אחת הדרכים האפשריות לגביית חובות בהוצאה לפועל היא הטלת הגבלות שונות על החייב במטרה לקדם את פירעון החוב ולמנוע ממנו להבריח את נכסיו, למשל עיכוב יציאתו מהארץ, הטלת הגבלות על רישיון הנהיגה שלו או הטלת עיקול על חשבון הבנק או נכסים שונים שבבעלותו.


בין היתר, לראש ההוצאה לפועל יש סמכות להטיל עיקול על נכסי המקרקעין שבבעלות החייב, וזאת באמצעות רישום העיקול בפנקסי המקרקעין. העיקול יכול להתבצע הן עבור נכסים אשר רשומים על שם החייב, הן על זכויות במקרקעין על פי הערת אזהרה, ובמקרים מסוימים אף על נכסים שאינם רשומים על שמו של החייב, אולם ניתן להוכיח כי הם שייכים לו בפועל.


באמצעות הטלת העיקול על נכסי מקרקעין אשר שייכים לחייב, הזוכה בהליך ההוצאה לפועל יוכל לקבל את החוב שנוצר כלפיו, וזאת על ידי מכירת הנכסים או מימושם באופן אחר.


באילו מקרים לא ניתן למכור נכסי מקרקעין השייכים לחייב בהליכי הוצאה לפועל?


חשוב לדעת כי כאשר נכס המקרקעין משמש למגוריו של החייב ובני משפחתו, לא ניתן יהיה למכור את הדירה ולפנות את דייריה מבלי להוכיח כי קיימת חלופה סבירה למגוריהם. בסמכותו של ראש ההוצאה לפועל לקבוע מהו הסידור החלופי - האם פיצויים שנועדו לאפשר את מגוריהם של החייב ובני משפחתו בדירה חלופית, האם בית מגורים אחר או כל סידור חלופי נוסף שיוחלט עליו.


כמו כן, אם מדובר במגרש חקלאי אשר משמש לפרנסתו של החייב העוסק בחקלאות, ניתן להתנגד למכירתו ולהשאיר אותו בבעלותו של החייב.


ישנם גם מקרים שבהם ניתן לבטל את העיקול, באמצעות הגשת בקשה לביטולו. למשל, אם חלפו שלוש שנים או יותר מהמועד שבו הוטל העיקול, אשר במהלכן לא נעשתה כל פעולה במקרקעין ולא הוגשה בקשה למכירתם על ידי הזוכה.


בקשה לעיקול מקרקעין ורישום עיקול בטאבו: כיצד מתנהל הליך העיקול?


תחילה על הזוכה להגיש בקשה לעיקול המקרקעין אל ראש ההוצאה לפועל, או אל בית המשפט המחוזי - כאשר מדובר בנכסים שאינם רשומים על שמו של החייב.


לאחר הוצאת צו העיקול, הוא יירשם בפנקסי המקרקעין. אם הצו ניתן על ידי בית המשפט - העיקול יירשם בתיק ההוצאה לפועל. מהרגע שבו העיקול נרשם, לא ניתן לבצע כל פעולה במקרקעין מלבד פדיון המשכנתא.


שמאי מקרקעין יבצע חישוב שומה להערכתו של הנכס לצורך מכירתו, כאשר הן הזוכה והן החייב יכולים לערער על השומה ולהגיש הערכת שומה אחרת מטעמם. שווי הנכס הסופי ייקבע על ידי ראש ההוצאה לפועל.


אם החוב לא מוסדר בתוך פרק זמן של 30 ימים, הזוכה רשאי להגיש בקשה למכירת הנכס אשר הוטל עליו צו עיקול. עם זאת, לא ניתן יהיה למכור את הנכס ללא סידור מגורים חלופי לחייב ולבני משפחתו או כאשר מדובר בקרקע חקלאית המשמשת לפרנסת החייב.

 

יש לך שאלה?

פורום עיקולים, הגבלת רישיון נהיגה ועיכוב יציאה מן הארץ


עובדת מכירתו של הנכס תפורסם לציבור ברשומות ובעיתונות היומית, לרבות הפרטים הרלוונטיים הנוגעים לשווי הנכס והמועד להגשת הצעות לרכישתו. אם לא הוגשו הצעות לרכישה או שהוגשו רק הצעות בשווי נמוך, רשם ההוצאה לפועל מוסמך להורות על רישום שכירות בנכס או מסירת החזקה בו לצורך פירעון החוב.