חיילי צה"ל או אנשי שירות הביטחון שנפצעו או לקו במחלה במהלך השירות או בעקבות תנאי השירות, זכאים לקבל תגמולים ממשרד הביטחון. ההכרה בנכות מתבצעת על ידי קצין התגמולים, וקביעת אחוזי הנכות מתבצעת בוועדה רפואית מיוחדת של אגף השיקום, בהתאם לתנאים המפורטים בחוק הנכים.


הוועדה הרפואית קובעת את שיעורי הנכות בהתאם לחומרת הפגיעה, וכן מחליטה האם שיעורי הנכות זמניים או שמדובר בנכות צמיתה. הוועדה הרפואית מורכבת ממספר מומחים רפואיים, וכוללת גם רופא אחד לפחות אשר תחום התמחותו רלוונטי לפגיעה הנדונה.


על פי שיעורי הנכות שנקבעים על ידי הוועדה הרפואית, נקבע גובה הקצבה או הפיצויים שלהם זכאי לקבל הנפגע.


ערעור לוועדה רפואית עליונה וערעור בבית המשפט המחוזי: מהם השלבים להגשת ערעור על אחוזי הנכות שנקבעו בוועדה הרפואית?


כל מי שהגיש תביעה להכרה בנכותו אצל קצין התגמולים וסבור שמסקנות הוועדה הרפואית אינן תואמות את מצבו הרפואי האמיתי, רשאי לערער על החלטת הוועדה. בשלב הראשון, יש לערער על דרגת הנכות בפני ועדה רפואית עליונה, אשר בוחנת מחדש את התביעה ואת מצבו הרפואי של הנפגע, ובסמכותה לקבל את הערעור ולהגדיל את אחוזי הנכות, או לחלופין לדחות אותו.


אם הוועדה הרפואית העליונה מחליטה לדחות את הערעור, ניתן לערער על החלטתה באמצעות הגשת ערעור לבית המשפט המחוזי.


חשוב להביא בחשבון את ההשלכות של הליכי הערעור: הוועדה הרפואית העליונה בוחנת מדש את שקלול מלוא אחוזי הנכות שנגרמו לנפגע, ולא רק את הפגיעות שבגינן הוגש הערעור. מלבד זאת, מי שהגיש ערעור לבית המשפט וערעורו נדחה, לא יוכל עוד להגיש ערעור נוסף.


ערעורו של חייל שנפצע במהלך צוק איתן התקבל: בית המשפט הורה למשרד הביטחון להגדיל את שיעור הנכות ל-20%


לאחרונה הוחלט בבית המשפט המחוזי בחיפה לקבל את ערעורו של צעיר, אשר במהלך שירותו הסדיר בצה"ל ובמסגרת מבצע צוק איתן נפצע בברכו. הערעור נסוב על שיעורי הנכות שנקבעו לו על ידי הוועדה הרפואית של משרד הביטחון אשר עמדו על 15%. בעקבות קבלת הערעור הוא יוכר כסובל מנכות בשיעור של 20%, ויהיה זכאי לפיצויים והטבות על בסיס שיעור נכות זה.


הפציעה אירעה בקיץ 2014, בעקבות פיצוץ מטען חבלה. הצעיר נפצע בגב וברגליים, ובשל הגבלות בתנועה בברך הוכר כנכה צה"ל עם שיעור נכות של 10%. על החלטת הוועדה הרפואית הגיש הצעיר ערעור לוועדה הרפואית העליונה, אשר החליטה להעמיד את שיעור נכותו על 15%.


בעקבות קביעת הוועדה העליונה הגיש הצעיר ערעור לבית המשפט, בטענה שהחלטתה לא ניתנה על פי ההוראות המפורשות אשר מפורטות בתקנות הנכים בהתאם לסוג הפגיעה שממנה הוא סובל, אשר קובעות כי יש להעמיד את שיעור הנכות על 20%.


מנגד טען קצין התגמולים כי הוועדה הרפואית מוסמכת לקבוע את שיעור הנכות כפי שעשתה, מאחר שלא קיימת תקנה ספציפית בתקנות הנכים אשר רלוונטית לפציעה הספציפית של הצעיר. מכיוון שדווקא קיימת תקנה ספציפית לגבי הגבלות בברך, הציע קצין התגמולים להשיב את המקרה לבדיקה נוספת של הוועדה הרפואית.

 

יש לך שאלה?

פורום אגף שיקום | קצין תגמולים


ואולם, השופטת החליטה כי הוכח שבמקרה זה נפלה טעות בקביעת אחוזי הנכות, משום שפגיעתו של הצעיר מופיעה בתקנות הנכים אשר קובעות שיעור נכות של 20%. על כן הערעור התקבל ושיעור הנכות הועמד על 20%.


ע"ו 51791-02-17