מדיניות אי ההפללה לצרכני קנאביס שאושרה לפני מספר חודשים בממשלה, משפיעה גם על החלטות בתי המשפט בכל הנוגע לענישה בגין עבירות סמים הקשורות בשימוש עצמי של קנאביס, ואף בגידול קנאביס לצריכה עצמית.


אם בעבר עבירת גידול הסמים נחשבה לחמורה מאוד, ללא קשר לשאלה האם הגידול התבצע לצורך מכירת הסם או שימוש עצמי, היום המגמה היא להקל בענישה. בייחוד במקרים שבהם לא מדובר בכמות גדולה, כאשר ברור שהגידול נעשה לצריכה עצמית והמורשעים הם אנשים נורמטיביים ללא עבר פלילי אשר לקחו אחריות על מעשיהם.


מקרה לדוגמה אשר מצביע על מגמה זו נדון בשבוע שעבר (יום ד') במסגרת גזר דינו של אדם בשנות ה-30 לחייו, בעל מספרה, נשוי ואב לחמישה, אשר הורשע על פי הודאתו בגידול שלושה עציצי מריחואנה על גג ביתה של אמו.


הענישה נקבעת בין היתר על פי משקל וסוג הסם, כמות העציצים ומטרות הגידול


בהכרעת הדין במקרה זה אומצה גרסתו של המורשע, ובית המשפט קבע כי שלושת שתילי המריחואנה שהתגלו על גג הבית של אמו במהלך חיפוש משטרתי אכן נועדו לצריכה עצמית. לפני שנקבע גזר הדין, הוגשו לבית משפט השלום בחדרה שני תסקירים בעניינו שנערכו על ידי שירות המבחן.


שני התסקירים היו חיוביים, ועלה מהם כי קצין המבחן התרשם לטובה מהעובדה שהנאשם לקח אחריות מלאה על העבירה, תוך שהסביר כי ביקש לחסוך בהוצאות הגבוהות שברכישת הסם, ומכך ששיתף פעולה עם ההליך הטיפולי שאליו נשלח, ביחידה להתמכרויות באזור מגוריו.


לאור המלצת קצין המבחן שלא להטיל עליו עונש מאסר בפועל, אף לא באמצעות עבודות שירות, גם הפרקליטות הסכימה להסתפק בענישה מקלה, ובלבד שימשיך לשתף פעולה ולהשתלב בהליך הטיפולי.


ואולם, במסגרת הטיעונים לעונש התוודה הנאשם כי מצבו הנפשי הוחמר מאז שהפסיק להשתמש בקנאביס, ומסיבה זו הוא לא מעוניין להמשיך בטיפול שקיבל ביחידה להתמכרויות. עם זאת, בדיקות השתן שביצע העידו כי אינו משתמש בסמים.


האם ניתן להקל בעונש גם אם הנאשם אינו מעוניין להשתלב בהליך הטיפולי?


בתחילת דבריה הזכירה השופטת כי עבירות הסמים הן עבירות חמורות אשר גורמות לפגיעה לא רק בצרכני הסמים אלא בחברה כולה. מסיבה זו, בתי המשפט נוקטים מדיניות ענישה מחמירה לצורך הרתעה. כמו כן הדגישה כי בניגוד לעבירת החזקת סם, החוק אינו מבחין בין עבירת גידול סמים לצריכה עצמית לבין גידול למטרות סחר.


מלבד זאת הביעה השופטת חוסר נוחות מהצהרתו של הנאשם כי הוא רוצה להפסיק את ההליך הטיפולי, ואף כינתה אותה הצהרה מקוממת. עם זאת, היא הזכירה כי בית המשפט לא בא להעניש את הנאשם בשל אי הסכמתו לקבל טיפול, אלא בגין העבירות שביצע.


מסיבה זו ולמרות סירובו של הנאשם להמשיך בתהליך השיקומי-טיפולי, מכלול השקולים הביא את השופטת למסקנה כי אפשר להקל בעונשו ולהימנע ממאסר בפועל או מעבודות שירות. זאת לאור עברו הנקי, העובדה שמדובר באדם נורמטיבי אשר מתפקד בחיי היומיום באופן תקין ומפרנס את משפחתו, בדיקות השתן הנקיות והעובדה שגידל את הסמים לצריכה עצמית בלבד.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


לאור זאת הוחלט להטיל על הנאשם מאסר על תנאי בלבד לפרק זמן של חצי שנה, אשר יהיה בתוקף במשך שלוש שנים. כמו כן הוטל עליו קנס בסכום של 5,000 שקלים. בשל בדיקות השתן הנקיות, קבעה השופטת כי אין צורך לפסול את רישיון הנהיגה שלו.


ת"פ 58604-07-15