון המחלה למעשה שגוי. הוא נאלץ לקבל טיפול כימותרפי אגרסיבי במשך מספר חודשים, אשר לטענתו גרם לו נזקים נפשיים וגופניים חמורים ובלתי הפיכים, מתח קשה וייסורים של ממש, ואף הוביל לפגיעה משמעותית בפרנסתו.


הרשלנות הרפואית על פי כתב התביעה החלה כבר באופן ביצוע הביופסיה, המשיכה באופן השימור של הדגימות, בפענוח לא נכון של הממצאים, והסתיים בהסתרת המידע הרפואי הרלוונטי ממנו.


במקרה אחר שאירע לפני מספר שנים, עברה ילדה בת חמש טיפולי כימותרפיה אינטנסיביים וקשים בבית החולים שיבא, לאחר שעלה חשד כי הנפיחות בבלוטות הלימפה שלה היא למעשה גידול סרטני. הטיפולים הקשים הותירה בגופה נזקים והיא תיאלץ לעבור שיקום ארוך, אולם לאחר מספר טיפולים התגלה כי מדובר בדלקת בלבד והילדה כלל אינה חולה בסרטן.


כיצד מכריע בית המשפט האם חלה רשלנות רפואית עקב אבחון שגוי?


כאשר מוגשת תביעת רשלנות רפואית לבית המשפט בעילה של טעות באבחון, יבחן בית המשפט האם הרופא או הצוות הרפואי נהג לפי מבחן הרופא הסביר, כלומר פעל בהתאם לידע הרפואי והכללים הנהוגים במקרים דומים.


בין היתר תיבחן השאלה האם הרופא צריך היה לחשוד במחלה על פי התסמינים שמהם סבל המטופל, האם חשדו היה צריך להתעורר גם אם המטופל לא התלונן, האם היה צריך לשלוח אותו לבדיקות וכן האם הייתה אפשרות לאבחן את המחלה בשלב מוקדם יותר.


כמו כן ייבחן האם קיים קשר סיבתי בין ההתנהלות הרשלנית הנטענת לבין הנזקים שנגרמו למטופל בעקבות זאת. כלומר, גם במקרה שבו בית המשפט משתכנע כי הרופא לא נהג באופן סביר, יש להוכיח מה הנזק שנגרם ואת הקשר בינו לבין ההתרשלות.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות רפואית אונקולוגיה | סרטן


במקרה של קבלת תביעה בגין רשלנות רפואית עקב אבחון שגוי שגרם לנזק, התובע יוכל לקבל פיצויים בסכומים משמעותיים מבית החולים, ממשרד הבריאות ומגורמים נוספים שיכולים להיקבע כנושאים באחריות לנזק שנגרם לו.