הליך בוררות משמש חלופה לפתרון סכסוכים מחוץ לבתי המשפט, ונפוץ מאוד ליישוב מחלוקות במגזר העסקי והמסחרי. במסגרת ההליך מסכימים הצדדים לסכסוך למנות בורר ולפעול על פי פסק הבוררות שיוציא תחת ידיו.


שלא כמו בהליך משפטי המתנהל בבית משפט, בהליך הבוררות הצדדים יכולים להחליט כיצד לנהלו, כמה זמן הוא יימשך, מי יהיה הבורר ואילו סדרי דין יובאו בחשבון בהחלטתו.


מה ניתן לכלול בהסכם הבוררות?


על פי חוק הבוררות, הסכם הבוררות אשר נחתם בין הצדדים מסמיך את הבורר להכריע בסכסוך, ויכול לכלול תנאים שונים להליך הבוררות עצמו, לבחירת מסלול הבוררות, לזהותו של הבורר ועוד.


חתימה על הסכם בוררות כבר בתחילת ההתקשרות בין הצדדים יכולה למנוע מראש הליכים בירוקרטיים ממושכים ועלויות כספיות שונות אם בעתיד יתגלע ביניהם סכסוך. במקרים רבים, ההסכם הכללי אשר נחתם בין הצדדים כולל בתוכו סעיף בוררות, אשר למעשה קובע כי במקרה של אי הסכמה, ניהול ההליך יתבצע במסגרת של בוררות.


הליך בוררות אינו יכול להתנהל ללא הסכמתם של שני הצדדים. לאחר שהמחלוקת בין הצדדים כבר פרצה, באמצעות חתימה על הסכם בוררות הם מסכימים ביניהם על יישוב הסכסוך באמצעות בוררות.


כיצד יתנהל הליך הבוררות וכיצד תיקבע זהותו של הבורר?


הכללים לניהול הליך הבוררות נקבעו בחוק הבוררות, וכל עוד הצדדים לא הסכימו על כללים אחרים באופן מפורש בהסכם בכתב, כך יתנהל ההליך. באופן עקרוני, הבורר מוסמך להגיע להכרעתו תוך גביית עדויות, שמיעת טענות ומינוי מומחים לצורך קבלת חוות דעת במקרה הצורך. פסק הבוררות שיוציא צריך להיות מנומק ומפורט.


במקרים רבים, במועד הניסוח של הסכם הבוררות קובעים הצדדים מנגנון למינוי בורר כדי למנוע ניגודי עניינים והעדפות לא הוגנות של צד אחד על פני השני במקרה של מחלוקת עתידית. כמו כן, יכולים הצדדים לקבוע מי יהיה הבורר כבר בשלב זה.


מלבד זאת, כדאי לכלול בהסכם הבוררות באילו מקרים יש לפנות להליך הבוררות, מה יהיה היקף סמכויותיו של הבורר להחליט ובאילו נושאים. הגדרת המחלוקות וסמכויותיו של הבורר מראש מתבצעים במטרה לאפשר ערעור על כל פסק בוררות שניתן תוך חריגה מהנושאים המוסכמים מראש.


חשוב אף לפרט את המקרים שבהם ניתן יהיה לערער על פסק הבוררות בפני בורר אחר, אחרת ניתן יהיה רק לבטל את פסק הבוררות על פי מספר מאוד מצומצם של עילות כפי שנקבע בחוק. כדאי לקבוע את לוח הזמנים שבמסגרתו יתנהל ההליך, ומקרים שבהם ניתן יהיה להאריך את לוח הזמנים שנקבע מראש. ניתן אף לתת סמכות לבורר להכריע בכל מועד שיראו הצדדים לנכון, או להחליט כי לא תחול כל הגבלת זמן על הליך הבוררות.


הסכם הבוררות בדרך כלל אף מפרט מה יהיה מקום קיום הליך הבוררות, והוא חשוב במיוחד כאשר מדובר על הסכם בין צדדים ממדינות אחרות.

 

יש לך שאלה?

פורום בוררות: בוררות בסכסוכים עסקיים, מסחריים ומקרקעין


כדאי להתייעץ עם גורם מקצועי בעת עריכת הסכם בוררות, כדי למנוע ככל האפשר בעיות שעלולות לצוץ במקרה של מחלוקות או סכסוכים בעתיד. מכל מקום חשוב לזכור כי גם אם הצדדים לא הבהירו מראש את כל תנאי הליך הבוררות, חוק הבוררות מסדיר את הכללים לניהול ההליך.