בין עבירות התעבורה הנפוצות ביותר ניתן לכלול את עבירת הנהיגה ללא רישיון נהיגה, אשר לפי חוק התעבורה כוללת מספר מקרים שונים: נהיגה בזמן פסילה או שלילה, נהיגה עם רישיון נהיגה שפג תוקפו ולא חודש, נהיגה מבלי להוציא כלל רישיון נהיגה ובלי לעבור את מבחני הרישוי הנדרשים להוצאת רישיון, התרת נהיגה ברכב לאדם אחר שאינו מורשה לנהוג, וכן נהיגה בכלי רכב מסוג שאינו מצוין ברישיון הנהיגה.


מהם ההבדלים בין הסוגים השונים של עבירת נהיגה ללא רישיון, וכיצד הם משליכים על העונשים?


החוק מבחין בין סוגי העבירות, ומתייחס בחומרה הגבוהה ביותר לעבירת נהיגה על ידי מי שאינו מורשה לנהוג, כלומר מי שמעולם לא הוציא רישיון נהיגה. בהתאם, גם בתי המשפט מתייחסים בחומרה למי שנתפס נוהג מבלי שקיבל רישיון לנהוג, ונוהגים לפסוק גזרי דין מחמירים שנועדו גם להרתיע אנשים אחרים מביצוע עבירה זו.


במקרים כאלו העונשים יכולים לנוע מאיסור להוציא רישיון למשך תקופה קצובה, ועד מאסר על תנאי, עבודות לתועלת הציבור או עבודות שירות וכן מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח. עם זאת, שיקול הדעת של בית המשפט בבואו לגזור את העונש יתבסס גם על מידת הסיכון שנוצרה על ידי הנאשם כלפי עצמו וכלפי משתמשי הדרך האחרים.


על כן הענישה תתבסס בין היתר גם על רמת מיומנותו של הנאשם בנהיגה, על מספר הפעמים שנהג בעבר מבלי שהוציא רישיון, על סוג כלי הרכב שבו נהג, על השאלה האם בוצעו עוד עבירות נוסף על העובדה שהנאשם נהג ללא רישיון, האם היו עוד נוסעים ברכב מלבדו ועוד. ככל שמדובר בנהג מיומן יותר שלא ביצע עבירות נוספות ולא העמיד בסיכון חמור אנשים אחרים או את עצמו, כך העונש יהיה קל יותר.


כאשר מדובר בעבירת נהיגה עם רישיון נהיגה פג תוקף, השיקול המשמעותי ביותר מבחינת העונש יהיה כמה זמן חלף מאז שפג תוקפו של הרישיון. העונש יכול לנוע מקנס כספי בלבד ועד פסילת הרישיון ומאסר בפועל.


ומה עם נהג אשר נתפס נוהג ללא רישיון ברשותו, אף על פי שיש לו רישיון נהיגה בתוקף? על פי תקנות התעבורה, חלה חובה להחזיק ברישיון הנהיגה, בביטוח וברישיון הרכב בכל נהיגה. ואולם, גם מי שאינו מחזיק ברשותו את הרישיון, יכול להגיע לתחנת המשטרה בתוך פרק זמן של חמישה ימים עם המסמכים הרלוונטיים, מבלי לעמוד לדין ומבלי שיוגש נגדו כתב אישום.


מהם העונשים הצפויים בגין נהיגה ללא רישיון מתאים לסוג הרכב?


גם מי שנוהג מבלי שהוא מחזיק ברישיון נהיגה המתאים לכלי הרכב שעליו הוא נוהג מבצע למעשה עבירה של נהיגה ללא רישיון. למשל, נהיגה על משאית על ידי מי שמחזיק רק רישיון לקטנוע. עבירה זו יכולה להיחשב קלה יחסית, ולגרור ענישה כגון קנס כספי ופסילת רישיון על תנאי, ובית המשפט ישקול בגזירת העונש את מיומנותו של הנהג והוותק שלו בנהיגה יחסית למיומנות והוותק הנדרשים לצורך נהיגה בכלי הרכב שבו נהג ללא רישיון מתאים.

 

יש לך שאלה?

פורום נהיגה ללא רישיון, ביטוח או טסט


כאשר מוציאים רישיון נהיגה, הרישיון מגדיר באילו כלי רכב יכול בעל הרישיון לנהוג, וזאת בהתאם למידת המיומנות הנדרשת לנהיגה בכלי הרכב. מכיוון שהסיכון במקרה כזה גבוה יותר מהסיכון הנשקף לעוברי אורח בעבירת נהיגה ללא רישיון בתוקף, סוג עבירה זה נחשב חמור יותר. אם מדובר בעבירה חוזרת, בעבירה שבוצעה על ידי נהג צעיר או בנהג עם עבר תעבורתי עשיר, הענישה יכולה לכלול גם פסילת רישיון ואף מאסר בפועל במקרים חמורים ביותר.