האם חוב שלא שולם עד יום פטירתו של החייב הוא חוב אבוד, ולא ניתן יותר לגבות אותו? האם חובות עוברים בירושה וניתן להמשיך ולנסות לגבות אותם מהיורשים לאחר מותו של החייב? על פי חוק הירושה בישראל, לאחר פטירתו של אדם, עובר מלוא עזבונו ליורשים. העיזבון כולל את כלל הנכסים, הזכויות והחובות השונים שצבר המנוח, כך שגם חובותיו עוברים בירושה. את החובות הללו הנושים יכולים לגבות מהעיזבון.


חוק הירושה אף מפרט את הסדר שבו ישולמו חובותיו של המנוח מהעיזבון, כאשר רק בתום פירעון החובות כלפי הגורמים השונים תועבר יתרת העיזבון ליורשים. תחילה, ישולמו הפרוצדורות הקשורות בלוויה, לאחר מכן יקבל מנהל העיזבון את שכרו וישולמו הוצאות נוספות הקשורות בצו הירושה, והשלב האחרון לפני העברת הנכסים והממון ליורשים, הוא פירעון החובות ותשלומם לנושים השונים מתוך קופת העיזבון.


האם ניתן לגבות חובות מהעיזבון באמצעות ההוצאה לפועל?


כדי לנקוט הליכי גבייה מעיזבונו של מנוח, נדרש הנושה להציג ראיות ומסמכים המוכיחים את קיומו של החוב, למשל פסק דין לטובתו של הנושה. את החובות ניתן לפרוע ממלוא הנכסים שבעיזבון, אך זאת בתנאי שהעיזבון כולל כספים או נכסים שיכולים לאפשר את פירעון החוב.


נוסף על כך, אמנם לפי החוק, יורשים אינם מקבלים בירושה את החובות שצבר המוריש, אך זאת בתנאי שפעלו לפירעון החובות מקופת העיזבון עוד בטרם חלוקת הירושה. אם נותרו חובות שלא נפרעו אחרי חלוקת העיזבון, במקרים מסוימים שבהם ניתן להוכיח כי פעלו בחוסר תום לב, ידעו על חובות ולא פעלו לפירעונם או הסתירו מידע על נכסים וכספים מהנושים, ניתן יהיה לגבות את החוב מהיורשים עד גובה הסכום שירשו.


האם חלה התיישנות על משך הזמן שבו ניתן לגבות חוב לאחר פטירת החייב?


לאחר פטירתו של המוריש, יורשיו מחויבים על פי חוק לפרסם את דבר מותו בתקשורת. כל אדם שמעוניין לגבות חובות מהעיזבון שהותיר אחריו המנוח, נדרש לעשות זאת בתוך פרק זמן של 90 ימים. לאחר שיחלפו שלושת החודשים הללו, יחולק העיזבון ליורשים.


את החוב ניתן לגבות באמצעות ההוצאה לפועל. זאת על ידי פנייה אל מנהל העיזבון, ציון שמו במסגרת הבקשה בהוצאה לפועל וצירוף הצו אשר מורה על מינוי מנהל עיזבון. אם כבר ניתן צו ירושה ולא מונה מנהל לעזבונו של המנוח, יש להגיש להוצאה לפועל בקשה לגביית החוב תוך ציון שמם של היורשים. במקרה שאף לא יצא צו ירושה או צו לקיום צוואה, ניתן לציין את הזכאים לקבלת ירושתו של המנוח על פי חוק הירושה.


אם המנוח הותיר חובות אשר שוויים גבוה מסכום העיזבון, לא ניתן לפעול לגביית יתרת החוב מהיורשים, אשר חוק הירושה קובע כי אין להטיל עליהם אחריות אישית לחובות שצבר המוריש.

 

יש לך שאלה?

פורום גביית חובות


עם זאת, במקרה שבו היורשים נמנעו בכוונה מסילוק מלוא חובותיו של המנוח, למשל לא אפשרו פרק זמן של שלושה חודשים לגביית החובות על ידי הנושים, הסתירו מידע מהנושים או מבית המשפט וכדומה, ניתן יהיה לתבוע את חובות הנפטר אף מהיורשים באופן אישי. היורשים יחויבו באופן יחסי על פי יחסם בירושה, אך בכל מקרה לא יחויבו לשלם סכומים העולים על שוויו של העיזבון.