הליך פשיטת רגל מאפשר לאנשים שחובותיהם הצטברו ותפחו ואין להם יכולת להחזירם, לפתוח דף חדש ונקי מחובות. זאת באמצעות כינוס נכסי החייב, מכירתם וחלוקת התמורה בין הנושים השונים. ההליך מסתיים בקבלת הפטר ובמחיקת יתרת החובות שאין ביכולתו של החייב לפרוע.


עם זאת, ישנם מספר סוגי חובות שלא ניתן לקבל עבורם הפטר בהליך פשיטת הרגל: חובות שנצברו בעקבות מעשה מרמה, חובות שהצטברו בעקבות קנסות וכן חובות עבור תשלומי מזונות ילדים. פקודת פשיטת הרגל קובעת כי גם במקרים שבהם חוב המזונות נוצר כלפי המוסד לביטוח לאומי, כאשר תשלומי המזונות הועברו על ידי הביטוח הלאומי במקום החייב, לא יינתן צו הפטר עבור החוב.


באילו מקרים אפשר לקבל הפטר מחוב מזונות?


אמנם פקודת פשיטת הרגל אינה מאפשר למחוק חוב מזונות במסגרת קבלת צו הפטר, אך מעניקה סמכות נרחבת לבית המשפט לכלול גם את חוב המזונות בהפטר בהתאם לנסיבות העניין. הסמכות להכריע בעניין חוב מזונות היא של בתי המשפט המחוזיים, אשר מכריעים בכל שלבי הליכי פשיטת הרגל.


בנושא זה בית המשפט יביא בחשבון את זכויות הנושים לקבל בחזרה את החוב שנוצר כלפיהם, ומצדו השני של המתרס את מתן האפשרות לפתיחת דף חדש ונטול חובות עבור החייב, וזאת תוך התייחסות לנסיבותיו האישיות, מצבו הכספי והרפואי, הנסיבות שהובילו להיווצרות חוב המזונות והתנהלותו במסגרת הליך פשיטת הרגל.


כמו כן, בית המשפט יבחין בין חוב מזונות עבר, כלומר חוב אשר הזמן שחלף יכול לאפשר להתייחס אליו כאל חוב רגיל בר הפטר, לבין חוב שוטף שעדיין צריך להיות משולם לילדי החייב בימים אלה.


לאחר 30 שנים: קיבל הפטר הכולל גם חוב מזונות לביטוח הלאומי


לאחרונה קיבל פושט רגל צו הפטר כולל על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב, לרבות הפטר מחוב מזונות לביטוח הלאומי שנצבר במשך עשרות שנים. עם זאת קבע בית המשפט תנאי לקבלת ההפטר: הפקדת סכום של 4,000 שקלים בלבד לקופת הכינוס.


במקרה זה מדובר בפושט רגל בשנות ה-60 לחייו, בעברו עבריין ונרקומן ובהווה מתקיים מקצבת הכנסה זעומה ללא הכנסה מעבודה. הוא הגיש בקשה לבית המשפט לקבלת הפטר מכלל חובותיו, לרבות חוב מזונות שלא שילם לילדיו ונצבר כלפי הביטוח הלאומי.


בעקבות חוב המזונות פנה הביטוח הלאומי להוצאה לפועל ופתח נגדו תיק כבר לפני כ-20 שנה, אולם עם השנים מצבו הכספי של החייב רק הלך והחמיר. בשנת 2014 החל בהליכי פשיטת רגל, עם חובות בסך כולל של כ-370 אלף שקלים. חוב המזונות בשלב זה עמד כבר על סך של כ-124 אלף שקלים.


לפני כשנה המליץ המנהל המיוחד שהחייב יקבל הפטר עבור חובותיו תמורת הפקדת 4,000 שקלים לקופת הכינוס, ואילו החייב ביקש לכלול גם את חוב המזונות בהפטר זה. הוא ביקש להתחשב בנסיבותיו האישיות ובעובדה שאין לו עבודה וסביר שגם לא יצליח למצוא עבודה לאור מצבו הרפואי ועברו הפלילי.


המוסד לביטוח לאומי התנגד לבקשתו וטען כי אין כל הצדקה למחוק את חוב המזונות במקרה זה, וזאת מכיוון שהחייב מסוגל למצוא עבודה, ועצם היותו מובטל אינו מוכיח מהי יכולתו האמיתית להשתכר ולפרוע את חובותיו.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


ואולם, לאור נסיבות המקרה ומאחר שילדיו הבוגרים של החייב כבר אינם צריכים את דמי המזונות לצורך קיומם, כמו גם העובדה שהכנסתו של החייב זעומה ואין לו השכלה או מקצוע, החליטה השופטת לכלול גם את חוב המזונות בהפטר.


פש"ר 42262-09-14