מהפכה בהכרת המדינה בידועים בציבור ובזכויותיהם לאמץ ילדים: על פי תגובתה של המדינה לעתירה שהוגשה לבג"צ לשינוי חוק האימוץ והחלת שוויון בהליכי האימוץ גם לזוגות חד מיניים וידועים בציבור, אמנם המדינה אינה מאפשרת לבני זוג להט"בים לאמץ יחדיו ילדים, אולם החליטה להכיר בזוגות ידועים בציבור ולהשוות את מעמדם לזה של זוגות נשואים.


מה הייתה עמדת המדינה עד כה?


חוק אימוץ ילדים אשר חוקק לפני שלושה עשורים קובע כי אך ורק "איש ואשתו יחד" רשאים לאמץ ילדים. עד היום פירש משרד הרווחה משפט זה כבני זוג נשואים בלבד, ולא אפשר לידועים בציבור או לבני זוג מאותו המין לאמץ יחדיו ילדים, אלא רק כיחידים.


אמנם חוק האימוץ אף קובע כי בית המשפט מוסמך לחרוג מהגדרת בני זוג נשואים ולאשר אימוץ על ידי בני זוג שאינם נשואים בנסיבות מיוחדות, כל עוד האימוץ המדובר יהיה לטובת הילד המאומץ. עם זאת, מדיניות משרד הרווחה בפועל הייתה כי מי שאינו זוג נשוי לא יכול לאמץ תינוקות, אלא רק ילדים גדולים יותר אשר נולדו עם בעיות רפואיות או רקע חברתי מורכב, ואשר לא מצאו להם אפשרויות אימוץ על ידי זוגות נשואים הטרוסקסואליים.


במסגרת העתירה שהוגשה לבג"צ, טענו העותרים כי מדיניות רשויות הרווחה פוגעת בזכותם לשוויון של הידועים בציבור ושל הזוגות מאותו המין, מתעלמת מהוראות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, וכלל אינה מתייחסת לדבר החשוב ביותר: טובתם של הילדים המאומצים.


על פי אחת הטענות שהועלו במסגרת העתירה, במדינת ישראל חיים אלפי בני זוג אשר מנהלים מערכת יחסים זוגית לכל דבר ועניין מבלי לבוא בברית הנישואין. הסיבות לכך רבות ומגוונות - אם בשל סירוב להינשא במסגרת הרבנות מטעמי דת ומצפון, אם במקרים שבהם בני הזוג אינם מאותה דת או חסרי דת, ואם במקרים שבהם מדובר בפסולי חיתון על פי ההלכה הדתית כגון ממזרים, גרושה וכהן וכדומה. זוגות אלו, כך נטען, סובלים מיחס מפלה מצד המדינה בכל הנוגע לזכותם לאמץ ילדים ולהפוך למשפחה.


תגובתה של המדינה לעתירה הכירה בזכותם של זוגות ידועים בציבור ליחס שוויוני בהליכי האימוץ. עם זאת, המדינה הבהירה כי המדיניות כלפי הזוגות הגאים לא תשתנה.


כיצד מגדירה הפסיקה ידועים בציבור ומהו מעמדם של ילדיהם?


מבחינת הפסיקה, זוג אשר מתגורר תחת קורת גג משותפת ומנהל משק בית משותף ללא נישואים, יוגדר כידועים בציבור, זאת גם אם בני הזוג לא חתמו ביניהם על חוזה משפטי המסדיר את מערכת היחסים ביניהם.


רבים טועים לחשוב כי קיימת בעיה הלכתית עם מעמדם של ילדי ידועים בציבור, מחשש שיוגדרו פסולי חיתון או ממזרים. אולם למעשה, מעמדם המשפטי וההלכתי של ילדים אשר נולדו להורים ידועים בציבור אינו שונה ממעמדם של ילדים לבני זוג נשואים.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות ידועים בציבור והורות משותפת


עד היום, מעמדם של ידועים בציבור לא היה שווה בכל הנוגע להליכי אימוץ או טיפולי פוריות. מבחינת טיפולי הפריה, ידועים בציבור נדרשים להצהיר כי אף אחד מהם אינו נשוי לאדם אחר. עם זאת, ידועים בציבור זכאים לפנות להליכי פונדקאות בדיוק כמו זוגות נשואים, וזכאים לאותן זכויות בעבודה במסגרת הריון ולידה כמו זוגות נשואים.