התנאים לרישום קבלנים בפנקס הקבלנים וסמכויותיו של רשם הקבלנים נקבעו בחוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות. באופן עקרוני, הדרך לוודא אם הקבלן רשום כחוק, מהו ההיקף הכספי שבו הוא יכול לעסוק ובאילו ענפים הוא עוסק, עבור כל מי שמזמין עבודת בנייה, רוכש דירה או מעסיק קבלן ראשי או משני, היא באמצעות בדיקה בפנקס הקבלנים.


בדרך זו ניתן לוודא כי רק קבלן אשר עמד בתנאים וקיבל רישיון מתאים על ידי רשם הקבלנים יוכל לעבוד בעבודות בנייה שונות, בהתאם לענף שבו הוא רשום והסיווג הכספי והמקצועי שנקבע לו. רשם הקבלנים הוא הגוף המוסמך לנהל את פנקס הקבלנים, כאשר על פי החוק, רק קבלן רשום רשאי לבצע עבודות הנדסה בנאיות מסוגים שונים ובהיקפים כספיים שונים.


סיווג קבלני בפנקס הקבלנים: אילו סיווגים קיימים ואיך הם נקבעים?


תקנות רישום קבלנים קובעות מהם התנאים להירשם לענפים השונים, כגון ענף הבנייה או ענף תשתיות ופיתוח, ומהן דרגות הסיווג. באופן עקרוני, בכל ענף ישנם חמישה סיווגים עבור קבלן רשום, והם קובעים מהו ההיקף הכספי שבו יכול הקבלן לעבוד. סיווג 1 מאפשר לעסוק בהיקף הכספי הנמוך ביותר, ואילו סיווג 5 מאפשר עבודה ללא הגבלה על ההיקף הכספי.


דרגות הסיווגים נקבעות בעיקר על פי הוותק של הקבלן הרשום, כאשר קבלן בתחילת דרכו רשאי לעבוד רק בהיקפים קטנים ומוגבלים באופן יחסי, ועם השנים יגדל סיווגו ויתאפשר לו לעסוק גם בפרויקטים גדולים ומורכבים יותר, אשר היקפם הכספי גדול יותר בהתאם. הסכומים הנקובים בסיווג הקבלנים מתעדכנים מדי שנה בהתאם למדד תשומות הבנייה.


כיצד מגדילים את הסיווג הקבלני ובאיזו תדירות ניתן להגדיל אותו?


כאמור, הגדלת הסיווג הקבלני היא הדרגתית, ותלויה בעיקר בניסיון ובוותק שצבר הקבלן הרשום. תחילה הקבלן צריך לנצל את ההיקף הכספי שבו הוא מסווג. כדי להגדיל את הסיווג הקבלני, ניתן לפנות בבקשה מתאימה לרשם הקבלנים, אך זאת לאחר שחלפה שנה מאז ניתן הסיווג הקודם ולא לפני כן. זאת מלבד מקרים חריגים אשר בהם תאושר לקבלן בקשתו להגדיל את הסיווג באופן לא הדרגתי, תמורת תשלום ערבות בשווי גבוה.


עקרונית, רשם הקבלנים יאשר את הבקשה רק אם הקבלן הוכיח כי עסק בפרויקטים שהיקפם הכספי עמד על 80% לכל הפחות מתקרת ההיקף הכספי אשר ניתנה לו על פי סיווגו הקבלני הנוכחי. העלאת הסיווג הקבלני באופן זה מהווה סיווג רגיל, אך רשם הקבלנים מוסמך אף לקבוע סיווג מיוחד, וזאת בהתאם לתקנות רישום הקבלנים. כמו כן הרשם רשאי לסרב לבקשת הגדלת הסיווג, וזאת במקרים שבהם ננקטים כנגד הקבלן אמצעי ענישה משמעתיים.


כדי להגיש בקשה להגדלת הסיווג, יש לוודא תחילה כי עומדים בכל הקריטריונים. יש להגיש אישורים וטפסים מקוריים, ממולאים בכתב יד ובעט שחור. כאשר מדובר בקבלן יחיד אשר פועל במסגרת עוסק מורשה, עליו להגיש טופס מתאים ולצרף היתר בנייה או תוכנית בנייה מאושרת, חוזה קבלן ועוד.


לחלופין, כאשר מדובר בבנייה שלא למגורים, על הקבלן להציג הסכם עבודה, דוח כספי מרואה חשבון, אישור על היקף ואיכות העבודה על ידי המזמין ועוד.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום קבלנים


כאשר מדובר בבקשה להעלאת סיווג לחברה קבלנים, יש להגיש תצהירים מתאימים, היתר בנייה או תוכנית שהוגשה על ידי ועדה ברשות המקומית, טופס 4 ועוד. בבנייה שאינה מיועדת למגורים או בענפים קבלניים אחרים, יש להגיש אישור ממזמין העבודה על כך שהיא הסתיימה, פירוט על מהות העבודה שנדרשה, דוח חתום על ידי רואה חשבון, קבלני משנה שהועסקו ועוד. מומלץ להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום רישום הקבלנים לפני שמגישים בקשה להעלאת הסיווג הקבלני.