על פי הדין היהודי, חל איסור על אישה שבעלה נפטר מבלי שהשאיר אחריו ילדים להינשא מחדש, לפני שאחיו של המנוח "ישחרר" אותה מחובתה להינשא לו, וזאת באמצעות טקס חליצה. האם ילדים שנולדו מנישואיה השניים של אישה שהתאלמנה מבעלה הראשון מבלי שביצעה טקס חליצה מאחיו כפי שנדרש, נחשבים מבחינת ההלכה היהודית כשרים להינשא, או שמא צריך לקבוע שהם ממזרים, על כל המשתמע מכך?


בסוגיה זו דן לאחרונה בית הדין הרבני האזורי בנתניה, אשר היה צריך להכריע מהי כשרותם של שני הילדים שנולדו מנישואיה השניים של האלמנה, אשר נישאה בחתונה אזרחית. בחינת המקורות ופוסקים שונים הביאה את בית הדין למסקנה כי שני הילדים כשרים לבוא בברית הנישואין כדת משה וישראל, ויש לקבוע שאינם ממזרים, הן על פי התורה והן על פי תקנות החכמים.


הבעל הראשון הלך לעולמו כשנה לאחר הנישואין מבלי שבני הזוג הביאו לעולם ילדים


סיפור המקרה הגיע אל פתחו של בית הדין כאשר האישה ובעלה השני, אשר נישאו בטקס אזרחי בקפריסין, התייצבו בפני בית הדין לסידור הגט ביניהם לאחר שהחליטו להתגרש.


אמנם בני הזוג הכריעו את כל הסוגיות הקשורות בפרידתם ובגירושיהם בבית המשפט לענייני משפחה, אשר אישר את הסכם הגירושין שערכו. ואולם, רק בית הדין הרבני מוסמך לאשר באופן סופי את גירושיהם של בני זוג יהודים באמצעות הסדרת הגט, וזאת בין שנישאו כהלכה ובין שהתחתנו בנישואין אזרחיים.


מדוע האישה לא ביצעה את טקס החליצה מאחיו של בעלה המנוח לפני שנישאה בשנית בנישואין אזרחיים?


בני הזוג הביאו לעולם במהלך נישואיהם שני ילדים - בן ובת, היום בני כ-17 ו-11. כאשר נשאלו בבית הדין מהי הסיבה לכך שהחליטו להינשא בטקס אזרחי ולא כדת משה וישראל, השיבו כי בעבר האישה הייתה נשואה כהלכה לגבר אחר, אשר למרבה הצער נהרג כשנה בלבד לאחר שנישאו בתאונת דרכים קטלנית. בשנת הנישואין הבודדה לפני שנהרג, לא הספיקו להביא ילדים.


מכיוון שבמועד מותו לא היו לבעל הראשון ילדים, בית הדין הרבני דרש מהאישה לבצע חליצה מאחיו, ואסר עליה להינשא בשנית לפני שהאח יחלוץ אותה. מאחר שלבעל הראשון יש אח אחד ויחיד, טענו בני הזוג כי חששו שלא יסכים להתייצב בבית הדין ולבצע את טקס החליצה. מסיבה זו, החליטו לוותר על ההליך ולהתחתן במסגרת נישואין אזרחיים.


מהו דינם של ילדי האלמנה על פי ההלכה היהודית, והאם הם נחשבים כשרים או ממזרים על כל המשתמע מכך?


למעשה, הבעייתיות שבמצב נבעה מכך שנישואיה השניים של האלמנה, מבלי שתבצע קודם לכן את טקס החליצה, היו אסורים על פי הדין היהודי. על כן נוצר ספק האם דינם של הילדים הוא כממזרים, כלומר ילדים שנולדו לאשת איש מגבר אחר, או שמא מצבה של אישה שלא עברה חליצה אינו זהה למצבה של אשת איש, ולכן ילדיה לא ייחשבו ממזרים.


מהן ההשלכות ההלכתיות במקרה שייקבע כי הילדים הם ממזרים?


לקביעה כי אדם מסוים הוא ממזר יש השלכות שיכולות להיות משמעותיות, לא רק על האדם עצמו אלא גם על הדורות הבאים, וזאת מכיוון שבמדינת ישראל חלים דיני ההלכה בכל הקשור לנישואי וגירושי יהודים.


מי שמוגדר כממזר אינו יכול להינשא בישראל ל"יהודייה כשרה", אלא רק לממזרת או גיורת. הממזרות עוברת מדור לדור, ללא הבדל בין גבר לאישה בנושא זה. עם זאת, ממזר יכול להינשא במדינה אחרת בחתונה אזרחית ולהיחשב בישראל כנשוי לכל דבר ועניין.


במקרה זה, בית הדין הרבני דן בסוגיה על פי המקורות ודברי החכמים, שבהם נמצאו שלוש דעות מרכזיות. האחת - ילד אשר נולד לאלמנה שלא עברה חליצה הוא ספק ממזר. השנייה - הוא נחשב ממזר רק על פי תקנות החכמים, והשלישית פוסקת כי לא מדובר בממזר כלל.


דיין בית הדין ציין כי למעשה נישואין אזרחיים אינם נחשבים מבחינה הלכתית לנישואין גמורים, והחיוב בגט בגירושין אזרחיים הוא רק לחומרא. כלומר, במקרה זה אין חשש שילדיה של האלמנה הם ממזרים.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין רבני


על כן בסופו של דבר התקבלה בקשתה של האישה, ונקבע כי שני הילדים אינם ממזרים כלל, אף לא על פי תקנות החכמים, והם רשאים וכשרים להינשא ולבוא בקהל ללא ההגבלות ההלכתיות החמורות אשר חלות על ממזרים.


תיק ‏1123143/2