האפשרות לבצע תכנון מס במטרה להפחית את חבות מס ההכנסה, גם אם מדובר בתכנון שיכול להביא להקטנת המס בשיעור ניכר, היא אחת מזכויותיו של כל בעל עסק וכל אדם אשר נדרש לשלם מס הכנסה לאחר שביצע עסקה כזו או אחרת. לשם כך ניתן להתייעץ עם אנשי מקצוע אשר עוסקים בתחום המסים ותכנון מס הכנסה, מע"מ ומיסוי מקרקעין, כגון רואי חשבון ועורכי דין, מבלי שהדבר ייחשב לא לגיטימי או לא חוקי.


עם זאת, מי שמבצע עסקה אשר כל תכליתה היא להימנע ממס או להקטין את גובה המס אשר ישולם בסופו של דבר לרשויות המס, ללא סיבה אחרת, עלול להוביל לסיווג העסקה כעסקה מלאכותית. במילים אחרות, חוקי המס מבחינים בין התחמקות ממס המהווה עבירה על החוק, לבין תכנון לגיטימי של המס.


עסקה מלאכותית: מהן ההשלכות האזרחיות והפליליות?


על פי פקודת מס הכנסה, פקיד השומה מוסמך להתעלם מעסקה ולגבות מס מבלי להתייחס אליה, אם הגיע למסקנה שמדובר בעסקה בדויה או בעסקה מלאכותית, אשר מטרתה היחידה הייתה להפחית בתשלומי המס. במקרה כזה פקיד השומה יתייחס אל העסקה כאילו מעולם לא בוצעה, ויטיל שומה על העסקה בהתאם, על כל המשתמע מכך מבחינת שיעור המס שיש לשלם.


מלבד זאת, אם הדרך להפחתת המס בוצעה באמצעות הפרת החוק, עלולות להיות לכך משמעויות גם מבחינת הדין הפלילי, לרבות עמידה לדין פלילי והטלת עונשים כגון קנסות משמעותיים, עבודות שירות ואף מאסר בפועל.


בתי המשפט ביססו מספר מבחנים לצורך קביעה האם עסקה מסוימת הייתה מלאכותית או לגיטימית. על פי פרשנות הפסיקה, נהוג לבחון את מהותה של העסקה ולבחון אותה יחסית לעסקאות אחרות דומות.


כדי שעסקה תיחשב לגיטימית, צריכה להיות לה הצדקה מסחרית ממשית ומשכנעת מלבד ההצדקה של צמצום חבות המס, אף על פי ששיקולי הפחתת מס אינם פסולים בעיקרם. נוסף על כך התקבעה הלכה שלפיה אם תכנון המס בוצע בהתאם לחוות דעת מקצועית ודווח כדין ובאופן מלא בדוחות השנתיים, העסקה תיחשב לעסקה לגיטימית.


מהם ההבדלים בין תכנון מס לגיטימי לבין התחמקות מתשלום מס, המהווה עבירה על החוק?


תכנון מס לגיטימי הוא למעשה הימנעות מתשלום מס באמצעות כלים חוקיים, ובחירת הדרך המשתלמת ביותר לבצע עסקה כפי שמאפשר החוק לצורך הקטנת שיעור המס. בניגוד לכך, השתמטות מתשלום מס היא למעשה הקטנת חבות המס באמצעות שימוש בכלים לא חוקיים, למשל אי דיווח כדין על הכנסות או דיווח פיקטיבי.


על פי פקודת מס הכנסה, ישנן עבירות מסוימות אשר נחשבות חמורות באופן מיוחד, משום שנעשו מתוך תכנון אסור וכוונת זדון להשתמט ממס באמצעות דרכים שאינן חוקיות, מתוך מחשבה וכוונה פלילית.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מס


לפקיד השומה ולבתי המשפט ניתנה סמכות נרחבת לפרש את הוראות החוק בכל הנוגע לעסקה מלאכותית, וכך גם ההשלכות הצפויות בעקבות ביצוע העסקה נרחבות מאוד, ויכולות לנוע בין התעלמות מהעסקה על ידי פקיד השומה והטלת קנס, ועד עונשים פליליים חמורים כגון מאסר מאחורי סורג ובריח. מסיבה זו יש חשיבות לקבל ייעוץ מעורך דין העוסק בדיני המס ובעבירות המס במקרה של חשד לביצוע עסקה מלאכותית.