לא פעם במהלך החיים יש צורך באימות חתימה נוטריוני. מדובר במסמך המאשר ונותן תוקף משפטי לזהותו של החותם, אשר ניתן אך ורק על ידי נוטריון שהוסמך לכך על פי חוק הנוטריונים. באמצעות אימות החתימה הנוטריון מאשר כי מי שחתם על המסמך הוא באמת מי שצריך היה לחתום עליו ולא אדם אחר, וכי חתימתו התבצעה בצלילות דעת ומתוך רצונו החופשי.


אם מדובר בקבלת משכנתא מהבנק, בתרגום מסמך מחו"ל או בייפוי כוח נוטריוני, יש לבצע אימות חתימה מול נוטריון. אחרי החתימה על המסמך, הנוטריון יבחן הן את זהותו של החותם והן את המסמך עצמו, ורק לאחר שיוודא כי אין בו פגמים, כי לא נעשה כל שימוש לא חוקי או שימוש לרעה בחתימה וכי החותם לא אוים או נוצל לצורך החתימה, הוא יאשר את המסמך ויאמת את החתימה.


כיצד מתבצע הליך אימות החתימה על ידי נוטריון?


תחילה חשוב לדעת כי לא כל עורך דין בהכרח מוסמך לשמש כנוטריון, ורק עורך דין שהוא גם נוטריון מוסמך לאמת ולאשר מסמכים משפטיים שונים מכוח החוק. כדי לשמש כנוטריון, עורך הדין צריך לעמוד במספר תנאים שנקבעו בחוק הנוטריונים, לעבור הכשרה מיוחדת ולקבל רישיון נוטריון על ידי ועדה מטעם משרד המשפטים.


כאמור, אימות החתימה נדרש לצורך מתן תוקף משפטי למסמך החתום. כדי לבצע אימות חתימה יש להתייצב במשרדו של הנוטריון ולהציג בפניו תעודה מזהה. כאשר מדובר באישור על העתק או תרגום, יש להציג גם את המסמך המקורי. כאשר מדובר באישור על כך שאדם מסוים אכן נמצא בחיים, אותו אדם יידרש להתייצב בפני הנוטריון.


חוק הנוטריונים קובע את סמכותו של הנוטריון לבצע אימות חתימה, ומדגיש כי הנוטריון לא יאמת חתימה מבלי שזיהה את החותם, ומבלי שהחתימה נעשתה בפניו. כדי לברר ולהוכיח את זהותו של החותם, על הנוטריון להכיר אותו באופן אישי, או באמצעות תעודת זהות או דרכון. במסגרת האישור הנוטריוני שינפיק לאימות החתימה, הוא יציין כיצד ביצע את אימות זהותו של החותם.


מדוע חשוב לבצע אימות חתימה נוטריוני?


מאחר שמדובר באישור המעניק תוקף משפטי למסמכים משפטיים שונים, אימות החתימה בעל חשיבות רבה. ביצוע אימות חתימה שלא כפי שקובע החוק עלול להוות עבירה פלילית של ממש. למשל, הוכחת זהותו של החותם באמצעות גורם שלישי ולא על ידי החותם עצמו.


המסמכים אשר דורשים אישור נוטריוני ואימות חתימה נוטריוני בעלי משמעות משפטית רבה, ופעמים רבות גם משמעות כלכלית. בין שמדובר בייפוי כוח כללי, בייפוי כוח לביצוע פעולות במקרקעין, בייפוי כוח בלתי חוזר, בייפוי כוח לצורך קבלת משכנתא, בייפוי כוח לצורך ביצוע הליכים משפטיים שונים ועוד, חשוב לבצע את אימות החתימה באופן תקין ועל פי הוראות החוק.


כלומר, לגשת לנוטריון אשר יאמת את החתימה רק לאחר שבחן את המסמך, זיהה באופן ודאי את זהותו של החותם ובחן האם החתימה נעשתה מתוך רצונו החופשי ולא בעקבות איומים או אי הבנה.

 

יש לך שאלה?

פורום נוטריון


לפני שפונים לביצוע אימות חתימה אצל נוטריון, חשוב לוודא שאכן מדובר בנוטריון מוסמך. אימות חתימה אצל מי שלא הוסמך כנוטריון לא יספק את התוקף המשפטי הנדרש. מלבד זאת חשוב לזכור כי גובה התשלומים עבור אימות החתימה הנוטריוני קבועים בחוק, ואין לשלם סכומים גבוהים מכך.