עבירות מין הן עבירות פליליות חמורות. בין שהן כוללות מעשים פיזיים של ממש ובין שמדובר באיומים תוך שימוש במין או בהטרדות מיניות מילוליות, מדובר באקטים מיניים אשר מבוצעים תוך ניצול יחסי מרות או ללא הסכמתו המפורשת של הקורבן.


לעבירות מין ישנן מספר דרגות חומרה, החל מאונס ועבירות מין בקטינים או בתוך המשפחה, דרך מעשים מגונים, מעשי סדום ובעילה אסורה בהסכמה וכלה בהתערטלות ובהטרדה מינית.


פעמים רבות אוזרים קורבנות עבירות מין אומץ להתלונן כנגד מבצע העבירה רק בחלוף זמן רב מאז שהעבירה בוצעה בפועל, לעתים אף עשרות שנים מאוחר יותר. מתי חלה התיישנות על עבירות מין והטרדות מיניות ולא ניתן עוד להעמיד לדין בגינן?


מתי חלה התיישנות על עבירות פליליות?


כדי שלא ייווצרו מצבים של עיוות דין והעמדת אדם לדין ללא התייחסות לתקופה שחלפה מאז שביצע לכאורה עבירה, נקבעו בחוק תקופות התיישנות, אשר לאחר שיחלפו, לא ניתן עוד להעמיד לדין, וזאת גם אם התגלו ראיות חדשות או הוגשו תלונות במשטרה על ביצוע עבירות. זאת מלבד מקרים חריגים שאף הם מצוינים בחוק.


באופן עקרוני, פרק הזמן שנקבע לתקופת ההתיישנות תלוי בסוג העבירה, אשר מוגדר על פי דרגת חומרתה. עבירה מסוג חטא מוגדרת כעבירה אשר עונש המאסר בגינה אינו ממושך משלושה חודשים או קנס בלבד. בעבירה מסוג זה תקופת ההתיישנות היא שנה אחת בלבד.

 

עבירה מסוג עוון מוגדרת כעבירה שעונש המאסר בגינה ארוך משלושה חודשים אך קצר משלוש שנים. תקופת ההתיישנות בגין עבירה מסוג עוון היא חמש שנים.


עבירה מסוג פשע היא כל עבירה אשר עונש המאסר בגינה ממושך יותר משלוש שנים. כאשר מדובר בעבירה שדינה מאסר עולם, תקופת ההתיישנות היא 20 שנה. בכל עבירה אחרת מסוג פשע, תקופת ההתיישנות היא עשר שנים.


האם קיימים חריגים לתקופות ההתיישנות בעבירות מין?


מרבית עבירות המין מסווגות כעבירות פשע, כלומר מהסוג החמור ביותר, אולם ישנן גם עבירות מין מסוג עוון ואף מסוג חטא. בהתאם לסוג העבירה נקבעת תקופת ההתיישנות. כך למשל, תחול תקופת התיישנות של עשר שנים ממועד הביצוע בגין עבירות כגון בעילה אסורה בהסכמה, מעשה מגונה או מעשה סדום. במרבית עבירות ההטרדה המינית תנוע תקופת ההתיישנות בין שלוש ועד חמש שנים.


ואולם, כאשר מדובר בעבירות מין אשר בוצעו בקטינים, קיים חריג לתקופת ההתיישנות. אם מדובר בעבירת מין מסוג פשע כגון אונס, מניין תקופת ההתיישנות יחל ביום שבו ימלאו לקטין 28 שנים. משמעות הדבר היא כי ניתן להתלונן על עבירת מין אשר בוצעה כאשר הקורבן היה קטין עד גיל 38. רק לאחר מכן העבירה תתיישן.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מין ותלונת שווא במשטרה


עם זאת, כאשר העבירה בוצעה שלא על ידי אחראי או קרוב משפחה כגון הורה, סב, דוד וכדומה, יחל מניין ההתיישנות מגיל 18. כלומר, ניתן יהיה להגיש תלונה בגין העבירה עד גיל 28. הגשת כתב אישום כנגד מבצע העבירה דורשת אישור של היועץ המשפטי לממשלה, וזאת במקרים שבהם חלפו עשר שנים מהמועד שבו בוצעה העבירה.