במקרים שבהם נפתח הליך פלילי כנגד אדם, הוגש נגדו כתב אישום ובית המשפט קבע כי ביצע את העבירות שיוחסו לו, תחול תקופת התיישנות על רישום העבירה לאחר סיום ההליך. זאת גם במקרה של הרשעה וגם במקרה של אי הרשעה. מהרגע שבו ניתן פסק הדין מתחילה תקופת ההתיישנות, אשר בסופה יימחק הרישום הפלילי.


מלבד זאת, המושג רישום פלילי יכול להתייחס גם לתיעוד שנשמר במחשבי המשטרה, אשר כולל מלבד הרשעות ועונשים גם תיקי חקירה שנסגרו מבלי שיוגש כתב אישום כנגד הנחקר. אם התיק המשטרתי נסגר בעילה של חוסר ראיות או מחוסר עניין לציבור, עדיין נותר רישום פלילי במרשמי המשטרה.


בתוך כמה זמן חלה התיישנות על הרשעה לאחר משפט פלילי?


משך תקופת ההתיישנות תלוי במספר פרמטרים, למשל האם הנאשם היה בגיר או קטין. אם התיק הסתיים ללא הרשעה, יימחק הרישום הפלילי בתוך חמש שנים, וכאשר מדובר באי הרשעה לקטין, תקופת ההתיישנות יכולה להסתיים אף לאחר שלוש שנים.


על פי חוק המרשם הפלילי, התיישנות הרישום הפלילי לבגיר אשר הוטל עליו עונש מאסר של עד 12 חודשים תסתיים לאחר תקופת המאסר שהוטלה ושבע שנים נוספות. אם הוטלו עד חמש שנות מאסר, תקופת ההתיישנות תסתיים לאחר ריצוי המאסר ועשר שנים נוספות. כאשר מדובר בעונש מאסר ממושך יותר, תקופת ההתיישנות תהיה כפולה מתקופת המאסר - כל עוד התקופה הנוספת אינה נמשכת יותר מ-15 שנים.


כאשר מדובר בקטין אשר הוטלו עליו עד שלוש שנות מאסר, תקופת ההתיישנות תחול על פי פרק הזמן שנקבע וחמש שנים נוספות. בגין תקופת מאסר של חמש שנים לכל היותר, תקופת ההתיישנות תחול בתוספת שבע שנים. בגין תקופת מאסר הממושכת מחמש שנים, תקופת ההתיישנות תסתיים עשר שנים לאחר מכן.


מתי נמחקת הרשעה פלילית, וכיצד ניתן לקצר את תקופת המחיקה?


לאחר תקופת ההתיישנות, חלה גם תקופת מחיקה אשר במהלכה המידע על ההרשעה והרישום הפלילי יכולים להימסר אך ורק לגופים כגון השב"כ, משטרת ישראל והצבא. תקופת המחיקה חלה עשר שנים מתום תקופת ההתיישנות.


עם זאת, ישנם מקרים חריגים שבהם ההרשעה תימחק לחלוטין מהמרשמים בתוך פרק זמן קצר יותר. למשל, אם העונש שהוטל הוא פיקוח של שירות המבחן, ההרשעה תימחק בתום חמש שנים מהמועד שבו ניתן פסק הדין.


אם העבירה בוצעה על ידי קטין מתחת גיל 14, הרישום הפלילי בגינה יימחק בחלוף חמש שנים ממועד פסק הדין. כאשר מדובר בעבירה מסוג עוון אשר ביצע קטין בין הגילאים 14 ועד 16, הרישום יימחק בתום שלוש שנים.


נוסף על כך, כאשר מדובר בהליך פלילי שהסתיים בכך שנקבע כי הנאשם ביצע את העבירות אולם אין להרשיע אותו מסיבות כאלה ואחרות, הרישום הפלילי יימחק בתוך חמש שנים.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי


ניתן לפעול למחיקת ההרשעה גם באמצעות פנייה לנשיא המדינה והגשת בקשה לחנינה ולמחיקת העבר הפלילי, לקיצור תקופת ההתיישנות או לקיצור תקופת מחיקת ההרשעה. פעמים רבות, כאשר הרישום הפלילי פוגע בחיים הנורמטיביים, בקשות למחיקת הרישום הפלילי או מחיקת תקופת ההתיישנות מתקבלות בחיוב.