לא פעם מרגישים עובדים שפרטיותם נפגעת במקום העבודה, אם בשל מצלמות שהותקנו על ידי המעסיק, הגישה שיש לו לדואר האלקטרוני, האפשרות להאזין לשיחות הטלפון ועוד. ואמנם, ישנם מעסיקים אשר נוהגים לפגוע בפרטיות העובדים באמצעות מעקב והתקנת מצלמות. למעשה, ככל הטכנולוגיה מתקדמת, כך גם האפשרויות הפתוחות בפני המעסיקים לעקוב אחר עובדיהם.


הזכות לפרטיות היא אחת מזכויות היסוד של כל אדם, כולל במקום עבודתו. על פי חוק הגנת הפרטיות, צילומו של אדם ללא ידיעתו כאשר הוא נמצא ברשות היחיד, וכן התחקות או בילוש, האזנה, שימוש בצילום או בשם לצורך הפקת רווחים - הם מעשים אסורים המהווים פגיעה בפרטיות.


מעסיק אשר מתחקה אחר עובדיו באופן הפוגע בפרטיותם חשוף הן להליכים פליליים והן לתביעה אזרחית. עם זאת, למעסיק יש זכות חוקית לנהל את עסקו וקניינו בהתאם לחופש העיסוק.


לעתים זכויות הקניין של המעסיק וזכותו של העובד לפרטיות סותרות זו את זו. כאשר העניינים מגיעים להכרעתו של בית המשפט או בית הדין לעבודה, תיבחן מידת תום ליבו של המעסיק והאם האמצעים שבהם נקט היו סבירים בנסיבות העניין. מתי מדובר בפגיעה אסורה בפרטיות, ובאילו מקרים יוכל העובד להתפטר ולקבל פיצויים כתוצאה מחדירה לפרטיותו?


מעקב אחר עובדים במקום העבודה: האם מותר למעסיק להתקין מצלמות בעבודה?


מעסיק יכול להתקין מצלמות בעסקו, אולם רק במקומות הציבוריים של העסק כגון בחדרי העבודה המשותפים או במסדרונות, והוא חייב ליידע את עובדיו על כך. כאמור, חוק הגנת הפרטיות אוסר על צילום אדם ברשות היחיד ללא ידיעתו.


על פי הפסיקה, כוונת המושג "רשות היחיד" היא כל מקום שבו אדם אינו מצפה להיות מצולם או תחת מעקב. זה יכול להיות במחסן של העסק, בחדר העבודה או במטבח, וגם כאשר מדובר במספר עובדים ולא רק בעובד אחד בודד - אם העובד צולם ללא ידיעתו ומבלי שיכול היה לצפות כי הוא מצולם, הוא יוכל להתפטר בדין מפוטר ולקבל פיצויי פיטורין אם יתברר שצולם על ידי המעסיק. זאת מאחר שמדובר בהרעה מוחשית בתנאי עבודתו ובפגיעה ממשית ביחסי האמון שבין העובד ומעסיקו.


האם מעסיק יכול להיכנס לדואר האלקטרוני או לאתרים שהעובד גולש בהם במהלך העבודה?


באופן עקרוני, מעסיק אינו רשאי לעקוב אחר מיילים שהעובד מקבל או שולח, ואסור לו לעקב אחר פעולותיו של העובד במחשב. זאת מלבד מקרים שבהם יש חשד סביר ומבוסס כי העובד אינו מבצע את עבודתו באופן תקין, מועל בתפקידו או משתמש במידע עסקי רגיש וסודי.


באשר לקריאת מיילים על ידי המעסיק, הפסיקה עורכת הבחנה בין כתובת מייל פרטית, מקצועית או מעורבת. כאשר מדובר בתיבת מייל מקצועית אשר מיועדת רק להתכתבויות פנימיות בתוך מקום העבודה, המעסיק רשאי לעקוב אחר תוכנה. עם זאת, אם העובד ניהל באותו מקום תכתובת פרטית או אישית עם אחד העובדים האחרים, המעסיק אינו רשאי לקרוא את תוכנה.

 

יש לך שאלה?

פורום פגיעה בפרטיות


מלבד זאת נקבע בפסיקה כי כאשר מותקנת מערכת איתוראן ברכב של העסק, יש לקבל את הסכמת העובד לכך. בכל הנוגע למעקב אחר הטלפון הסלולרי, אסור למעסיק להאזין לשיחות בטלפון הנייד, גם אם הוא שייך לחברה. הוא רשאי לבצע מעקב אחר שליחת הודעות או בדיקת מיילים בטלפון הסלולרי, אבל רק באופן סביר ומבלי להיכנס לחייו האישיים של העובד.