מי שמבצע עבירות תעבורה כגון נהיגה רשלנית, גרימת תאונת דרכים, נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה תחת השפעת אלכוהול ועוד, עלול להיות מורשע בבית המשפט לתעבורה, אשר מוסמך לפסול את רישיונו לפרק זמן ממושך. פעמים רבות, בייחוד כאשר כתב האישום כנגד הנהג כולל עבירות חמורות, תוגש בקשה אל בית המשפט לפסול את רישיון הנהיגה של הנאשם עוד לפני ההרשעה או הזיכוי, עד לסיום הליכי המשפט בעניינו.


בקשה לפסילה עד תום ההליכים: באילו נסיבות יפסול בית המשפט את רישיון הנהיגה עד תום המשפט?


פקודת התעבורה קובעת כי בית המשפט לתעבורה מוסמך לאשר בקשה לפסילת רישיון עד תום ההליכים או לדחות את הבקשה, אשר הוגשה על ידי מי שהוסמך לכך. במרבית המקרים, הבקשה מוגשת כנגד נהג אשר רישיונו כבר נשלל בפסילה מנהלית, ובית המשפט אשר ידון בבקשה הוא אותו בית משפט אשר ידון בכתב האישום שהוגש כנגד הנהג הנאשם.


בית המשפט יחליט האם יש הצדקה לפסילת הרישיון בהתבסס על מידת המסוכנות הנשקפת מהנהג כל עוד הוא ממשיך לעלות על ההגה, מהי התשתית הראייתית שהתגבשה נגדו והאם היא יכולה להוביל להרשעתו, ומהן הנסיבות שהובילו לביצוע העבירות שבגינן הוא מואשם.


באופן עקרוני, פסילת הרישיון עד גמר המשפט תחול לתקופה של שישה חודשים, אך בית המשפט אף רשאי להאריך את פרק הזמן לתקופה נוספת.


הבקשה לפסילת הרישיון הוגשה שנה לאחר ביצוע העבירה שבגינה הוגש כתב האישום - בית המשפט החליט לדחות אותה


לאחרונה החליט בית משפט השלום לדחות את בקשת המדינה לשלילת רישיונו של נהג עד לסיום ההליכים נגדו, לאחר שהוגש כנגדו כתב אישום אשר כולל עבירות תעבורה חמורות כגון נהיגה תחת השפעת אלכוהול, אי מתן זכות קדימה וגרימת תאונת דרכים שהובילה לפציעתם של ארבעה אנשים. זאת מכיוון שהבקשה הוגשה רק אחרי שחלפה שנה מאז מועד ביצוע העבירה.


כתב האישום הוגש כשלושה חודשים לאחר התאונה, ובו נטען כי הנהג נסע בשעת לילה בהיותו תחת השפעת אלכוהול ופנה בצומת מבלי לתת זכות קדימה לרכב שהתקרב. כך גרם לתאונת הדרכים הכוללת ארבעה נפגעים, כולל הנהג עצמו שנפצע באורח קשה. רישיונו נפסל לחודשיים בפסילה מנהלית מיד לאחר התאונה.


כעבור שנה הוגשה הבקשה לפסילת רישיונו עד תום ההליכים בטענה שעברו התעבורתי אשר כולל 21 הרשעות בעבירות תנועה, לרבות בגין נהיגה בשכרות, מוכיח כי מדובר בדפוס חוזר ובזלזול בהוראות החוק, ואף באיום ברור לבטיחותם של שאר המשתמשים בדרך.


מנגד טען הסנגור כי העובדה שהבקשה הוגשה באיחור של שנה מלמדת כי אף המדינה אינה חוששת ממסוכנותו לציבור, וכי מאז ועד היום הנאשם ממשיך לנהוג מבלי שביצע כל עבירה.

 

יש לך שאלה?

פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון


השופטת ציינה אף היא כי השיהוי הרב בהגשת הבקשה מצביע על כך שאין סכנה מיידית בהמשך נהיגתו אשר מצדיקה את פסילת הרישיון עוד בטרם נקבע אם הוא אשם בעבירות המיוחסות לו. כמו כן נקבע כי הרשעותיו הקודמות אינן מעידות על מסוכנות לציבור, מאחר שלא ביצע עבירות תעבורה בעשרת החודשים שבהם הוא נוהג מאז קרות התאונה.


בפ"ת 2992-08-16