אדם שהוגשו נגדו מספר תביעות חוב במסגרת ההוצאה לפועל, צריך להתמודד עם הליכי גבייה מרובים כגון צווי עיקול, הגבלות על רישיון הנהיגה וכדומה, כאשר כל אחד מהנושים שהגישו את תביעות החוב רשאי לנקוט כנגדו. מי שנפתחו נגדו תיקים רבים, עלול להיקלע למצב לא פשוט כאשר הוא נדרש להגיע להסדר חוב עם כל נושה ונושה באופן נפרד, בלשכות שונות בהוצאה לפועל.


במקרים כאלו ניתן לבצע איחוד תיקים, באמצעות הגשה מתאימה לרשם ההוצאה לפועל. במסגרת תיק האיחוד ניתן יהיה לעכב או להקפיא את הליכי הגבייה השונים שננקטו כנגד החייב, וכל התיקים שנפתחו נגדו על ידי נושים שונים יאוחדו לתיק אחד. במסגרת תיק האיחוד ייקבע צו תשלומים שיהיה על החייב לשלם מדי חודש, על פי קביעת יכולתו הפיננסית לעמוד בתשלומים.


מהם היתרונות הגלומים באיחוד תיקים בהוצאה לפועל?


תיק האיחוד נועד להקל על החייב ולאפשר לו להגיע להסדר חובותיו באופן מרוכז ומבלי שייפתחו נגדו הליכים שונים בכל אחד מהתיקים בנפרד. כמו כן, כאשר בקשת איחוד התיקים מתקבלת יעוכבו כל הליכי הגבייה כנגד החייב, ועל כן איחוד התיקים למעשה יאפשר לו להמשיך לנהל את חייו ללא חשש מעיקולים, צווי עיכוב יציאה מהארץ וכדומה.


איחוד התיקים יכול להתבצע בשתי דרכים עיקריות: הדרך הראשונה היא תשלום בשיעור של 3% מהסכום הכולל של החובות מדי חודש. אם החייב אינו יכול לעמוד בתשלומים חודשיים בסכום זה, האפשרות השנייה היא באמצעות הכרזה על החייב כמוגבל באמצעים. במקרה זה יוטלו עליו סנקציות שונות כגון הגבלה בחשבון הבנק ועוד.


באילו נסיבות תיק האיחוד יפוזר, וכיצד יכול החייב לפעול?


על פי חוק ההוצאה לפועל, ניתן להגיש בקשה לפיזור תיק האיחוד וביטול צו האיחוד אל רשם ההוצאה לפועל, אשר מוסמך לקבל את הבקשה ולבטל את צו האיחוד או לשנות את התנאים בתיק האיחוד. הרשם מוסמך לפזר תיק איחוד גם על פי יוזמתו.


בקשה לפיזור תיק איחוד יכולה להיות מוגשת על ידי אחד מהנושים או יותר, כאשר החוק מפרט מספר סיבות שבגינן ניתן לפזר את התיק, אם כי לא מדובר ברשימה סגורה.


אחת הסיבות העיקריות לפיזור התיק היא אי עמידה בצו התשלומים שנקבע. אם החייב מחליט להפסיק את התשלומים החודשיים על דעת עצמו ולא הגיש בקשה להקטנת הסכום כפי שהחוק דורש, מדובר למעשה בניצול לרעה של ההליך בהוצאה לפועל, דבר שיוביל בהכרח לביטול תיק האיחוד. עם זאת, גם במקרה של אי עמידה בצו התשלומים, התיק לא יפוזר אוטומטית אלא יינתן לחייב פרק זמן מסוים לפרוע את החובות שצבר במסגרת תיק האיחוד.


נוסף על כך, כל התנהלות של החייב שלא בתום לב עלולה להוביל לפיזור תיק האיחוד, כגון אי שיתוף פעולה או הסתרת מידע, העלמת נכסים או הכנסות, אי דיווחים כדין לרשם ההוצאה לפועל ועוד.

 

יש לך שאלה?

פורום איחוד תיקים


על פי תקנות ההוצאה לפועל, לאחר פיזור תיק האיחוד בהוצאה לפועל, ניתן במקרים מסוימים לבצע איחוד תיקים מחדש, אך זאת רק אם קיימת לכך הצדקה עקב שינוי מהותי בנסיבות. בכל מקרה צריכה לעבור תקופה מסוימת לאחר פיזור התיק לפני שהחייב יוכל להגיש בקשה לאחד את התיקים כנגדו מחדש.