רק לאחרונה פורסמה ידיעה כי ענקית התרופות טבע תיאלץ לשלם פיצויים בסכום של כ-235 מיליון דולר עקב הפרת פטנט, לחברת תרופות בריטית. כך נקבע בבית משפט בארצות הברית, כאשר חבר המושבעים קבע כי גרסה גנרית ששיווקה החברה הפרה את הפטנט אשר הגן על תרופה זהה של החברה הקנדית.


הפרת פטנט היא למעשה שימוש בהמצאה או בחלקים מהותיים ממנה באופן מסחרי, כולל מכירה, שיווק או כל הפקת רווחים משימוש בהמצאה, מבלי לקבל את אישורו של בעל הזכויות בפטנט. מרגע רישום ההמצאה כפטנט, בעל הפטנט זכאי להשתמש בה באופן בלעדי למשך פרק זמן של 20 שנים. כל גורם אחר רשאי להשתמש בהמצאה רק לאחר אישור מבעל הפטנט ותשלום תמלוגים עבור זכות השימוש.


עם זאת, חוק הפטנטים מתיר להשתמש בהמצאה אשר מוגנת באמצעות רישומה כפטנט, כל עוד השימוש שנעשה בה אינו מסחרי אלא מתבצע לצורכי מחקר. במקרה של הפרת פטנט, בעל הפטנט יכול להגיש תביעה לפיצויים כספיים כנגד המפר, ובמקביל להוציא צו מניעה כנגד המשך ההפרה. גובה הפיצויים ייקבע על פי היקף הנזק שנגרם לבעל הפטנט וחומרתו.


כיצד רושמים פטנט ואילו הגנות מספק רישום הפטנט?


למעשה, רישום הרעיון החדשני או ההמצאה המקורית כפטנט מספק לבעל הזכויות הגנה משימוש מסחרי שמתבצע למטרות הפקת רווחים על ידי גורם אחר, ללא קבלת אישור כדין. רישום הפטנט מתבצע באמצעות הגשת בקשה למשרד הפטנטים, ויכול להימשך חודשים ארוכים ואף שנים.


חשוב לדעת כי רישום המצאה כפטנט בישראל, מעניק הגנה טריטוריאלית בלבד לפטנט ולא מונע שימוש מסחרי בהמצאה במדינות אחרות בעולם. עם זאת, קיימת אפשרות לרשום פטנט באופן בינלאומי ומקיף יותר, וכן ניתן לרשום את הפטנט במספר מדינות במקביל.


כל פעולה אשר מנצלת את ההמצאה הרשומה כפטנט לצורך מסחרי יכולה להוות הפרת פטנט, וזאת לרבות אספקת מוצר או רכיב לגורם אחר באופן המאפשר לו להשתמש בצורה אסורה בפטנט. על כן כדאי לוודא בטרם שימוש מסחרי במוצר המוגן כפטנט כי בעל הזכויות מאשר את השימוש בו.


תביעה בגין הפרת פטנט: האם החברה המתחרה מייצרת מוצר דומה מדיי?


בית המשפט המחוזי מרכז נדרש לקבוע האם עסק המייצר מגבים למעשה הפר פטנט של חברה מתחרה, או שמדובר בשימוש מותר אשר הסתמך על כך שתוקפו של הפטנט הרשום כבר פג. הפטנט המדובר נרשם עבור מחזיק מטליות במגב אשר נחשב להמצאה חדשנית במועד שבו נרשם בשנת 1986. כאמור, רישום פטנט מקנה לו הגנה למשך 20 שנה, ולכן פג תוקפו ב-2006.


ואולם, לקראת שנת 2000 רשמה החברה בעלת פטנט המגב פטנט חדש, אשר משפר את הפטנט הקודם. כעבור עשר שנים הגישה תביעה בגין הפרת פטנט רשום כנגד חברה מתחרה, אשר ייצרה ושיווקה מגב עם מחזיק מטליות דומה. לטענת בעלת הפטנט, העסק המתחרה מפר את עיקר ההמצאה החדשנית שבפטנט הראשון, והשימוש שהוא מבצע במגב כמעט זהה במהותו לפטנט השני.


מנגד טענה החברה הנתבעת כי הפטנט הראשון כבר פג תוקף וכי הפטנט השני כלל אינו מחדש דבר או מהווה התקדמות המצאתית, ולכן כלל אין לו נפקות משפטית. מלבד זאת, טענה, המוצר שלה כלל אינו דומה למוצר של המתחרה.


על פי הראיות ועדויות המומחים בדיונים, הגיעה השופטת למסקנה כי הפטנט השני הוא למעשה שיפור של הפטנט הראשון, וכי החברה הנתבעת כלל לא העתיקה את הפטנט השני, אשר גם לא נחשב לפורץ דרך כמו הפטנט הראשון.

 

יש לך שאלה?

פורום פטנטים


למעשה, קבעה השופטת, הדמיון בין שני המוצרים נובע מהעובדה ששניהם מהווים דור המשך לפטנט הראשון, זה שכבר פג תוקפו. על כן התביעה נדחתה, והחברה התובעת נדרשה לשאת בהוצאות המשפט בסכום של 50 אלף שקלים.


ת"א 8706-11-12