הטרדה מינית במקום העבודה היא תופעה נפוצה, אשר עלולה להתרחש גם תוך ניצול יחסי מרות. מדובר בהתנהגות בעלת אופי מיני אשר גורמת לצד השני אי נעימות ועוגמת נפש רבה.


החוק למניעת הטרדה מינית קובע כי פגיעה מינית יכולה להתבטא בשיחות ובדיחות הכוללות תוכן מיני, במגע ללא הסכמת הצד השני, בהערות סקסיסטיות, בהצעות מיניות חוזרות ונשנות גם לאחר שהצד המוטרד סירב להן, בהתנהגות מינית מצד מעסיק כלפי עובד, בהתייחסות מינית, במעשים מגונים, בסחיטה באיומים עם אופי מיני ועוד.


פגיעה מינית בעבודה: מה אסור ומה מותר לפי החוק?


כאשר מדובר במקום העבודה, איזו התנהגות מהווה הטרדה מינית? האם עובדת שהוטרדה חייבת להביע סירוב באופן חד משמעי? האם מנהל יכול להזמין עובדת לדייט מבלי שהדבר ייחשב הטרדה מינית?


במקרים שמגיעים להכרעת בתי המשפט או בתי הדין לעבודה, ההחלטה תתקבל על פי הגדרות החוק ונסיבות המקרה הספציפי. אולם ישנם מקרים מובהקים שבהם מדובר בהטרדה מינית. למשל, כאשר הצד המטריד סוחט יחסי מין מהצד המוטרד באמצעות איומים, או כאשר הצד המטריד נוגע בצד המוטרד או חושף את עצמו בפניו.


במקרים שבהם מדובר בהצעות הכוללות תוכן מיני, הן ייחשבו להטרדה מינית רק אם חזרו על עצמן יותר מפעם אחת, לאחר שהצד המוטרד הביע את סירובו. יש צורך בסירוב חד משמעי כדי שהמעשים ייחשבו להטרדה ולא לחיזור לגיטימי, אלא אם כן מדובר בהצעות מצד המעסיק או הממונה.


התייחסות מינית כוללת גם בדיחות מיניות, שיתוף תמונות מיניות או השמעת הערות בעלות תוכן מיני. גם מבט יכול להיחשב הטרדה מינית, אם גרם לביזוי או השפלת הצד השני.


אחות שהוטרדה מינית ופוטרה מבית החולים ללא שימוע תקבל 45 אלף שקלים


דוגמה למקרה שבו התנהגות בעלת אופי מיני מצד הבוס נקבעה כהטרדה מינית נדונה לאחרונה בבית הדין לעבודה בתל אביב, אשר קבע כי אחות שפוטרה מבית החולים הוטרדה מינית על ידי אחד הבעלים. אמנם נקבע כי פיטוריה נבעו מסיבות מקצועיות, אולם בשל ההטרדה המינית והליך פיטורין לא תקני, נקבע כי בית החולים והבעלים ישלמו לה פיצויים בסכום של 45 אלף שקלים.


על פי טענותיה של האחות, הסיבה לפיטוריה הייתה כי סירבה לשתף פעולה עם מגוון הצעות בעלות אופי מיני ועם התנהגות מינית לא הולמת של אחד הבעלים. לטענתה, התנהגות זו כללה בין היתר מבטים נוקבים בחזה, אחיזה במותניים, בדיחות בעלות אופי מיני שנאמרו בנוכחותה, רכיסת המכנסיים לאחר השירותים בנוכחותה, הצעה לבילוי בזמן שרעייתו בחופשה בחו"ל ועוד.


מהצד השני טענה הנהלת בית החולים כי האחות פוטרה מסיבות מקצועיות ולאור התנהלות לא תקינה מצדה, לרבות איחורים, ניהול רומן עם עובד, עבודה ללא אישור במקומות נוספים ועוד. כמו כן נטען כי אמנם הבוס נהג להשמיע בדיחות סקסיסטיות, אולם עשה זאת גם בנוכחות עובדים אחרים ובתום לב.


נימוקי הנתבעים באשר לסיבת הפיטורין של העובדת אמנם התקבלו, אולם השופטת השתכנעה כי האחות אכן חוותה הטרדות מיניות מצד המעסיק. זאת גם לאור עדותה של עובדת אחרת שהוטרדה ואף לאור הודאתו של הנתבע בחלק מההתנהלות אשר יוחסה לו.

 

יש לך שאלה?

פורום הטרדה מינית - פגיעה מינית


מלבד זאת הוכח כי האחות התלוננה על האירועים הללו בפני הממונים, אך ההטרדות לא פסקו. על כן היא תקבל פיצויים בסכום של 45 אלף שקלים, ונוסף על כך יישאו הנתבעים בהוצאות המשפט בסכום של 8,000 שקלים.


סע"ש 39827-10-13