בעוד עובדים שכירים זכאים לתנאים סוציאליים רבים כגון דמי הבראה, קרנות פנסיה והשתלמות, פיצויי פיטורין וקבלת דמי פגיעה מהביטוח הלאומי במקרה שהם נפגעים בתאונת עבודה, הדברים מורכבים יותר כאשר מדובר על עובדים עצמאים.


בכל הנוגע לתאונת עבודה, חוק הביטוח הלאומי מגדיר זאת כפגיעה שנגרמה לעובד שכיר או עצמאי במהלך עבודתו או כתוצאה מהעבודה. כמו כן, מוכרים גם מקרים של פגיעות מיקרוטראומה, התקפי לב, שבץ או אירועים מוחיים אשר נגרמו כתוצאה מאירוע חריג בעבודה, למשל לחץ או מריבה עם הבוס.


מהן זכויותיהם של פרילנסרים בביטוח הלאומי לאחר תאונת עבודה?


כאשר עובד שכיר נפגע בתאונת עבודה, הוא זכאי לקבל דמי פגיעה בביטוח הלאומי, וכן תגמולים נוספים כגון קצבת נכות במקרה שנותרה לו נכות קבועה, תשלום עבור אובדן כושר עבודה ועוד.


כאשר עובד עצמאי מוכר כנפגע תאונת עבודה, הוא זכאי לקבל דמי פגיעה בגין אובדן הכנסה לפרק זמן של עד שלושה חודשים, לקבל טיפולים רפואיים ללא תשלום, לשיקום מקצועי במקרים מסוימים, לקבל קצבת נכות על פי שיעור הנכות שייקבע לו בוועדה רפואית ועוד. מלבד זאת, ישנם מקרים שבהם במקרה של פטירה כתוצאה מתאונת עבודה, בני משפחתו של הנפטר יהיו זכאים לקבל קצבה.


הזכאות לקבלת דמי פגיעה עבור עובד עצמאי מותנית בכך ששילם את המקדמות לאחר שנרשם כעצמאי בביטוח הלאומי, אחרת הוא למעשה אינו מבוטח בביטוח הלאומי. אם לא שילם מקדמות בהתאם לדרישת החוק, הגמלה שיקבל תקוזז מהחוב שצבר. כמו כן, הביטוח הלאומי יכול לדחות את תביעתו לפיצויים אם צבר חוב גדול או ממושך מדי.


כמו כן, בניגוד לעובד שכיר אשר מספיק כי נפגע במהלך עבודתו כדי שהפגיעה תוכר כתאונת עבודה, כאשר מדובר בעובד עצמאי, כדי להיחשב נפגע עבודה, הפגיעה צריכה להיגרם במסגרת העבודה וכתוצאה מהעבודה.


את התביעה ניתן להגיש לביטוח הלאומי עד 12 חודשים לאחר מועד הפגיעה. במקרה של דחיית התביעה על ידי הביטוח הלאומי, ניתן לערער על ההחלטה בבית הדין לעבודה.


האם בעל עסק שחווה התקף לב לאחר שגילה כי הצ'קים של עסקו לא כובדו על ידי הבנק זכאי לקבל דמי פגיעה?


לאחרונה קבע בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, בניגוד לקביעתו של המוסד לביטוח לאומי, כי יש להכיר בבעל עסק אשר לקה בליבו כשעתיים אחרי שגילה כי הבנק סירב לקבל צ'קים של העסק - כנפגע עבודה.


אחרי שהביטוח הלאומי סירב להכיר בו כנפגע עבודה, הגיש בעל העסק תביעה לבית הדין לעבודה בטענה שהמתח הנפשי אשר חווה בעקבות חילול הצ'קים הוא שהוביל להתקף הלב שלקה בו.


מצד שני טען הביטוח הלאומי כי דווקא לא מדובר באירוע חריג בעבודתו של התובע, וכי אי אפשר לשלול כי התקף הלב נגרם בעקבות מחלת לב שקטה שממנה סבל.


בית הדין קיבל את תביעתו על פי חוות דעת רפואית שהוגשה על ידי רופא מומחה מטעם בית הדין, אשר קבעה כי ככל הנראה התקף הלב אירע בעקבות המתח הנפשי ולא עקב מחלת הלב, וזאת בשל השעתיים בלבד אשר חלפו מהרגע שבו גילה על הצ'קים שלא כובדו ועד שלקה בהתקף הלב.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעות פרילנסרים וזכויות עובדי הייטק ובכירים


לאור קבלת התביעה, חויב המוסד לביטוח לאומי להכיר בו כנפגע עבודה על כל המשתמע מכך, וכמו כן חויב בהוצאות המשפט ושכר הטרחה בסכום כולל של 4,000 שקלים.


ב"ל 24378-03-15
 


עודכן ב: 17/10/2017