בשנים עברו, נהיגה באור אדום הייתה עבירה שמובילה להעמדה לדין בבית משפט לתעבורה, ופעמים רבות אף רישיונו של הנהג נשלל על ידי קצין משטרה בפסילה מנהלית לחודש ימים. כמו כן, נהג שהורשע בנהיגה באור אדום היה חשוף לעונשי מינימום ולהפעלת עונשים על תנאי שהוטלו עליו בגין הרשעות קודמות בעבירות תנועה שנרשמו לרעתו.


ואולם, היום מדובר בעבירת קנס בלבד. נהג שמורשע בביצוע העבירה - לרבות באמצעות תשלום הקנס, פעולה הנחשבת להודאה באשמה - ייאלץ לצבור שמונה נקודות לרעתו מלבד תשלום הקנס.


עם זאת, כאשר העבירה מובילה לתאונת דרכים, ובייחוד כאשר תוצאות התאונה חמורות וכוללות נפגעים, הנהג שהתנהלותו גרמה לתוצאות הקשות יישפט בחומרה בבתי המשפט. למעשה, בשל הפוטנציאל החמור של חציית צומת ברמזור אדום לגרום לתאונות דרכים קטלניות, בתי המשפט מתייחסים בחומרה לעבירת הרמזור ומטילים עונשים חמורים בהתאם במקרה של הרשעה.


מהם העונשים המוטלים בגין תאונה שנגרמת עקב מעבר באור אדום?


במרבית המקרים שבהם נגרמת תאונת דרכים בעקבות אי ציות הנהג לרמזור אדום, הוא יועמד לדין בגין נהיגה רשלנית, נהיגה בחוסר זהירות וגרימת תאונה. אולם, התביעה צריכה להוכיח מבעד לכל ספק כי התאונה נגרמה בשל אי ציות לרמזור.


במקרים שבהם תאונת הדרכים גורמת לחבלה, העונש המינימלי הוא פסילת רישיון הנהיגה לשלושה חודשים, ובמקרים רבים תיתכן אף פסילה מנהלית של 60 יום, לאו דווקא במקום עונש הפסילה שמטיל בית המשפט. כאשר מדובר בתאונת דרכים קטלנית, העונשים חמורים בהתאם ועלולים לכלול גם מאסר בפועל.


נהג שהואשם בגרימת תאונה עם רוכב אופנוע עקב מעבר באור אדום זוכה מאשמה, למרות קיומו של עד ראייה שטען כי התאונה אירעה באשמתו


לאחרונה החליט בית המשפט לתעבורה בתל אביב לזכות נהג רכב פרטי, מאישומים שייחסו לו חציית צומת באור אדום אשר הובילה לתאונה עם רוכב אופנוע. זאת לאחר שהשופט השתכנע, לאור ליקויים בגרסתה של התביעה אשר פגעו במהימנות הגרסה שהציגה, כי קיים ספק באשר לאחריותו לגרימת התאונה.


על פי עובדות המקרה, שני הנהגים התנגשו זה בזה במרכז צומת בתל אביב, וכתוצאה מהתאונה נגרמו נזקים הן לרכב הפרטי והן לאופנוע. כמו כן, התאונה גרמה לחבלות לרוכב האופנוע. המשטרה אשר חקרה את התאונה השתכנעה כי בעל הרכב הוא האחראי לגרימת התאונה משום שחצה באור אדום.


על פי גרסתו של עד הראייה מהאירוע, אשר עמד מאחורי האופנוע באותו מועד, הוא ראה כי האופנוע נכנס לצומת ברמזור ירוק, מה שהוביל אותו למסקנה כי הרכב הפרטי נכנס לצומת ברמזור אדום. עם זאת, הנאשם עמד על חפותו בבית המשפט, וטען כי רוכב האופנוע הוא האחראי לתאונת הדרכים בשל כניסה לצומת ברמזור אדום.

 

יש לך שאלה?

פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה


השופט הטיל ספק במהימנותו של עד הראייה, משום שהתברר כי מדובר בחברו של רוכב האופנוע. מלבד זאת, על פי הראיות שעלו מחוות דעתו של בוחן התנועה ומגרסאותיהם של הנהגים, נמצא כי על פי המרחק של כל אחד מכלי הרכב מקו העצירה, סביר יותר כי מי שחצה את הצומת ברמזור אדום וגרם לתאונה הוא דווקא רוכב האופנוע. על כן הוחלט לזכות את הנאשם מחמת הספק.


ת"ד 12442-08-16