בישראל חל מס פרסונלי על כל אזרח ואזרח. משמעות הדבר היא שכל אדם משלם מס הכנסה בהתאם למלוא הכנסותיו, בין שמעסק או עבודה, בין שמהשכרת נדל"ן או השקעות בשוק ההון. בעוד עובדים שכירים משלמים את המס המוטל עליהם באמצעות המעסיק, אשר נדרש לדווח עליהם ולנכות את המס משכרם, עובדים עצמאים או בעלי חברות ועסקים מחויבים לדווח בעצמם על הכנסותיהם ממשלח יד.


מי שבוחר לעסוק כעצמאי נדרש לדווח לרשות המסים על מלוא הכנסותיו, לנהל רישומים לגבי ההכנסות על פי הוראות פקודת מס הכנסה והתקנות שנחקקו מכוחה, לדווח מדי שנה על מחזור ההכנסות ועל צפי ההכנסות בשנה הבאה, וכן לשלם בהתאם מס הכנסה, מע"מ ודמי ביטוח לאומי.


מתי צריך להודיע לרשויות המס על הקמת עסק חדש ועבודה כעצמאי?


מהרגע שבו אדם החליט כי הוא מעוניין לפתוח עסק כעצמאי, הוא נדרש להודיע על עיסוקו ולפתוח תיק ברשויות מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי באזור שבו העסק עומד לפעול, וזאת כבר במועד פתיחת העסק או המועד שבו מתחילים לעסוק במשלח היד.


תחילת הפעילות העסקית שאמורה להניב הכנסות היא למעשה מועד תחילת העיסוק או פתיחת העסק. ההודעה על תחילת הפעילות תתבצע אל מול פקיד השומה, ויצורפו אליה פרטים על מועד פתיחת העסק, שמו המלא וכתובתו של העוסק, מהו אופי העיסוק ועוד.


כמו כן, ניתן למלא טופס 5329 במשרדי מס הכנסה, הכולל הצהרה על מקורות ההכנסה השונים ופרטיו האישיים של העוסק, ובאמצעותו לפתוח תיק עוסק פטור או עוסק מורשה. כאשר מדובר בבני זוג נשואים, ישנם מקרים שבהם הם יכולים לפתוח תיק יחדיו במס הכנסה, ולהחליט מי משניהם ינהל את התיק המשותף על שמו.


איך מחליטים האם לפתוח תיק במס הכנסה ובמע"מ כעוסק מורשה או כעוסק פטור?


אחת ההחלטות הראשונות בהקמת עסק חדש היא האם לפתוח את התיק כעוסק פטור או עוסק מורשה. ההחלטה צריכה להתבסס על סוג העסק ועל הצפי של גובה ההכנסות השנתיות ממנו. כאשר מדובר בהיקף הכנסות קטן אשר אינו מגיע לתקרה הקבועה בחוק, ניתן לפתוח תיק כעוסק פטור. משמעות הדבר היא שהעוסק פטור מתשלום מע"מ, אך מצד שני לא יוכל לקזז תשומות מע"מ מההוצאות שהוציא עבור העסק.


מחזור עסקי הגדול מהתקרה הקבועה בחוק, אשר מתעדכנת מדי שנה, מחייב את העוסק לפעול כעוסק מורשה. משמעות הדבר היא דיווח ותשלום מע"מ, אך מצד שני גם קיזוז מע"מ עם הוצאות העסק. ישנם גם סוגי עיסוקים שאינם מאפשרים לעסוק כעוסק פטור, גם אם גובה המחזור השנתי לא צפוי לעבור את התקרה.


הן לפתיחת עוסק פטור והן לפתיחת עוסק מורשה ישנם חסרונות ויתרונות, ולכן חשוב להיוועץ באיש מקצוע כגון רואה חשבון או עורך דין העוסק בתחום המסים, כדי להחליט איזה תיק לפתוח.


כיצד פותחים בפועל את התיק ברשויות המס?


כאשר פותחים תיק עוסק מורשה, יש לגשת לרשויות מע"מ ולהגיש טופס 821, לרבות צילום של תעודת הזהות, תעודות רלוונטיות הקשורות לתחום העיסוק וצילום של הסכם שכירות עבור המקום שבו יתנהל העסק, גם אם מדובר בדירת המגורים.


לאחר מכן יש לגשת למשרד פקיד השומה במס הכנסה ולהגיש טופס 5329, לרבות בקשה לפטור מניכוי מס במקור, צילום תעודת זהות והסכם שכירות. אין להתחיל לעסוק בעסק החדש לפני שפותחים את התיק במע"מ ובמס הכנסה.


נוסף על כך, יש לפתוח תיק במוסד לביטוח לאומי, וזאת גם אם העיסוק כעצמאי מתבצע נוסף על עבודה כעובד שכיר. לצורך פתיחת התיק בביטוח הלאומי יש להגיש טופס 6101, אשר לפיו ייקבעו התשלומים לביטוח הלאומי.


כאשר פותחים תיק עוסק פטור, משמעות הדבר שאין צורך לדווח מדי חודש על ההכנסות לרשויות מע"מ. עם זאת, עדיין צריך לפתוח את התיק הן במע"מ, הן במס הכנסה והן בביטוח הלאומי, גם כאשר מדובר בעוסק פטור.


תחילה יש לגשת למע"מ ולהגיש טופס 821, לרבות צילומי תעודת זהות וחוזה שכירות רלוונטי. לאחר מכן יש לפתוח באופן מיידי תיק במס הכנסה ולהגיש טופס 5329, לרבות בקשה לקבלת פטור מניכוי במקור וצילומי תעודת זהות וחוזה שכירות. לבסוף יש לפתוח תיק בביטוח הלאומי ולהגיש טופס 1601.


איך מנהלים את ספרי החשבונות והתקבולים בעסק החדש?


חשוב לדעת כי כל עוסק נדרש לנהל ספרים באופן מיידי לאחר שהעסק מתחיל לפעול. ניהול הספרים תלוי בסוג העסק, וניתן למצוא את מלוא כללי ניהול הספרים בהוראות מס הכנסה (ניהול פנקסי חשבונות), וכן לקבל פרטים נוספים ואף הדרכה בעניין ניהול הפנקסים במשרדי מס הכנסה.


באופן עקרוני, כל עוסק נדרש לרשום בספרים כל תקבול שקיבל במסגרת עסקו, בין שמדובר בכסף מזומן או באשראי. כלל זה חל הן על עוסק פטור והן על עוסק מורשה. במקרים מסוימים וכאשר יש הצדקה לכך, ניתן להגיש בקשה לידי פקיד השומה לקבלת הקלות לניהול הספרים.


כיצד משלמים את המס לאחר פתיחת התיק?


אחרי שפותחים תיק עוסק ברשויות המס, יישלח לעוסק פנקס מקדמות שנתי עם שוברי תשלום תקופתיים. יש לדווח מדי חודש על מחזור העסקאות, ולשלם את המקדמה בשיעור שנקבע בפנקס על ידי פקיד השומה.


ניתן לבקש להקטין את גובה המקדמות במקרים שבהם נקבע שיעור גבוה מדיי, אולם עד החלטתו של פקיד השומה בעניין, יש לשלם את המקדמות כפי שנקבעו בפנקס המקדמות.


נוסף על כך, ישנם לקוחות אשר מחויבים בניכוי מס במקור מהכספים אשר מועברים לעוסק. במקרה כזה, ניתן להפחית את הסכום שנוכה במקור מתשלום המקדמות.


מי צריך להגיש דוח שנתי, ועל מה צריך לדווח?


כל עוסק עצמאי מחויב להגיש דיווח שנתי למס הכנסה על הכנסותיו והוצאותיו בשנת המס הקודמת, וזאת עד חודש אפריל או מאי בשנה הבאה, תלוי באיזו שיטה חשבונאית מנהל העוסק את ספריו והאם הוא חייב בדיווח מקוון.


ניתן לבקש ארכה להגשת הדוח השנתי באמצעות הגשת בקשה מפורטת למס הכנסה. כדי להגיש את הדוח המקוון, ניתן למלא את הדוח באתר רשות המסים, ואז להדפיסו ולחתום עליו לפני הגשתו למשרדי מס הכנסה.


כאשר מדובר בעוסק פטור או בבעל עסק קטן שמחזור הכנסותיו השנתי לא עלה על התקרה שנקבעה, ניתן להגיש דוח שנתי מקוצר.


איך מדווחים על העסקת עובדים ומה צריך לעשות אם רוצים לסגור את העסק?


עוסק אשר מעוניין להעסיק עובדים בעסק, מחויב בניכוי מס במקור ממשכורתם. במקרה כזה יש לפתוח תיק ניכויים במשרדי מס הכנסה, לדווח ולשלם באופן חודשי על המס המנוכה במקור. לאחר פתיחת תיק הניכויים במס הכנס, יועברו הנתונים באופן אוטומטי למוסד לביטוח לאומי.


כאשר מחליטים לסגור את העסק ולהפסיק את הפעילות, יש לדווח על כך לרשות המסים באמצעות טופס 2550. פקיד השומה יודיע לעוסק מה עליו לעשות כדי שהתיק ייסגר.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מס


חשוב לזכור שבכל התנהלות מול רשויות המס, ניתן להיות מיוצגים או לקבל ליווי מקצועי על ידי עורך דין או רואה חשבון העוסקים בתחום המסים. ליווי שוטף בעסק יכול למנוע הסתבכויות מיותרות עם רשויות המס, ביצוע עבירות טכניות ותשלום קנסות שניתן היה להימנע מהם. רואה החשבון או עורך הדין אף יכול להגיש את הדיווחים הנדרשים באופן שוטף כמייצג של העוסק מול רשויות המס.