אחד מאפיקי ההשקעה הנפוצים בקרב ישראלים הוא רכישת נכסי נדל"ן מניבים מחוץ לישראל והפקת רווחים מהשכרתם. מכיוון ששיטת המיסוי בישראל היא שיטת המיסוי הפרסונלית, ולפיה כל תושב ישראלי חייב לדווח ולשלם מס הכנסה על כלל הכנסותיו, לרבות הכנסות שהופקו בחו"ל, חלה חובה על כל תושב ישראלי שמפיק הכנסות משכירות במדינות אחרות לדווח ולשלם מסים בגין ההכנסות הללו.


כמובן, יש לדווח ולשלם מס גם כאשר מוכרים את הדירה, עבור הרווחים שנוצרו ממכירתה. כיצד ממוסות הכנסות משכירות בחו"ל? כמה מס צריך לשלם? האם ישנן דרכים לחסוך במס? ואיך מדווחים על ההכנסות לרשויות מס הכנסה?


מיסוי הכנסות שכירות מחו"ל: מהם מסלולי המיסוי?


באופן עקרוני, מי שמשקיע בנדל"ן בחו"ל יכול לבחור באחד משני מסלולי מיסוי: המסלול הרגיל והמסלול המופחת. במסגרת מסלול המיסוי הרגיל אפשר לשלם מס הכנסה כפי שמשלמים עבור נדל"ן מסחרי. כלומר, תוך קיזוז הוצאות פחת, ארנונה, שיפוצים בנכס וכל הוצאה אחרת אשר כרוכה באחזקת הנכס.


המס ישולם עבור הרווח שנותר לאחר קיזוז ההוצאות, בהתאם לשיעור המס השולי אשר חל על בעל הזכויות בדירה. מלבד קיזוז ההוצאות, יקבל בעל הנכס זיכוי על תשלומי המס אשר שילם במדינה שבה נמצא הנכס.


במסגרת מסלול המס המופחת, מי שהפיק הכנסות מהשכרת נדל"ן בחו"ל יכול לשלם מס בשיעור של 15% על הכנסותיו לרבות ניכוי פחת, אולם הוא לא יוכל לקזז הוצאות שהוציא עבור אחזקת הנכס או לקבל זיכוי עבור המס ששילם במדינה השנייה.


בחירה במסלול המס המופחת מאפשרת דיווח ותשלום מס מבלי להגיש דוח שנתי למס הכנסה, וזאת במקרים שבהם בעל הנכס אינו מחויב בהגשת הדוח השנתי גם ללא קשר להכנסות מדמי השכירות.


האם ניתן לדווח על הכנסות משכירות בחו"ל שלא דווחו עד כה גם באופן רטרואקטיבי?


לא פעם, תושבים ישראלים אשר מחזיקים בדירה להשקעה בחו"ל ומפיקים הכנסות משכר דירה, פותחים חשבון בנק בחו"ל לצורך קבלת כספי השכירות. במקרים אחרים, ההשקעה בנדל"ן מתבצעת באמצעות חברות זרות. חובה לדווח ולשלם מסים על ההכנסות מחו"ל, אולם ישנם מקרים שבהם ההכנסות לא מדווחות כפי שנדרש.


גם אם בעלי הנכסים לא מודעים לחובתם לדווח ולשלם מס, או רואים באי עמידתם בתנאים הקבועים בחוק כעניין שולי, האם עלולים להיות מואשמים בהעלמת מס. מדובר בעבירה פלילית על כל המשתמע מכך, אשר העונשים הניתנים בגינה בין היתר הם קנסות כספיים בסכומים מהותיים, ואף מאסר מאחורי סורג ובריח.


עם זאת, גם בעלי נכסים שלא דיווחו בעבר על הכנסותיהם עדיין יכולים להימנע במקרים רבים מפני הליכים פליליים. זאת באמצעות דיווח לרשויות המס וביצוע פעולות להסרת המחדל, למשל על ידי דיווח על העלמת המס גם במועד מאוחר, הגשת בקשה לתשלום כופר כדי להימנע להשלכות ההליך הפלילי ובמקרים מסוימים אף פנייה להליך גילוי מרצון.

 

יש לך שאלה?

פורום ביטקוין ומטבעות דיגיטליים | העברת כספי מסחר לבנקים


כדי להימנע מהליכים פליליים על הכנסות שלא דווחו כראוי ולצמצם תשלום מס אשר כולל קנסות, ריביות והפרשי הצמדה, חשוב להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום המס, אשר יוכל להמליץ על דרכי הפעולה האפשריות.