כדי לצמצם את תופעת ההטרדות המיניות במקומות העבודה הציבוריים והפרטיים, לרבות ניצול יחסי מרות והתנכלות על רקע מיני, נקבעו בחוק למניעת הטרדה מינית ובתקנות ספציפיות שתוקנו מכוחו הוראות למניעת וטיפול בהטרדות מיניות על מי שנתפס כאחראי לכך - המעסיק או הממונה על העובדים.


פעולות המניעה והטיפול בהטרדות המיניות צריכות לחול באופן שגרתי במקום העבודה, כאשר מעסיק שאינו פועל על פי הוראות החוק והתקנות עלול לעמוד בפני כתב אישום ותשלום קנסות בסכומים גבוהים. כמו כן, ניתן להגיש תביעה אזרחית כנגד מעסיק שלא פעל לפי הוראות החוק.


אילו מעשים מסווגים כהטרדה מינית בעבודה?


החוק מפרט ומגדיר מה נחשב להטרדה מינית: לא תמיד מדובר רק בהטרדה הכוללת מגע פיזי ללא הסכמה, אלא גם בהצעות מיניות חוזרות ונשנות למרות סירובו של המוטרד, סחיטה באיומים לביצוע פעולות מיניות, התייחסויות הקשורות למיניותו של המוטרד, פרסומים מבזים או משפילים של תמונות או סרטונים אינטימיים ועוד.


כאשר מדובר בניצול יחסי מרות או יחסי תלות, התנהגות המעסיק או המנהל יכולה להיחשב להטרדה מינית גם אם המוטרד לא הביע את סירובו. מלבד זאת, במקום העבודה עלולה להתרחש הטרדה מינית סביבתית, וזאת עקב בדיחות גסות או אמירות לא הולמות.


מלבד זאת, פעמים רבות מי שמוטרד מינית במקום העבודה ומסרב להצעות מיניות או מגיש תלונה על הטרדה מינית, סובל גם מהתנכלות אשר יכולה לבוא לידי ביטוי בפיטורין, בהרעה בתנאים, בפגיעה בשכר וכדומה.


כיצד המעסיק חייב לפעול כדי למנוע הטרדות מיניות ולטפל בתלונות על הטרדות מיניות?


החוק והתקנות קובעים מספר הוראות ברורות אשר חלות על המעסיק: בראש ובראשונה, עליו ליידע את העובדים והמנהלים כי חל איסור מוחלט על הטרדות מיניות במקום העבודה, זאת באמצעות תקנון המפרט את האיסורים והכללים למניעת הטרדה מינית. כאשר מקום העבודה מונה לא יותר מ-25 עובדים ועובדות, ניתן למסור להם עותק מהתקנון כדי למלא אחר הוראות החוק.


אם במקום העבודה מועסקים יותר מ-25 עובדים ועובדות, המעסיק נדרש לתלות במקום ציבורי, כגון המטבח, את התקנון למניעת הטרדה מינית. כמו כן, המעסיק נדרש לאפשר לעובדים להשתתף על חשבון שעות העבודה בפעילות הקשורה בהסברה או בהדרכה בנושא זה.


כאשר מדובר במקום עבודה עם תקנון משמעת, המעסיק נדרש לקבוע בתקנון כי הטרדות מיניות מהוות עבירות משמעתיות.


מלבד זאת, המעסיק מחויב למנות אחראי המוסמך על טיפול בתלונות על הטרדות מיניות ומניעת הטרדות מיניות במקום העבודה. ככל שהדבר אפשרי, יש למנות לתפקיד זה עובד המתאים לכך מבחינת מעמדו וניסיונו, לרבות מינוי אישה לתפקיד.


כאשר מדובר במקום עבודה הכולל פחות מעשרה עובדים, המעסיק עצמו יכול לשמש אחראי על מניעת הטרדות מיניות.


המעסיק מחויב לאפשר לעובדים גישה נוחה וקלה לאחראי למניעת הטרדות מיניות, ולאפשר לו למלא את תפקידו בצורה הטובה ביותר, עם כל התנאים ההכרחיים. כמו כן, עליו לעדכן את כלל העובדים לגבי זהותו של האחראי והדרכים שבהן ניתן לפנות אליו.

 

יש לך שאלה?

פורום הטרדה מינית - פגיעה מינית


המעסיק עצמו מחויב לדווח לאחראי על כל שמועה שהגיעה אליו לגבי הטרדה מינית כדי שיבדוק את העניין, וכבר הוטל בפסיקה בעבר סכום פיצויים גבוה שמעסיק חויב לשלם לעובד אשר הופצה עליו שמועה כי הטריד מינית בעבודה, אך לא דווח על כך לאחראי למניעת הטרדות מינית.