ניתוחים פלסטיים הפכו עם השנים נפוצים יותר ויותר, ומספרם ממשיך לעלות משנה לשנה. בין שמדובר בניתוחי חזה, בניתוחי אף, במתיחות בטן, במתיחות והרמות פנים, במתיחות צוואר, בטיפולי לייזר ועוד ועוד, אם פעם היה מדובר בפרוצדורות מסוכנות ויקרות, היום נשים וגברים רבים פונים לקבל ניתוחים אסתטיים כאלה ואחרים.


מאחר שלא מדובר בניתוחים רפואיים הכרחיים אלא בטיפולים שנועדו לשנות או לשפר את המראה החיצוני של המטופלים, קיימת חשיבות מרובה לחובת הגילוי אשר חלה על הרופאים.


אמנם בכל פרוצדורה רפואית כירורגית, הרופא מחויב לפרט בפני המטופל את מלוא הפרטים על ההליך עצמו, כמו גם על הסיכונים האפשריים והטיפולים החלופיים שניתן לבצע. זאת על פי דוקטרינת ההסכמה מדעת, במטרה לאפשר למטופל להגיע להחלטה מושכלת לגבי הטיפול שהוא עומד לעבור, ועל הסכמתו לכך מתוך מודעות מלאה.


עם זאת, מאחר שטיפולים אסתטיים אינם מבוצעים כדי להציל את חייו של המטופל ומוגדרים כטיפולים אלקטיביים, החובה אשר חלה על הרופא לעדכן את המטופל בכל הפרטים היא גבוהה על אחת כמה וכמה. באילו מקרים ניתן להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית בניתוח פלסטי?


מהם הסיכונים בניתוחים פלסטיים, אילו נזקים עלולים להיגרם ומתי הם נגרמים בעקבות רשלנות רפואית?


בכל מקרה שבו נגרם נזק פיזי בעקבות ניתוח אסתטי, יש לוודא האם רשלנות רפואית הובילה למצב זה. התנהלות רשלנית מצד הרופא יכולה להיות עוד לפני הניתוח, למשל עקב אי גילוי או אי מתן הסברים מפורטים על ההליך, במהלך הניתוח עצמו או בעקבות אי הקפדה על מעקב אחר המטופל לאחר הניתוח.


כאשר ההסבר שמספק הרופא לפני הפרוצדורה לקוי או לוקה בחסר, או כאשר החלטותיו מבוססות על שיקול דעת שגוי, ייתכן שמדובר ברשלנות רפואית. בכל מקרה שבו המנותח חתם על ההסכמה לביצוע ההליך שלא מתוך מודעות מלאה, ונגרם נזק, או כאשר הרופא לא ביצע את מלוא הבדיקות ההכרחיות לפני הפרוצדורה, הדבר עלול להיחשב רשלנות רפואית.


מהי אחריותו של הרופא העוסק בכירורגיה פלסטית?


לא פעם מתרחשת רשלנות רפואית במהלך הניתוח עצמו, בעקבות טעויות של הרופא המרדים, עקב חוסר תשומת לב, כאשר ההליך הכירורגי הוא מיותר או כאשר נותח איבר שלא היה צריך להיות מנותח. כמו כן, כאשר נותר חפץ זר בגופו של המנותח לאחר ההליך, או אם נותרו צלקות מכוערות או טעויות סימטריות בתוצאה הסופית.


גם מקרים שבהם מתפתחים זיהומים, סיבוכים, דלקות או כאבים שונים, כאשר מתברר כי המנותח אלרגי לחומרי ההרדמה ועוד, יכולים להוות עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.


הרופא מחויב להחתים את המטופל על טופס הסכמה לפני הניתוח, לפחות יממה לפני מועד הפרוצדורה. זאת במטרה לתת פרק זמן סביר כדי שהמנותח יחליט באופן בלתי תלוי האם הוא מעוניין להמשיך עם התהליך.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות בניתוח | רשלנות רפואית בניתוחים פלסטיים


כאמור, הרופא מחויב לפרט בפני המטופל את מלוא הפרטים לגבי ההליך, לרבות סיכויי ההצלחה והסיכונים הטמונים בו. כמו כן, הרופא צריך לעמוד במבחן הרופא הסביר. מבחן זה קובע למעשה האם התנהל על פי הנהלים הנהוגים וכפי שכל רופא אחר היה נוהג לפי הפרקטיקה המקובלת, החל משליחת המטופל לבדיקות הכרחיות ובחינת מצבו הרפואי, התאמתו לניתוח וההיסטוריה הרפואית שלו וכלה בהמשך מעקב בתקופת ההחלמה.