פרסום הקלטות שיחותיו הפרטיות של בנו של ראש הממשלה, בחדשות ערוץ 2, לאחר שבילה במועדון חשפנות עם חבריו, עורר השבוע סערה ציבורית. ראש הממשלה מסר בתגובה כי מדובר בהקלטות לא חוקיות של בנו יאיר במטרה לפגוע בו ואף נטען כי חשיפת ההקלטות בידי הנהג מהווה פגיעה חמורה בפרטיות.

 

מה נחשב להאזנת סתר?


האזנת סתר היא הקשבה או הקלטה של שיחה פרטית ללא קבלת הסכמה ממשתתפי השיחה. מטרתה של האזנת סתר היא ברוב המקרים להשיג מידע מודיעין או לצורך חקירת מעשים שבוצעו בעבר, תוך שימוש באמצעים סמויים או גלויים, כמו הטמנת מיקרופונים, ציתות לשיחת טלפון או לכל מכשור טכנולוגי אחר.


בשנת 1979, נחקק בישראל חוק האזנת סתר, אשר מסדיר וקובע כללים ברורים לביצוע האזנות סמויות. החוק מסמיך את המשטרה לבצע האזנות סתר כדי למנוע עבירות פליליות ולחשוף עבריינים, רק לאחר קבלת אישור מנשיא בית משפט המחוזי ולמשך שלושה חודשים בלבד.

 

האזנה לשיחה פרטית והקלטה בסתר ללא הסכמת הצד השני מהווה פגיעה בוטה בזכות לפרטיות. החוק נועד מצד אחד להגן על האזרח מפני חדירה לפרטיותו ולאסור על ציתות לשיחותיו ללא ידיעתו וללא הסכמתו ואף לקבוע סנקציות חמורות על האזנת סתר בלתי חוקית. מצד שני, החוק נועד להסדיר את ההליכים להאזנה על ידי הרשויות, כאשר יש בכך צורך מטעמים של ביטחון המדינה ומניעת ביצוע עבירות פליליות חמורות.


מתי נחשבות האזנות בסתר לחוקיות?


כאשר האזנת סתר מבוצעת על ידי הרשויות, באישור בית המשפט, מדובר בהאזנות חוקיות. כמו כן, הקלטה עצמית של שיחות טלפון, או הקלטת שיחה בהסכמה של אחד השותפים, נחשבת לחוקית, גם אם היא נעשית ללא ידיעתו של הצד השני, לכן במקרים אלה אין מקום להגיש תביעה בגין פגיעה בפרטיות.


הקלטות סתר לא חוקיות נעשות בדרך כלל באמצעות חוקרים פרטיים, כדי להשיג מידע במסגרת הליכי גירושין, לצורכי ריגול מסחרי, לצרכים פוליטיים ועוד. אולם, על פי החוק, מידע שנקלט בדרך של האזנת סתר, בידי מי שאינו רשאי לקבל היתר לכך, לא יכול לשמש כראיה בבית משפט ללא הסכמת הנפגע, אלא אם מדובר בעבירות פליליות חמורות, או למטרת ביטחון המדינה, ובית משפט הורה על קבילות הראיה כדי להגיע לחקר האמת.


העונש המרבי בגין האזנות סתר בלתי חוקיות הוא חמש שנות מאסר, ואף ניתן לשלול את רישיונו של חוקר פרטי שהורשע בביצוע עבירה זו. בנוסף על ההליך הפלילי, אדם שפרטיותו נפגעה כתוצאה מהאזנת סתר לא חוקית, רשאי להגיש תביעה אזרחית על פי חוק הגנת הפרטיות, ולקבל פיצויים בסך של עד 50,000 שקלים גם ללא הוכחת נזק.


מהי פגיעה בפרטיות?


הזכות לפרטיות מעוגנת כזכות יסוד חוקתית בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, בחוק האזנת סתר ובחוק הגנת הפרטיות. חוק הגנת הפרטיות אוסר על פגיעה בפרטיות באמצעות: האזנה אסורה, צילום אדם ללא הסכמתו וידיעתו כשהוא ברשות היחיד, מעקב אחרי אדם העלול להטרידו, הפרה של חובת סודיות, שימוש בידיעה על ענייניו הפרטיים או מסירתה לאחר, שלא למטרה שלשמה נמסרה ועוד.

 

החוק נועד להגן על זכותו של האדם לפרטיות וקובע עונש של עד חמש שנות מאסר בהליך הפלילי לאדם שהפר את הוראותיו, בתנאי שהפגיעה נעשתה בכוונה לפגוע. כמו כן, פגיעה בפרטיות נחשבת לעוולה אזרחית, ומאפשרת לתבוע פיצויים גם ללא הוכחת נזק ממשי.

 

יש לך שאלה?

פורום פגיעה בפרטיות

 

ואולם, במקרים מסוימים עומדת לאדם המפרסם דברים שעלולים לפגוע, הגנות לפי סעיף 18 לחוק הגנת הפרטיות, זאת כאשר הפרסום נעשה בתום לב, כאשר המפרסם לא ידע ולא היה יכול לדעת על פגיעה אפשריות בפרטיות האחר, או שהיה בו עניין ציבורי המצדיק את הפרסום בנסיבות העניין.


סעיף 22 לחוק הגנת הפרטיות מאפשר לבית המשפט להתחשב במקרים שבהם הפגיעה הייתה חזרה על דברים שנאמרו בעבר, כאשר הפרסום לא נעשה במזיד ולא הייתה כוונה לפגוע במתלונן, וכן, במקרים שבהם הפגיעה הייתה בדרך של פרסום, כאשר לאחר מכן פורסמה התנצלות פומבית והמפרסם נקט באמצעים להסרת הפרסום הפוגעני.