בשל השכיחות של ניתוחי הלייזר המבוצעים בישראל לתיקון הראייה ולהסרת משקפיים, לא פעם מוגשות תביעות לפיצויים בגין רשלנות רפואית שאירעה במהלך ניתוחים מהסוג הזה. זאת בין היתר במקרים שבהם ההליך בוצע במטופל אשר מצבו אינו מאפשר זאת, בעקבות סיבוכים או פגיעה בראייה עד כדי אובדן הראייה, או עקב אי קבלת הסבר מפורט ומלא על ההליך ועל הסיכונים הכרוכים בו.


כאשר הנזק שנגרם משמעותי, במרבית המקרים הפיצויים שייקבעו בבית המשפט יהיו גבוהים בהתאם, משום שהם נקבעים במטרה לפצות הן בגין עוגמת הנפש, הן עקב הפגיעות התפקודיות ואובדן כושר ההכנסה, והן בשל העלויות הרפואיות הצפויות בעקבות הנזק לכל ימי חייו של המטופל.


כמו כן, משום שלא מדובר בטיפול הכרחי אלא בניתוח קוסמטי שנועד לשפר את איכות חייו של המטופל, אי מתן הסברים מקיפים על הפרוצדורה, סיכויי ההצלחה והסיכונים שבה, אשר למעשה פוגעים באפשרותו של המטופל להסכים לפרוצדורה מתוך ידיעה שלמה ומלאה, יכולים לזכות בפיצויים גבוהים.


באילו נסיבות אפשר להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית בניתוח לייזר לתיקון הראייה?


עשרות אלפי אנשים בישראל עוברים את הניתוח להסרת המשקפיים מדי שנה. מטבע הדברים, כמו בכל הליך כירורגי, גם ניתוח זה כרוך בסיבוכים ובסיכונים שונים. אולם לא בכל מקרה שבו הניתוח אינו עונה על הציפיות או אפילו גורם לנזק, מדובר בעילה להגשת תביעה עקב רשלנות רפואית.


ישנם מקרים מובהקים המהווים התרשלות. למשל, כאשר המנתח אינו פועל לפי הנהלים במהלך הניתוח או לאחריו. אך ישנם גם מקרים אחרים המוגדרים כרשלנות, למשל אי התאמת ההליך הספציפי למצבו של המטופל תוך מתן הסברים מלאים על הסיכונים הכרוכים בו וקבלת הסכמה מדעת.


על כן, המטופל צריך לדעת מהן ההשלכות של הניתוח. למשל, יובש בעיניים, עיוות של הקרנית אשר יכול לגרום לפגיעה בראייה, זיהומים ועוד. חשוב להבין כי גם אם המטופל הוחתם על טופס הסכמה לביצוע ההליך, הדבר אינו מונע הגשת תביעה. זאת כאשר המטופל לא קיבל הסבר מפורט וברור על ידי הרופא בעל פה, על כלל הסיבוכים האפשריים, לרבות סיבוכים שאינם שכיחים.


כיצד נקבע סכום הפיצויים עקב רשלנות רפואית בניתוחי לייזר בעיניים?


פיצויים בגין נזקי גוף נקבעים על פי מספר ראשי נזק, כגון כאב וסבל, אובדן כושר השתכרות, עוגמת נפש, נכות תפקודית ופיזית ועוד. בית המשפט מייחס משמעות רבה לפגיעה בראייה בכלל, ולאובדן ראייה בפרט. במקרה כזה פעמים רבות נגרמים למטופל גם נזקים נפשיים קשים, גם הפחתה ביכולת להשתכר ועד אובדן כושר עבודה באופן מוחלט וגם פגיעה ממשית בביצוע פעולות יומיומיות בסיסיות וביכולת ליהנות מהנאות החיים.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות רפואית עיניים


על כן, במקרים כאלו נקבעים פיצויים בסכומים גבוהים מאוד. בכל מקרה של התלבטות כיצד לפעול לפני תביעה בגין רשלנות רפואית, אם לא ברור מהם סיכויי התביעה ואם אכן מדובר בהתרשלות מצד הרופא, וכאשר לא בטוחים שמידת הנזק אשר נגרם מצדיקה את הגשת התביעה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין אשר עוסק בנזקי גוף ותביעות רשלנות רפואית, אשר יידע להעריך את סיכויי התביעה ולייעץ כיצד כדאי לפעול.