אמנם תאונות עלולות לקרות בכל מקום, אך הנתונים הסטטיסטיים מוכיחים כי דווקא בבית, במקום שבו שוהים שעות ארוכות ואמור לספק הגנה וביטחון, מתרחשות מרבית התאונות. למעשה, בכל שנה מגיעים לבתי החולים אלפי אנשים שנפצעו עקב תאונה בביתם הפרטי או בבית של קרובי משפחה או חברים.


למרבה הצער, חלק מהתאונות מסתיימות בפציעות קשות הדורשות אשפוז בבית חולים, ניתוחים או שיקום ממושך. התאונות השכיחות ביותר בבית מתרחשות עקב החלקה, פגיעה מרהיטים או מהדלת, שימוש במוצרים פגומים, נפילות מסולם, התחשמלות, נזקי גוף שנגרמו בעת ניקיון, סיוד, התקנת מדף או שיפוצים שונים, אכילת או שאיפת חומרים רעילים ועוד.


לא כולם יודעים שניתן לקבל פיצויים במקרה של תאונה בבית שגרמה לנזקי גוף, הן מהביטוח הלאומי, הן מפוליסות ביטוח פרטיות והן מגורמים אחרים, תלוי בנסיבות התאונה ובגורמים האחראים. באילו מקרים ניתן לקבל פיצויים ומתי ניתן להגיש תביעה?


נפילה בבית: מתי ניתן לקבל דמי תאונה וקצבת נכות במוסד לביטוח לאומי?


כל אדם מעל גיל 18 ולפני גיל פרישה אשר נפגע בתאונה בביתו או בדירת מגורים אחרת, יכול להגיש תביעה לתגמולים בביטוח הלאומי כנפגע תאונה אישית. על פי חוק הביטוח הלאומי, הגדרת פגיעה בתאונה היא נזקי גוף שנגרמו כתוצאה מהתרחשות פתאומית, שאינה עונה על הגדרת תאונת עבודה או תאונת דרכים.


אם בעקבות הפגיעה נפגע כושרו של הנפגע לתפקד, הוא זכאי לקבל דמי תאונה מהביטוח הלאומי, למשך פרק זמן של 90 ימים, בשיעור של 75% מההכנסה הממוצעת שהרוויח בשלושת החודשים טרם הפגיעה.


כדי לקבל דמי תאונה, יש לגשת לבדיקות רפואיות בתוך 72 שעות לאחר הפציעה, ולהגיש את התביעה לקבלת דמי התאונה בביטוח הלאומי במסגרת פרק זמן של 90 ימים מהיום שבו אירעה התאונה.


הזכאות לדמי תאונה ניתנת גם לעקרת בית שאין לה כיסוי ביטוחי במוסד לביטוח לאומי. עם זאת, מי שמקבל תשלומים אחרים עקב אובדן כושר עבודה כגון פיצויים עקב תאונת דרכים או תאונת עבודה, דמי מחלה, קופת גמל וכדומה, לא יהיה זכאי לקבל דמי תאונה.


מלבד זאת, ניתן להגיש תביעה לקצבת נכות כללית לאחר שחולפים 90 ימים מאז התאונה. את התביעה לאגף נכות כללית ניתן להגיש למעשה עבור כל ליקוי רפואי או פגיעה פיזית.


האם ניתן לתבוע פיצויים גם מגורמים אחרים?


נוסף על התגמולים שניתן לקבל מהביטוח הלאומי, אם קיימת פוליסת ביטוח פרטית כגון ביטוח אובדן כושר עבודה, ביטוח תאונות אישיות וכדומה, ניתן להגיש במקביל תביעה לקבלת פיצויים על פי תנאי הפוליסה. אם מדובר בקטין בגיל גן או בית ספר, ניתן לקבל פיצויים גם מפוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים, אשר מכסה כל מקרה של פגיעה, הן מחוץ למסגרת החינוכית והן בתוכה.


אם הפגיעה אירעה כתוצאה משימוש במכשיר פגום, אפשר להגיש תביעה כנגד היצרן או החברה המייבאת, בעילה של רשלנות שגרמה לנזקי גוף. כאשר מדובר בפציעה בעקבות התקנת מכשירים באופן רשלני בבית, ניתן להגיש תביעת רשלנות כנגד הקבלן או בעל המקצוע שגרם לפגיעה בשל רשלנות.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


במקרה שבו הפציעה אירעה בחניה או בחדר המדרגות בבית המשותף, אפשר להגיש תביעה כנגד ועד הבית, וזאת בתנאי שהתאונה אירעה עקב רשלנות או אי שמירה על כללי הבטיחות הנהוגים. כאשר האחראי הוא דייר ספציפי, ניתן להגיש תביעה לפיצויים כנגדו בגין רשלנות. למשל, עקב החלקה על רצפה רטובה, מעידה על חפצים בחדר המדרגות וכדומה.