לצד שורה של איסורים הלכתיים אשר חלים על משפחת הכהנים, ההלכה היהודית אוסרת על "כהן" להתחתן עם אישה גרושה, אלמנה או גיורת. איסור הלכתי זה חל בישראל גם על מי שאינו מקפיד לשמור מצוות, ולמעשה, הדרך היחידה האפשרית לנישואין בין כהן וגיורת שיוכרו בישראל, היא רק באמצעות חתונה אזרחית בחו"ל ורישום הנישואין במשרד הפנים.


הדרך חסומה בפני זוגות שרוצים להינשא כדת משה וישראל, מאחר שבית הדין הרבני לא יאשר את הנישואין. עם זאת, במקרה שניתן להוכיח כי לא מדובר בכהן, כלומר, שלא מדובר בנצר לכוהני בית המקדש, לא יחול האיסור ההלכתי ובני הזוג יוכלו להתחתן.


בזכות תעודת הלידה של האב: בית הדין השתכנע שלא מדובר ב"כהן"


לאחרונה קיבל בית הדין הרבני האזורי באשדוד את בקשתו של אדם אשר שם משפחתו הוא כהן, להכיר בעובדה שלמרות שם המשפחה הוא לא נחשב לצאצא של שושלת הכהנים. לאור מסקנה זו, התיר לו בית הדין להינשא כדת וכדין לבת זוגו הגיורת.


הגבר טען כי שם משפחתו של אביו אמנם היה כהן, אך הוא נקרא כך מכיוון שהגיע לישראל רק עם סבתו, אשר החליטה לשנות את שם משפחתו המקורי לכהן, על פי שם משפחתה מצד בעלה. אמו של המבקש אף העידה כי בעלה המנוח לא התנהג ככהן ונהג להיכנס לבתי עלמין. גם אחיו העיד על התנהלותו של אביהם, אשר לא התנהג ככהן.


פרטיו של האב המנוח התבררו על פי נתוני משרד הפנים, והממצאים העלו כי הוא נולד בתוניס, וכשהגיע לארץ תוקן שם משפחתו מכהן לשם אחר. עם זאת, התברר כי אביו נהג לחתום את שם משפחתו ככהן.


במרבית המסמכים שהופיעו במשרד הפנים נמצא כי אביו של המבקש ציין כי שם משפחתו הוא כהן, וכך נרשם גם בתעודת הזהות שלו. עם זאת, נרשמו גם מספר ניסיונות שלו לשנות את שם המשפחה, תוך שהצהיר כי השם כהן הוא לא השם שאיתו נולד.


לאחר בירורים וחיפושים אותרה תעודת הלידה המקורית של האב מתוניס, שם ניתן לראות כי שם המשפחה אכן אינו כהן. בהמשך התברר כי אמנם, כפי שטען המבקש, עלה אביו לישראל עם סבתו אשר הצהירה כי הוא בנה - וניתן לו שם המשפחה כהן לפי שם המשפחה של הסבתא.


בהכרעת הדין הזכירו שלושת הדיינים כי בדרך כלל, נהוג להתייחס אל מי ששם משפחתו כהן כנצר לשושלת הכהנים מבית המקדש, אף אם הוא עצמו אינו שומר מצוות או מתנהג ככהן. כך גם לגבי שמות משפחה כגון כהנא או כץ.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין רבני


ואולם, במקרה זה סיפק המבקש הוכחה לכך שאביו נקרא כהן לפי שם המשפחה של סבתו, ולא על פי שם משפחתו המקורי. זאת על פי תעודת הלידה שבה נרשם שם משפחה אחר ומסמכים נוספים שאימתו את העובדה הזו. כמו כן, לא הוצגה כל הוכחה שתסתור את הממצאים הללו.


מכיוון שנקבע כי המבקש נחשב כהן בטעות, ויש לכך הוכחות חד משמעיות ברישומי המשפחה, החליטו הדיינים לאשר את הבקשה והכריזו כי הוא אינו בחזקת כהונה, ומסיבה זו הוא רשאי לשאת לאישה את בת זוגו הגיורת.


תיק 1109130/1