נשים רבות בישראל חוות הטרדה מינית, וחשופות להטרדה ברחוב, באוטובוס, בים, במקומות ציבוריים, במקומות בילוי ואף במקומות העבודה. למעשה, סקרים ומחקרים מצביעים על תמונה עגומה של אלפי נשים אשר נחשפות להטרדה מינית בעבודה מצד עמיתים למקצוע, נהגי הסעות, מנהלים ומעסיקים.


ואולם, לא רק נשים אלא גם גברים חשופים להטרדה מינית בעבודה, אשר יכולה להתבטא בצורות שונות כגון ניצול יחסי מרות, סחיטה על רקע מיני, הצעות או הערות מיניות חוזרות ונשנות, פרסום צילומים חושפניים ללא הסכמה ועוד. מהן זכויותיהם?


אילו מעשים נחשבים להטרדה מינית על פי החוק?


החוק למניעת הטרדה מינית אשר חוקק בשנת 1998 לאור ריבוי התופעות של הטרדה מינית בצורותיה השונות במקומות העבודה, אינו מבצע הבחנה בין גברים או נשים שהוטרדו מינית, או בין נשים או גברים שביצעו הטרדה מינית. החוק אוסר על כל אופן של הטרדה על רקע מיני, וזאת כדי לקדם שוויון בין המינים ולהגן על כבודם ופרטיותם של שני המינים.


החוק אוסר על סחיטה באיומים על רקע מיני, על ביצוע מעשים מגונים, לרבות חשיפת איברים, מבלי שהצד השני מעוניין בכך, וכן על הצעות מיניות חוזרות ונשנות כלפי אדם שכבר סירב בעבר להצעות הללו באופן נחרץ וחד משמעי. הצעות מיניות יכולות להיות הן מילוליות והן גופניות כגון קריצה, להתבטא בשליחת הודעות או מיילים בעלי תוכן מיני ועוד.


כמו כן אוסר החוק על התנכלות מכל סוג על בסיס מיני או על בסיס סירוב להצעות מיניות. גם התייחסויות בעלות גוון מיני, למשל על אופן הלבוש, אסורות על פי החוק, כל עוד האדם שאליו כוונה ההתייחסות הבהיר כי אינו מעוניין להיחשף אליהן.


נוסף על כך, החוק אוסר על התייחסות משפילה או כינויים מבזים הנוגעים למיניותו או נטייתו המינית של אדם. למעשה, כל אמירה או הצעה מינית המבוצעת תוך ניצול יחסי מרות, למשל, אמירה מצד מנהל כלפי עובד הכפוף לו, יכולה להיחשב הטרדה מינית על פי בחוק, גם אם העובד לא דחה את ההצעות באופן מפורש.


עם זאת, לא צריך לחשוש מחיזור לגיטימי או הפגנת יחס רומנטי כלפי עובד אחר, כל עוד הדבר נעשה בהסכמת שני הצדדים וללא אלמנטים של הפחדה או כפייה.


חשוב לדעת כי הטרדה מינית מסווגת גם כמעשה פלילי, ומי שעומד בפני הליכים פליליים בגין הטרדה מינית עלול להיכנס למאסר לתקופה של שנתיים, ואף עד ארבע שנים כאשר מדובר בנסיבות מיוחדות כגון ניצול יחסי מרות או סחיטה באיומים.


כיצד ניתן לפעול אחרי הטרדה מינית בעבודה?


כל גבר שהוטרד מינית במקום העבודה יכול להגיש תלונה כנגד המטריד או המטרידה הן במשטרה והן במסגרת העבודה, באמצעות פנייה לממונה על הטרדות מיניות בעבודה. מלבד זאת, הוא רשאי לתבוע הן את המטריד והן את המעסיק בהליך אזרחי בתוך שלוש שנים מהמועד שבו אירעה ההטרדה.


בדיוק כמו נשים, גם גברים זכאים לסביבת עבודה נטולה הטרדות מיניות, מבלי לחוות השפלה, התעללות או פגיעה על רקע מיני. החוק אף אוסר על המעסיק לפגוע בעובד או להפלות עובד שהתלונן על הטרדה מינית.

 

יש לך שאלה?

פורום הטרדה מינית - פגיעה מינית


מלבד זאת חשוב לדעת כי הטרדה מינית עלולה להותיר נכות נפשית, ובמקרים כאלה ניתן לתבוע קצבת נכות מהמוסד לביטוח לאומי. כמו כן, כל מקרה של התנכלות בעובד על רקע מיני או סירוב להצעות מיניות נתפס בחומרה על ידי החוק ובתי המשפט, למשל פיטורין, פגיעה בסמכויות המסגרת התפקיד, אי קידום או פגיעה בתנאי העבודה אך ורק בשל סירוב או הגשת תלונה על הטרדה מינית.