אלימות במשפחה יכולה להתבטא באופנים שונים, בין שמדובר באלימות מילולית, נפשית, כלכלית, מינית או פיזית. אחד הכלים המשפטיים שניתן להיעזר בהם במקרה של אלימות בין קרובי משפחה, כאשר במרבית המקרים מדובר באלימות של בעל או בן זוג כלפי אשתו, הוא הוצאת צו הגנה כנגד בן הזוג שנוהג באלימות.


ניתן להגיש בקשה לצו הגנה הן בבית המשפט לענייני משפחה והן בבית הדין הרבני. שתי הערכאות המשפטיות הללו מוסמכות להוציא צו הגנה במטרה לספק הגנה מיידית למבקש הצו מפני בן הזוג האלים. עם זאת, כדי לקבל צו הגנה יש צורך להוכיח כי אכן קיימת סכנה פיזית ממשית ומיידית.


במקרה שבית המשפט משתכנע שאכן מדובר בסכנה מוחשית, הוא יורה על הוצאת צו הגנה עוד באותו היום. זאת במעמד צד אחד - הצד שהגיש את הבקשה. מדובר בצו זמני אש יהיה בתוקף עד למועד שבו יתקיים דיון נוסף במעמד שני הצדדים, כך שהצד אשר יצא כנגדו צו ההגנה יוכל להשמיע את טענותיו.


לאחר הדיון במעמד שני הצדדים ניתן להאריך את צו ההגנה למשך פרק זמן של עד שלושה חודשים, ולאחר מכן ניתן להאריכו שוב מעת לעת, עד פרק זמן כולל של שנה אחת.


אילו הגבלות חלות על בן הזוג האלים אשר יצא כנגדו צו הגנה?


במסגרת הוצאת צו הגנה, בסמכותו של בית המשפט או בית הדין להטיל הגבלות על בן המשפחה אשר מהווה סכנה לאדם אחר עקב התנהגותו האלימה. למשל, ניתן להרחיק את בן הזוג האלים מהבית המשותף או מהדירה שבה מתגורר מגיש הבקשה לקבלת הצו, ואף לאסור עליו להתקרב לבית המגורים או לשאת נשק.


כמו כן, במסגרת הצו נאסר על הצד האלים להטריד את הצד השני, לאיים עליו, לעקוב אחריו או לגרום לו כל הרגשה של סכנה. בית המשפט מוסמך לדרוש הפקדת ערובה על ידי הצד האלים אשר באה להבטיח כי יקיים את האיסורים החלים עליו מתוקף הצו.


אם צו ההגנה ניתן כנגד אב או כל מי שמוגדר על פי החוק כאחראי לקטין, פקיד סעד יידרש להגיש חוות דעת לגבי המשך הקשר בינו לבין הקטין, ובית המשפט מוסמך להורות כיצד ישמרו על הקשר, היכן ייפגשו וכדומה. ככל שמדובר בנסיבות חמורות יותר, כך ההגבלות אשר יוטלו על הצד האלים יהיו חמורות יותר.


מהם התנאים לקבלת צו הגנה בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני?


החוק למניעת אלימות במשפחה קובע באופן עקרוני מהם הקריטריונים לקבלת צו הגנה: התנאי הראשון הוא שבזמן סמוך לפני שהוגשה הבקשה לצו, הצד האלים תקף את מבקש הצו, כלא אותו בניגוד לרצונו או ביצע בו עבירות מין.


התנאי השני החלופי הוא שהתנהגותו של הצד האלים יוצרת חשש סביר כי הוא עלול לסכן את מבקש הצו באופן ממשי. לחלופין, התנאי השלישי הוא שהצד האלים התעלל נפשית במבקש הצו במשך פרק זמן ממושך, או שהתנהגותו אינה מאפשרת לו להמשיך ולנהל את חייו באופן תקין.


כדי לקבל צו הגנה, על מבקש הצו להוכיח כי התנהגו אליו באלימות. זאת למשל באמצעות הצגת חבלות או תצלומים של מכות לאחר שהחלימו, מסמכים רפואיים המעידים על הטיפול הרפואי שלו נזקק, תלונות שהגיש במשטרה, הבאת עדים לתקיפה אם קיימים ועוד.

 

יש לך שאלה?

פורום צו הרחקה הגנה במקרי הטרדה מאיימת


מאחר שמדובר בצו דחוף, ניתן לקיים את הדיון הראשון במעמד צד אחד, וזאת כדי להרחיק את הצד האלים מהבית באופן מיידי. כלומר, כל מי שמרגיש כי קיימת סכנה מיידית לשלומו או לחייו, יכול לפנות לעורך דין ולהגיש מייד בקשה לצו הגנה, ללא נוכחותו של הצד השני במהלך הדיון. עם זאת, בתוך שבוע ימים יתקיים דיון נוסף שבו יקבל הצד השני את זכותו להתגונן ולהעלות את טענותיו.