במסגרת בקשה שהגישה אישה אל בית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון, שבה דרשה למחוק על הסף תביעה להפחתת או ביטול מזונות שהגיש אבי שני ילדיה, אשר ממנו התגרשה, התברר שהאב הפסיק לשלם את המזונות עבור ילדיו על דעת עצמו כמה חודשים לפני שהגיש את תביעתו.


שופטת בית המשפט מתחה ביקורת חריפה על התנהלותו של האב, וקבעה כי התנהל בחוסר תום לב - בעודו מפר את הסכם הגירושין אשר קיבל תוקף מחייב של פסק דין רק עשרה חודשים לפני כן. גם טענותיו לגבי גובה השתכרותו לא התקבלו על ידי השופטת, והיא החליטה לקבל את בקשתה של האישה ולהורות על מחיקת התביעה. הנתבע חויב לשאת בהוצאותיה ולשלם לה 5,500 שקלים.


הסכם הגירושין שבו התחייב האב לשלם את מזונות ילדיו אושר עשרה חודשים בלבד לפני שהגיש תביעה להפחתת המזונות


במסגרת החתימה על הסכם הגירושין בין הצדדים, הם קבעו משמורת משותפת על שני הילדים הקטנים, ואילו האב התחייב לשלם מזונות עבור כל ילד בסכום של 1,850 שקלים, לשלם את מחצית מהוצאות החינוך עבורם ומחצית מההוצאות הרפואיות, ונוסף על כך אף ביקש לשלם 75% מהוצאות החינוך של בנו באותו זמן.


את תביעתו לביטול או הקטנת גובה סכום המזונות הגיש האב בטענה שהנסיבות השתנו מהותית מאז אישורו של הסכם הגירושין. לטענתו, בעוד מצבו הפיננסי התדרדר באופן דרסטי והכנסותיו הצטמצמו, האם כיום עובדת במקביל כעצמאית וכשכירה ומתגוררת עם בן זוגה החדש.
הוא אף הזכיר את אמות המידה החדשות שנקבעו בפסיקה בכל הנוגע לחלוקה שוויונית יותר בין ההורים בכל הנוגע לתשלום דמי המזונות עבור הילדים.


האישה טענה כי הנסיבות בכלל לא השתנו כפי שטוען בעלה לשעבר. היא לא מתגוררת עם בן זוגה, ושניהם ממשיכים לעבוד באותן עבודות שבהן עבדו בזמן החתימה על ההסכם. עוד טענה כי חלק מהכנסותיו של הגרוש מתקבלות בשחור ובאופן בלתי מוצהר, וכי מדובר בסכומים גבוהים.


אחרי חודשים בודדים הפסיק האב לשלם מזונות לילדים, על דעת עצמו ובניגוד להסכם הגירושין


לאור התנהלותו של האב והעובדה שאינו משלם מזונות לילדיו, ביקשה האם למחוק את תביעתו על הסף. היא טענה שבעלה לשעבר לא משלם מזונות כבר מספר חודשים ופועל בחוסר תום, מסתיר את גובה הכנסותיו האמיתיות ואף לא הוכיח כל שינוי נסיבות מהותי.


כבר בתחילת הכרעתה קבעה השופטת כי במקרה זה הצטברו מספר סיבות לביטול התביעה על הסף, וזאת אף על פי שרק במקרים חריגים תסולק תביעה על הסף. זאת בין היתר של הפרת עקרון תום הלב על ידי האב, והעובדה שהגיש את התביעה לביטול המזונות רק מספר חודשים לאחר אישור הסכם הגירושין.


כבר נקבע בפסיקה בעבר כי תביעה להפחתת מזונות אשר מוגשת בתוך זמן קצר מאישור ההסכם מהווה עילה לסילוקה על הסף. זאת בין היתר גם מאחר שתביעה שכזו אינה יכולה לעמוד באחד התנאים המרכזיים לשינוי הסכם הגירושין - הוכחת שינוי נסיבות מהותי. סיבה נוספת היא שתביעה כזו מהווה חוסר תום לב מצדו של התובע.


אי תשלום המזונות על ידי האב הוביל את האם למצוקה כלכלית קשה


העובדה שהאב הפר את הסכם הגירושין תקופה קצרה בלבד אחרי אישור ההסכם, הפסיק לשלם את דמי המזונות עבור שני ילדיו מספר חודשים לאחר מכן ואף הגיש תביעה לבית המשפט להפחתת המזונות או לביטול מלא שלהם פחות משנה מאז שהסכם הגירושין אושר, הביאה את השופטת למסקנה כי יש למחוק את תביעתו.


זאת במיוחד לאור המצב הקשה שאליו נקלעה האם בעקבות אי תשלום המזונות, עד אשר לא הצליחה עוד להחזיק את הילדים והעבירה אותם לבית אביהם בשל המצוקה הכלכלית שאליה נכנסה.


כאשר הצדדים ישבו ודנו בהסכם עוד לפני שחתמו עליו, קבעה השופטת, הם בוודאי התייחסו לצורכי הילדים וליכולותיהם הכלכליות של כל צד לשאת בהוצאות השונות, וקבעו בהתאם לכך את גובה דמי המזונות במסגרת הסכם הגירושין.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!


מלבד זאת, כאשר האב הגיש את תביעתו לביטול דמי המזונות, שני ילדיו עוד היו מתחת לגיל שש, כך שהתמורות אשר חלו על תשלום דמי המזונות במשמורת משותפת כלל אינן חלות במקרה זה. יתרה מכך, טענתו כי העסק של אביו שבו הוא עובד עומד להיסגר ולכן הצטמצמו הכנסותיו כלל לא הוכחה. כלומר, הוא לא הוכיח את טענתו כי הנסיבות השתנו באופן מהותי.


לאור כל זאת הורתה השופטת על סילוק התביעה שהגיש האב וסגירת התיק. הוא חויב בהוצאותיה של אשתו לשעבר בסכום של 5,500 שקלים.


תלה"מ 8390-10-17
 


עודכן ב: 03/05/2018