שלושה דיינים בבית הדין הרבני האזורי באשקלון קיבלו בקשה שהגיש גבר לשאת אישה שנייה, וזאת לאחר שאשתו הראשונה עברה טיפולים קשים עקב מחלת הסרטן, הכוללים כריתה של חלק מהמוח, אשר הותירו אותה עם נזקים קשים ובלתי הפיכים.


בנסיבות המקרה קבעו הדיינים כי ניתן להתיר לבעל לשאת אישה שנייה אף מבלי לקבל היתר של מאה רבנים וללא השלשת הגט והכתובה, אך כדי לצאת ידי חובה יש להסדיר את השלשת הגט. כמו כן נקבע כי החלטתם של שלושת הדיינים טעונה אישור של נשיא בית הדין הגדול, וכי לאחר האישור על הבעל לדאוג למינוי אפוטרופוס חלופי לאישה, אשר יכול להיות גם אחד מקרובי משפחתו כגון אמו.


מצבה הקשה של האישה נגרם בעקבות מספר ניתוחי ראש והסרת חלק מהמוח


בני הזוג הם מקהילת בני המנשה, הם התגיירו לפני כעשר שנים, והביאו לעולם שני ילדים משותפים, אשר אחד מהם נולד לאחר שהתגיירו. למרבה הצער, אובחנו בראשה של האישה מספר גידולים ממאירים, ולפני כארבע שנים עברה כמה ניתוחי ראש שבהם נאלצו הרופאים להסיר חלק מהמוח.


הניתוחים הותירו נזק קשה ובלתי הפיך במצבה של האישה, וכיום היא מתפקדת באופן מינימלי וכמעט ואינה מתקשרת עם הסביבה. כמו כן, זיכרונה אבד לה. מצבה הרפואי הקשה הוכר במוסד לביטוח לאומי והיא מקבלת גמלת נכות בשיעורים גבוהים.


בשל מצבה הקשה מינה בית המשפט לענייני משפחה את הבעל כאפוטרופוס לגופה ולרכושה, ובמסגרת הליך זה מונה לה אפוטרופוס לדין אשר ייצג אותה. היא הופיעה בעצמה בבית הדין, והדיינים התרשמו באופן ישיר מכך שלא ניתן לשוחח איתה, היא בקושי מסוגלת לדבר, ולא ברור עד כמה היא מבינה ומודעת לסביבתה.


הבעל הגיש את הבקשה להיתר לנישואין עם אישה נוספת בטענה שהוא זקוק לנהל חיי משפחה והוא חי בבדידות. לטענתו, אמו היא המטפלת העיקרית באשתו והיא תמשיך לטפל בה, וכי האישה תמשיך להתגורר בבית של משפחתו ותהיה בקשר עם ילדיהם. כמו כן הוסיף כי מצבה הפיננסי טוב וכי קצבת הנכות שהיא זכאית לה מהביטוח הלאומי מכסה את כל ההוצאות הנדרשות.


גם עורך הדין אשר ייצג את האישה עמד על העובדה שלא ניתן לתקשר איתה בשל מצבה הקשה, והביע את הסכמתו להיתר הנישואין, ובלבד שיושג הסדר אשר יבטיח וידאג להמשך טובתה של האישה.


בית הדין הרבני: יש לתת היתר לנישואי אישה שנייה אם האישה אינה מסוגלת לתפקד


בתחילת הדיון הזכירו הדיינים כי כבר נקבע במקורות שבמקרים חריגים כאשר לא ניתן להתגרש, למשל במקרים שבהם האישה מאבדת את יכולתה להבין את המתרחש, במונח המוגדר "אישה שנשתטית", ניתן לתת לבעל היתר לשאת אישה אחרת. הפרשנות שנתנו פוסקי ההלכה לגבי "אישה שנשתטית" היא כאשר האישה אינה מסוגלת לתפקד.


כמו כן הוסיפו הדיינים כי ניתן לקבוע האם הבעל יכול ולהמשיך לחיות עם האישה על פי ההתרשמות ממצבה, ללא צורך באבחנה רפואית אשר תעריך האם יש סיכוי שתחלים. מלבד זאת, כבר חלף פרק זמן ממושך מאז שמחלתה של האישה פרצה. בעוד לטעמם של מרבית הפוסקים יש להמתין במשך שנה ועד שנתיים עד שמצבה הרפואי של האישה יאומת, במקרה זה חלפו כבר ארבע שנים.


האם צריך לקבל היתר של מאה רבנים לצורך קבלת ההיתר?


אמנם על פי יהדות אשכנז יש לקבל היתר של מאה רבנים ולהשליש את הגט והכתובה לצורך קבלת היתר לנישואי אישה שנייה, אולם במקרה זה הולכים בני הזוג במנהג יהדות ספרד, ולכן מספיק לקבל את היתר בית הדין.


האיסור לשאת אישה שנייה ביהדות הוא למעשה מנהג מחייב, אשר התקבל אף בתקנות הרבנות הראשית. עם זאת, הזכירו הדיינים, יסוד האיסור הוא מנהג בלבד, ויש להקל עמו במקרים המתאימים.


מלבד סקירה של דברי החכמים ופוסקי ההלכה, הציגו הדיינים גם מספר מקרים שבהם ניתן היתר לנישואי אישה שנייה בבתי הדין הרבנים. למשל, במקרה שבו ניתן היתר לאור מחלה קשה של האישה, ללא השלשת הגט והכתובה, אצל בני זוג מעדות המזרח, ומקרים אחרים שבהם ניתן הגט תוך השלשת הגט והכתובה.


מסקנתם של הדיינים הייתה כי למרות הדעות החלוקות בקשר לעניין השלשת הגט והכתובה, מדובר במחלוקת מצומצמת, מאחר שקיימת הסכמה כוללת על כך שאין צורך להתנות את מתן ההיתר לנישואי אישה שנייה בהשלשת הגט והכתובה.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין רבני


לאור זאת קבעו כי נראה שניתן לתת היתר אף ללא קבלת היתר לנישואין של מאה רבנים והשלשת הגט והכתובה, אך כדי להבטיח כי המקרה יענה גם על הדעות המחמירות יותר, יש להסדיר את השלשת הגט והבטחת תשלום הכתובה אם יהיה בכך צורך בעתיד. לאחר שיינתן אישור מנשיא בית הדין הגדול, יוסדר המועד להסדרת הגט והכתובה.


תיק‏ 1101285/1