ההחלטה על הקמת עסק חדש אינה החלטה של מה בכך. היא כרוכה בלקיחת סיכונים, ביציאה לדרך חדשה ולא מוכרת והיא אינה מתאימה לכל אחד. עם זאת, כל אדם יכול לפתוח עסק עצמאי משלו, כל עוד הוא מעל גיל 18, וגם לאחר הפרישה לגמלאות. בשל האינטרנט והאפשרויות המגולמות בו מבחינת הפשטות שבמסחר אלקטרוני ללא צורך בפתיחת עסק פיזי, יותר ויותר יזמים מחליטים לעזוב את עולם הנוחות כשכירים ולהפוך לעצמאים עם עסק משלהם.


אחת ההחלטות הראשונות שצריך לקבל בפתיחת עסק חדש, היא אופן ההתאגדות המתאים לצורך הפעילות העסקית: האם כדאי לפתוח עוסק פטור, עוסק מורשה, שותפות או חברה? כאשר מדובר בעסק המופעל על ידי אדם אחד בלבד, אשר מחזור הכנסותיו השנתי צפוי לעבור את התקרה המותרת לעוסק פטור, תיק עוסק מורשה הוא הבחירה הנפוצה ביותר.


איך פותחים עסק קטן ונרשמים כעוסק מורשה?


כאשר מקימים עסק חדש, חובה להירשם ברשויות מס הכנסה ומע"מ, ואף בביטוח הלאומי. חוק מס ערך מוסף מחייב כל עסק שמחזור הכנסותיו השנתי עולה על תקרה מסוימת אשר מתעדכנת מדי שנה להירשם כעוסק מורשה. אם היקף ההכנסות הצפוי נמוך מהסכום הקבוע בחוק - ניתן להירשם כעוסק פטור.


כמו כן, ישנם תחומי עיסוק ספציפיים כגון אדריכלות, עריכת דין, שמאות, ייעוץ וכדומה, אשר חובה לפתוח תיק עוסק מורשה בגינם.


לצורך פתיחת התיק, יש לגשת לרשויות מע"מ בצירוף אישור מהבנק ומסמכים רלוונטיים נוספים כגון חוזה שכירות משרד וכדומה. ניתן לפתוח את התיק הן באופן עצמאי והן באמצעות רואה חשבון אשר משמש כמייצג ברשויות המס השונות.


מיד לאחר הרישום ברשויות מע"מ, יש להירשם גם במשרדי מס הכנסה. חשוב לדעת כי לאחר הרישום וקבלת מספר העוסק, יש לתעד את מלוא הפעילות העסקית לרבות הכנסות והוצאות, לנהל ספרי חשבונות, לדווח באופן חודשי ואף להגיש דוח מס מקיף מדי שנה.


דבר חשוב נוסף שצריך לדעת הוא אילו הוצאות בעסק נחשבות להוצאות מוכרות. עקרונית, מרבית התשלומים שהוצאו במסגרת העסק לצורך ייצור ההכנסה הן הוצאות מוכרות, וניתן לקזז אותן. למשל, הוצאות עבור שיווק, הוצאות אחזקה וכדומה.


מדוע עוסק מורשה צריך להירשם במוסד לביטוח לאומי?


כל עוסק אשר מקים עסק חדש מחויב לפתוח תיק בביטוח הלאומי בד בבד עם פתיחת התיקים במס הכנסה ובמע"מ. הסיבה לכך היא כדי להיות מסווג כעובד עצמאי בביטוח הלאומי, ולהיות זכאי לקבל גמלאות וקצבאות מהביטוח הלאומי בעת הצורך, כגון אובדן כושר עבודה, דמי לידה, קצבת שאירים וכדומה.


יש לעמוד באחד משלושה תנאים לצורך הרישום: או שפעילות העסק צפויה להיות כ-20 שעות שבועיות בממוצע לכל הפחות, או שההכנסות החודשיות הצפויות מהעסק יהיו גבוהות ב-50% מהשכר הממוצע במשק, או שהפעילות תתבצע בהיקף של כ-12 שעות בשבוע בד בבד עם הכנסות חודשיות ממוצעות אשר גבוהות בשיעור של 15% מהשכר הממוצע.

 

יש לך שאלה?

פורום יזמות עסקית, משפט עסקי מסחרי וליווי לעסקים


לאחר הרישום בביטוח הלאומי, יישלח לעוסק פנקס מקדמות לצורך התשלומים החודשיים של דמי הביטוח. גובה התשלומים נקבע על ידי המוסד לביטוח לאומי על פי הוראות חוק הביטוח הלאומי, לרבות תנאי הזכאות לקבלת גמלאות וקצבאות ועוד. גם במקרה זה, ניתן לקבל ייעוץ מאיש מקצוע כגון עורך דין ורואה חשבון לצורך מיצוי הזכויות.