ישנן מספר עבירות מס אשר מי שמבצע אותן מסתכן בהעמדה לדין פלילי, על כל המשתמע מכך, כאשר הדבר המשותף לכולן הוא שמבצע העבירה ביצע אותה באופן מכוון לצורך אי תשלום מס. על פי פקודת מס הכנסה, מי שמשמיט בכוונה תחילה הכנסות במסגרת הדיווחים לרשויות מס הכנסה כדי שיוכל להתחמק מתשלום מס, מבצע עבירה מהותית המצדיקה פתיחת הליכים פליליים כנגדו.


כתב אישום בגין השמטת הכנסות: רק כאשר ההכנסות הושמטו מהדוח השנתי באופן מכוון


לא בכל מקרה שבו הכנסות מושמטות מהדוח השנתי, יוגש כנגד המשמיט כתב אישום פלילי. פעמים רבות מדובר בעבירה טכנית בלבד, כאשר ההשמטה התבצעה בטעות ובתום לב, שלא מתוך כוונה פלילית להעלים הכנסות מהרשויות. במקרה כזה, ניתן לתקן את הדוח השנתי והעונש יכול להסתיים בקנס בלבד.


כדי שיוגש כתב אישום בגין עבירה זו ולצורך הרשעה בפלילים, יש להוכיח כי הדוח אינו מפרט את מלוא ההכנסות בשל כוונתו של הנאשם להתחמק מתשלום מסים. גם אם הדוח או הצהרת ההון אינם נכונים, אם הטעות נובעת מכך שהנאשם לא ידע כי עליו לדווח על הכנסות מסוימות, או שגה לחשוב כי אין צורך בדיווח, אמנם מדובר בעבירה - אולם בעבירה קלה יותר, המצדיקה ענישה פחותה בחומרתה.


מי שמורשע בעבירת השמטת הכנסות במזיד, עלול להיכנס למאסר לפרק זמן ממושך של שבע שנים, או לשלם קנס כספי משמעותי בסכום הכפול מזה שאותו העלים או שהתכוון להעלים, או שני העונשים גם יחד.


בבואו לקבוע את העונש הראוי, יביא בית המשפט בחשבון שיקולים כגון היקף הסכום שאותו ביקש הנאשם להעלים, פרק הזמן שבו בוצעה העבירה, מה היו הנסיבות שהובילו אותו לביצוע העבירה ועוד. ככל שמדובר בעבירה חמורה יותר, כך העונש יהיה חמור יותר. ככל שנסיבות העבירה קלות יותר, כך העונש יהיה קל יותר, וניתן אף להימנע ממאסר בפועל בנסיבות המתאימות.


למרות השמטת הכנסות בהיקף גדול, קבלן שיפוצים שהורשע בהעלמת הכנסות לא ירצה מאסר בפועל


לאחרונה החליט בית משפט השלום בעכו כי קבלן שיפוצים שהעלים הכנסות בסכום של כמעט שני מיליון שקלים, אשר הודה והורשע בניהול כוזב של פנקסי חשבונות והשמטת הכנסות מדוח באופן מכוון, ישלם קנס בסכום של 60 אלף שקלים וירצה שישה חודשי עבודות שירות.


בגזירת העונש התחשב בית המשפט בנסיבות האישיות של הקבלן, וקבע כי לאור העובדה שהפנים את חומרת המעשים שביצע ואף הגיע להסדר עם רשות המסים כדי להסיר את המחדל, אין צורך במקרה זה במאסר מאחורי סורג ובריח, וניתן להסתפק בקנס הכספי, בעבודות השירות, בקביעת מאסר על תנאי ובחתימה על התחייבות כספית להימנע מביצוע עבירות מס מהותיות בעתיד.


מדובר בעונש קל יחסית לחומרת העבירות אשר נמשכו כארבע שנים, כאשר לאור חומרתן המדינה דרשה להטיל עליו עונש מאסר של לפחות 15 חודשים ועד 30 חודשים. השופט אכן ראה לנכון לציין כי לא מדובר בעבירות שניתן להקל בחומרתן.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מס


ואולם, לאור נסיבותיו האישיות של הקבלן אשר תורם לחברה, מסייע כלכלית לשלושת בנותיו החירשות ובעל עבר פלילי נקי, וכן מאחר שהגיע להסדר עם רשות המסים כדי להסיר את המחדל והביע חרטה אמיתית וכנה על מעשיו, במקרה זה נקבע כי ניתן להסתפק בעונש קל יחסית.


ת"פ 11919-05-14