במסגרת תוכנית נטו משפחה שהוצגה על ידי שר האוצר משה כחלון ואושרה על ידי הכנסת, כבר בחודש זה יוגדלו נקודות הזיכוי ממס לבני זוג עם ילדים שטרם מלאו להם שש שנים, והדבר נכון גם למשפחות חד הוריות. נוסף על כך, התוכנית משווה בין נקודות הזיכוי שיינתנו לנשים ולגברים עובדים המגדלים ילדים קטנים עד גיל שש.


התוכנית מרחיבה את נקודות הזיכוי בכל שנת מס עבור ילדים בני שנה ועד חמש שנים ל-2.5 נקודות במקום שתי נקודות שניתנו עד היום, ועבור ילדים עד גיל שנה ניתן לקבל 1.5 נקודות זיכוי במקום 0.5 שניתנו עד כה.


הטבות המס יחולו באופן רטרואקטיבי עבור שנת המס 2017, כאשר העובדים צפויים לקבל בעקבות זאת תוספת לשכר של מספר מאות שקלים, תלוי במספר הילדים ובגילם, החל מהחודשים יולי או אוגוסט.


מהם התנאים לקבל את הטבות המס, ועד מתי נמשכת הזכאות לקבל את נקודות הזיכוי?


כל מי שעובד ויש לו ילד קטן או כמה ילדים מתחת גיל שש זכאי לקבל את תוספת נקודות הזיכוי. למי שמשתכר משכורת נמוכה וגם כך אינו מנצל את נקודות הזיכוי שלו או מנצל אותן רק בחלקן, למעשה הרפורמה החדשה לא תשנה דבר בתלוש המשכורת משום שנקודות הזיכוי לא ימומשו. אולם במשכורת ממוצעת או גבוהה ניתן יהיה לקבל תוספות של בין 200 ועד 500 שקלים בממוצע.


לפני אישור התוכנית, אישה הייתה זכאית לקבל רק 0.5 נקודות בשנה שלאחר הלידה, ולשתי נקודות מגיל שנה ועד גיל חמש. גבר היה זכאי לפני תחולת תוכנית נטו למשפחה לנקודה אחת בלבד לילד בשנה שלאחר הלידה, לשתי נקודות לילד בין גיל שנה ועד שלוש שנים ולנקודת זיכוי אחת מגיל שלוש עד ארבע.


לאחר התוכנית, שני ההורים זכאים לקבל נקודה וחצי לילד עד גיל שנה, ועד גיל שש יקבלו שתי נקודות וחצי.


הטבת המס מחושבת על פי גילו של כל ילד בהתאם לשנת המס, ואם מלאו לילד שש שנים באמצע שנת המס, הוריו לא יוכלו לקבל נקודות זיכוי עבורו. משום שהתוכנית אינה משפיעה על משכורת נמוכה כאמור, ניתנת אפשרות להעביר נקודות זיכוי לשנת המס העוקבת, כך שאם השכר יעלה - ניתן יהיה ליהנות מהטבת המס.


אילו הטבות נוספות כלולות במסגרת תוכנית נטו למשפחה?


מלבד העלאת נקודות הזכות, התוכנית אשר נוסדה במטרה להקטין את יוקר המחיה ולעודד תעסוקה של כלל האוכלוסיות במשק ובין היתר של אימהות עובדות, כוללת הטבות נוספות. בין היתר קובעת תוכנית נטו למשפחה הגדלת מענקי עבודה, קבלת מס הכנסה שלילי, סבסוד צהרונים, וכן הפחתת המכס על מוצרים כגון בגדי תינוקות ונעליים.


סבסוד הצהרונים יחל משנת הלימודים הקרובה, וייקבע על פי סיווג היישוב שבו מתגוררים בני המשפחה, על פי רמתו הסוציו-אקונומית. ככל שהיישוב נחשב חלש יותר, כך יגדל שווי הסבסוד.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים


התוכנית אף משווה את גובה מענק העבודה שיכולים לקבל נשים וגברים אשר זכאים לקבל מס הכנסה שלילי, תלוי בגובה ההכנסה ובמספר הילדים. הרחבת מענק העבודה תחול רטרואקטיבית עבור כל שנת 2017.


נוסף על כך, במסגרת התוכנית נקבעה הוראת שעה לביטול מסי הקנייה והמכס החלים על הנעלה, בגדי תינוקות ומכשירי טלפון ניידים.