במקרים רבים שבהם מתרחשת אלימות בין בני זוג, ההתעללות או היחס המטריד והמאיים מצד בן הזוג המתעלל אינם מתבטאים באלימות פיזית של ממש, אלא דווקא בהתנכלויות, בהתעללות נפשית או מילולית, באיומים, במניעת כספים או פעולות מסוימות מהצד השני, בכליאה, במעקב אובססיבי וכדומה.


חשוב לדעת שאלימות במשפחה לא חייבת להיות רק אלימות פיזית, ויש לה הרבה צורות ביטוי. אך בכל מקרה של התעללות אשר גורמת לתחושת סכנה, ניתן לפנות אל המשטרה ולהוציא צו להרחקת בן הזוג המתעלל מהבית. לאחר מכן ניתן לפנות אל בית המשפט ולקבל צו הגנה, צו למניעת הטרדה מאיימת או צו הרחקה לפרקי זמן ארוכים יותר. מכל מקום חשוב לפעול במהירות לפני שייגרם נזק ממשי. אלו הדרכים להרחקת בן זוג מתעלל מהבית.


באילו מקרים ניתן לקבל צו הרחקה?


במקרים שבהם מופרת זכותה של האישה למדור שקט, ובייחוד כאשר מתגוררים גם ילדים בבית וגם זכותם למדור שקט נפגעת, בית המשפט יוציא צו הרחקה כנגד בן הזוג או הבעל אשר גרם להפרת זכות זו.


במרבית המקרים, במסגרת צו ההרחקה ייאסר על בן הזוג לשלוח הודעות לצד שכנגד, לעקוב אחריו, להתקשר אליו, להטריד אותו בכל דרך ואף לשאת נשק.


מטרתו של צו ההרחקה היא לספק הגנה ולהרחיק את בן הזוג המהווה סכנה מידית וברורה. זאת עקב אלימות פיזית, איומים, פגיעה ברכוש, קללות, הטרדות, מעקבים ואף אלימות נפשית, בנסיבות מיוחדות. בדרך כלל בית המשפט יוציא צו הרחקה לפרק זמן קצוב של שלושה חודשים ועד 12 חודשים באופן מצטבר, אך בנסיבות חריגות ניתן לקבל צו הרחקה גם לתקופה לא מוגבלת.


מהו צו הגנה ולכמה זמן הוא ניתן?


כדי לקבל הגנה באופן מהיר, ניתן לפנות לבית המשפט ולקבל צו הגנה באופן מיידי במעמד צד אחד. בית המשפט מוציא צו הגנה על פי החוק למניעת אלימות במשפחה במקרים של אלימות במשפחה בכלל, וכנגד בן זוג אלים בפרט.


את צו ההגנה ניתן לקבל במקרים של אלימות נפשית ומילולית, התעללות ממושכת, עבירות מין, כליאה ועוד. כמו כן ניתן להוציא צו הגנה במקרים של הפרעה להתנהלות החיים התקינה, כלומר בכל מקרה של התנכלות מכוונת כגון הקמת רעשים, ניתוק החשמל ועוד. צו ההגנה יכול לאסור על בן הזוג להתקרב רק מאזורים מסוימים בבית או רק בשעות מסוימות, הכול בהתאם לנסיבות המקרה.


מתי יורה בית המשפט על צו למניעת הטרדה מאיימת?


במקרים שבהם בן הזוג גורם להטרדה מאיימת, למשל באמצעות איומים, מעקב ובילוש, פגיעה בפרטיות וכדומה, ניתן לבקש מבית משפט השלום או מבית המשפט לענייני משפחה צו למניעת ההטרדה המאיימת.

 

יש לך שאלה?

פורום צו הרחקה הגנה במקרי הטרדה מאיימת


כמו צו הרחקה, גם צו זה אוסר על בן הזוג להימנע מכל פעולה שמטרידה את הקורבן, לרבות יצירת קשר בטלפון או באמצעות הודעות בכתב, להקליט או לצלם. צו זה ניתן לתקופה קצובה של עד חצי שנה, אולם ניתן להאריכו לתקופה של שנה ואף לשנתיים בנסיבות חריגות. צו זה ניתן על פי החוק למניעת הטרדה מאיימת.