קבלת טיפולים רפואיים במוסדות רפואיים ובתי חולים, כמו גם פינוי באמבולנס אל בית החולים, כרוכים בתשלום. כאשר מגיעים לחדר המיון, יש לשלם אגרת מיון וכן את עלות הטיפול הרפואי. עם זאת, ישנם מקרים רבים שבהם המטופלים אשר מבוטחים בקופות החולים השונות זכאים לפטור מהתשלומים הללו, או מחויבים רק בתשלום האגרה או לחלופין רק בתשלום הטיפול.


לא פעם חותמים בבית החולים על התחייבות להעביר למוסד הרפואי את התשלומים הללו. פעמים רבות נוצר חוב בשל אי הסדרת התשלום בזמן, או עקב אי העברת טופס ההתחייבות המתבקש מקופת החולים. במקרים מסוימים חובות בסכומים פעוטים צוברים ריביות והפרשי הצמדה, ותופחים לסכומים משמעותיים.


המוסד הרפואי יכול לגבות את החוב באמצעות תביעה בהוצאה לפועל ולעתים אף באמצעות תביעה כספית בבית המשפט. במסגרת תביעת החוב ניתן להטיל מגבלות שונות על החייב, כגון עיקולים, הגבלות על רישיון הנהיגה, איסור יציאה מהארץ ועוד. מהן הדרכים להתמודד עם חובות לבית החולים אשר תפחו עם השנים והגיעו לסכומים גדולים?


איך ניתן להימנע מראש מהיווצרות חוב למוסד הרפואי?


תחילה, חשוב לשלם את האגרה או את עלות הטיפול באופן מיידי אחרי השחרור, וזאת במקרים שבהם חלה חובת תשלום. כאשר מדובר בביקור בחדר המיון אשר מכוסה על ידי הקופה, יש להעביר את טופס ההתחייבות מקופת החולים בהקדם האפשרי, בתוך 120 יום לכל היותר.


חשוב לזכור כי אם בית החולים פותח בהליכים משפטיים לגביית החוב מאחר שהמטופל לא העביר את טופס ההתחייבות בזמן, קופת החולים לא תישא בהוצאות הסדר החוב בהוצאה לפועל או בהוצאות שכר טרחת עורכי הדין. כמו כן, המטופל יחויב לשלם את החוב מכיסו.


אם החוב אינו משולם, בית החולים רשאי להגיש תביעה לסכום קצוב בהוצאה לפועל, ובמקרים מסוימים אף תביעה כספית בבית המשפט. במקרה כזה, מלבד החוב שנוצר בשל הטיפול הרפואי, החייב יצטרך לשלם גם את עלויות פתיחת התיק בהוצאה לפועל או הוצאות המשפט. מלבד זאת, חובות שנצברים במשך תקופות ארוכות, גם אם החלו כחובות בסכומים קטנים, הולכים ותופחים לסכומים משמעותיים.


הסדר חוב, התנגדות לתביעה בסכום קצוב או התיישנות חוב: כיצד ניתן להתמודד עם חובות לבית חולים שתפחו והגיעו לסכומים משמעותיים?


אם אחרי שנפתח תיק בגין חוב בהוצאה לפועל, החייב עדיין לא משלם את חובו, יינקטו כנגדו הליכי גבייה שונים כגון עיקול על חשבון הבנק וכדומה. אם מדובר בחוב לא מוצדק או בחוב שתפח מעבר לכל פרופורציה מבלי שהחייב כלל היה מודע לחובו, חשוב לפנות לעורך דין העוסק בתחום הסדרי חוב, ולקבל ייעוץ לגבי הדרך הטובה ביותר להתמודד עם החוב.


במקרים מסוימים, די בכך שהחייב יסדיר את טופס ההתחייבות מקופת החולים או מסמכים אחרים שהיה עליו להציג כדי שהחוב לא ייווצר מלכתחילה, למשל אישור מהמשטרה על מעורבות בתאונת דרכים, כדי לבטל לכל הפחות את הריביות שהצטברו עם השנים.


כמו כן, במקרים מסוימים ניתן להעלות טענות שונות כנגד תשלום החוב באמצעות הגשת התנגדות לתביעה בהוצאה לפועל, וזאת בתוך חודש ימים מהרגע שהתקבלה התרעה מלשכת ההוצאה לפועל לגבי החוב. בקשת ההתנגדות תועבר לבית המשפט, אשר יכריע האם לקבל את טענותיו של החייב.

 

יש לך שאלה?

פורום הסדר חוב | מחיקת חובות


נוסף על כך, על חובות לבית חולים, כמו חובות אחרים, חלה תקופת התיישנות לאחר שבע שנים. כלומר, אם בית החולים לא פעל לגביית החוב ולא שלח התראות במשך תקופה זו, הוא לא יוכל לפעול לאחר מכן לגבייתו. חשוב לקבל ייעוץ משפטי לגבי אפשרויות ההתמודדות עם החוב, כדי להחליט מהי האפשרות הטובה ביותר לכל מקרה ומקרה.