יותר ויותר זוגות מחליטים לחתום על הסכם ממון, אשר מסדיר את כל סוגיות הרכוש המשותף והנפרד ביניהם ואת אופן חלוקתו במקרה של פרידה, עוד לפני שהם באים בברית הנישואין. הסיבות לכך רבות ומגוונות. לא פעם בני הזוג מתחתנים כאשר כל אחד מהם כבר הספיק לצבור לעצמו נכסים וכספים, אך ללא הסכם ממון שיסדיר את הסוגיה מראש, הרכוש יחולק בין השניים שווה בשווה. פעמים רבות אף מדובר בנישואים שניים, ויש צורך להסדיר את העניינים הממוניים לפני כן.


שלא כמו הסכם ממון שנערך בין בני זוג נשואים, אשר ניתן להביאו לאישור אך ורק בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה, אם בני הזוג מחליטים לערוך הסכם ממון לפני הנישואין הם יוכלו לאשרו ולתת לו תוקף משפטי גם אצל עורך דין המוסמך כנוטריון.


אישור הסכם ממון לפני נישואין: כיצד נותנים להסכם ממון תוקף משפטי בבית המשפט או בפני נוטריון?


במסגרת הסכם הממון ניתן להחליט על הפרדה רכושית מוחלטת, או על אופן חלוקת הרכוש המשותף במקרה של פרידה בעתיד. בני הזוג יכולים לערוך ולחתום על הסכם ממון גם אם אינם מתכוונים כלל להינשא, גם לאחר הנישואין וכן במסגרת הליך גירושין.


ואולם, כדי שההסכם יחייב את הצדדים, יש להביאו לאישור בבית הדין, בבית המשפט, או אצל נוטריון. רק לאחר מכן יינתן לו תוקף משפטי מחייב. חוק הנוטריונים מאפשר לעורך דין המוסמך כנוטריון לאמת הסכם הממון, אך זאת בתנאי שבני הזוג חתמו עליו לפני החתונה.


כדי לאשר את הסכם הממון אצל נוטריון, שני בני הזוג צריכים להתייצב בפניו. אישור ההסכם יתבצע רק לאחר שהנוטריון יוודא כי הוא נחתם מתוך הסכמה חופשית של שני הצדדים, וכי הם מבינים מהי משמעותו של הסכם הממון ומהן השלכותיו.


למעשה, הנוטריון מוסמך לאמת את ההסכם אך לא לאשרו. אישור המסמך יתבצע רק בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה. ההבדל העיקרי בין אימות המסמך לאישורו נעוץ בכך שבהסכם ממון המאומת אצל נוטריון, ניתן לכלול הסכמות אשר נוגעות אך ורק בענייני הרכוש והממון. אם מעוניינים לכלול בו נושאים אחרים, למשל מי יקבל את המשמורת על הילדים במקרה של פרידה, לא ניתן לאשרו אצל נוטריון אלא רק בבית המשפט.


כיצד ניתן לבטל הסכם ממון לאחר אישורו בפני נוטריון?


לאחר אימות הסכם הממון על ידי נוטריון, לא ניתן לבטל אותו לאחר מכן בטענה של אי הבנת פרטיו, חתימה בכפייה או אי גמירות דעת. עם זאת, ישנם מקרים שבהם ניתן יהיה לבטלו. למשל, במקרה של הסתרת מידע על ידי אחד הצדדים להסכם.

 

יש לך שאלה?

פורום נוטריון


מכל מקום, כאשר חותמים על הסכם ממון אצל נוטריון, ניתן להתייעץ עמו לגבי תוכן הדברים ולערוך את ההסכם באמצעותו. ניתן גם לשנות את ההסכם במשרדו של הנוטריון, ובני הזוג אף יכולים להגיע לפגישה אישית אצל הנוטריון לפני החתימה על ההסכם.


כמו כן חשוב לדעת כי שכרו של הנוטריון עבור אימות הסכם הממון הוא אחיד ומחייב, ונקבע בהתאם להחלטת משרד המשפטים.