תקיפת אדם באלימות מהווה עבירה פלילית, ועל פי פקודת הנזיקין אף מהווה עוולה נזיקית שניתן לתבוע פיצויים בגינה. כלומר, כנגד התוקף ייפתחו הליכים פליליים על ידי רשויות החוק, אשר בסופם אם יורשע יוטלו עליו עונשים שונים בהתאם לחומרת העבירה, כגון עבודות שירות או מאסר בפועל.


לצד ההליכים הפליליים, קורבן התקיפה אף יכול להגיש כנגד התוקף תביעה אזרחית נפרדת, ולדרוש ממנו פיצויים בגין הנזקים שגרם לו.


פיצוי על נזקי גוף עקב תקיפה: כיצד מגישים תביעה אזרחית נגררת לפלילים, ואיך תובעים פיצויים אם לא הוגש כתב אישום כנגד התוקף?


במסגרת תביעת הנזיקין, יכול הנפגע לתבוע עבור ראשי נזק שונים, כגון הכאב והסבל שנגרמו לו, הוצאות רפואיות, טיפולים נפשיים, הפסדי שכר, עזרה מצד ג' ועוד. אם נפתח הליך פלילי כנגד התוקף והוא הורשע בתקיפה, ניתן לתבוע את הפיצויים בהליך תביעה אזרחית נגררת לפלילים. תביעה זו תוגש להכרעתו של אותו שופט אשר ניהל את המשפט הפלילי.


מדובר בהליך מהיר מאחר שלא צריך להוכיח את התקיפה או את הנזק שנגרם, אלא רק לקבוע את סכום הפיצויים.


עם זאת, גם אם הוחלט שלא לפתוח בהליך פלילי כנגד התוקף, הקורבן עדייו יכול להגיש תביעה אזרחית לפיצויים כנגדו. אך במקרה כזה יש צורך להוכיח כי התוקף אכן גרם לנזקי הגוף, מהו היקף הנזק שנגרם ומהם הפיצויים המגיעים למותקף.


פיצויים בסך 40 אלף שקלים בגין תקיפת נוסע באוטובוס על ידי שני צעירים


לאחרונה הטיל בית משפט השלום בחדרה על שני צעירים שתקפו באגרופים אדם שנסע איתם באוטובוס, פיצויים בסכום של כ-40 אלף שקלים. האירוע האלים התרחש בשעות הלילה, בנסיעה לטבריה. שני הצעירים ישבו בספסל שמאחורי המותקף, כאשר אחד מהם בועט בכיסאו. הוא ביקש ממנו להפסיק, אך בתגובה הצעיר איים עליו.


נהג האוטובוס שהבחין במתרחש ביקש מהנפגע לעבור למקום אחר, אולם כרבע שעה לאחר מכן התקרבו אליו שני הצעירים והחלו לתקוף אותו באגרופיהם. בעקבות התקיפה הזדקק הנוסע לטיפול רפואי וסבל מחבלות בפניו ומשבר באפו.


בעקבות התקיפה הורשעו שני הצעירים בפלילים, והוטלו על שניהם עונשי עבודות שירות. בד בבד עם ההליך הפלילי, הגיש כנגדם הקורבן תביעה לפיצויים עבור הפגיעות הגופניות והנפשיות שמהן סבל בעקבות התקיפה. מנגד, ביקשו התוקפים להטיל עליו אשם תורם משום שתרם בעצמו להתלהטות הוויכוח ביניהם, מה שהוביל לבסוף לתקיפה.


ואולם, על פי הממצאים שעלו מכתב האישום הפלילי על פי הודאתם של שני הצעירים, השופטת התרשמה כי לא הייתה כל אינטראקציה או התגרות מצדו שיכולה הייתה להצדיק אחריות תורמת להתרחשות המאורעות.


לא רק שלא ניתן להאשים כלל את הקורבן או לייחס לו חלק מהאשם, המשיכה השופטת, המסכת העובדתית אשר עלתה מההליך הפלילי מעידה על התנהלותם הלקויה של שני התוקפים, ועל כך שתקפו אותו לאחר שעבר למקום אחר באוטובוס מבלי שהתגרה בהם בשום אופן.

 

יש לך שאלה?

פורום אובדן כושר עבודה


הפיצויים נקבעו עבור כאב וסבל בלבד משום שהנפגע לא הוכיח כי נגרמה לו נכות רפואית או נפשית, והוטלו על הצעירים בהתאם לחלקם בתקיפה. הצעיר הראשון חויב בתשלום 30 אלף שקלים בתוספת הוצאות משפט בסך של כ-6,000 שקלים, ואילו הצעיר השני חויב לשלם פיצויים בסך של עשרת אלפים שקלים ובהוצאות משפט בסך של כ-2,000 שקלים נוספים.


ת"א 47018-01-15