האם יש לבטל הסכם גירושין שבמסגרתו התפשרה האישה על סכום הכתובה שתקבל מבעלה, לאור טענתה כי הסכימה להתפשר על הסכום בטעות, וזאת מכיוון שבמועד החתימה על הסכם הגירושין היא לא הייתה מודעת לעובדה שלבעלה יש ילד מאישה אחרת, אשר איתה קיים קשר זוגי הרבה זמן לפני הגירושין?


במסגרת הסכם הגירושין נקבע בהסכמת שני בני הזוג כי סכום הכתובה שיועבר לאישה יעמוד על סך של 200 אלף שקלים, במקום הסכום שנקבע בכתובה שעומד על סך של 520 אלף שקלים. במסגרת ההליך שנדון בבית הדין הרבני הגדול בירושלים טען הגבר כי אשתו ידעה על האישה האחרת והילד זמן רב לפני שהתגרשו, והוא מעולם לא הכחיש זאת, ולמרות זאת היא חתמה על ההסכם.


הרכב של שלושה דיינים קבע כי במקרה זה, קיימת ודאות לכך שהאישה ידעה כי בעלה בגד בה, והדבר אף צוין בדיונים הראשונים לגירושין בבית הדין על ידי בא כוחה. אף על פי כן הסכימה לוותר על סכום משמעותי של 300 אלף שקלים, וייתכן שעשתה זאת כי הייתה אפשרות שתפסיד את מלוא הכתובה במסגרת ההליכים המשפטיים. על כן נקבע כי היא לא יכולה לטעון כעת שההסכם נחתם בטעות ובחוסר ידיעה. בקשתה לביטול הסכם הגירושין נדחתה.


בני הזוג חתמו על הסכם הגירושין אחרי משא ומתן ממושך ומספר הליכים בבית הדין הרבני


שנתיים אחרי שנישאו ולאחר שנולדה להם ילדה, האישה הגישה בקשה לשלום בית ומדור, בטענה שבעלה נוהג כלפיה באלימות, עזב את הבית וביטל את חוזה השכירות. היא ביקשה מבית הדין שידאג לדיור לה ולילדה וישכין שלום ביניהם.


כחצי שנה לאחר מכן תבע הבעל להתגרש ממנה ולחייב אותה בגט מבלי לחייב אותו בתשלום הכתובה, בטענה שהיא מורדת ופוגעת בו, היא זו שעזבה את הבית ומעוניינת להיפרד. בית הדין הרבני דחה את תביעתו אולם קבע כי האישה הסכימה להתגרש אם ישלם לה את כל סכום הכתובה.


על כך הגיש הבעל ערעור, אשר במסגרתו הביאו הדיינים את הצדדים להתגרש בהסכמה. לבסוף הם חתמו על הסכם הגירושין במועד סידור הגט. כעת, בהליך זה, הגישה האישה בקשה לבטל את ההסכם מאחר שהסכימה להתפשר על סכום הכתובה בטעות.


האישה טענה שלא ידעה על האישה הזרה והילד כשוויתרה על חלק מהכתובה, אחרת לא הייתה מוותרת על מלוא סכום כתובתה


על פי טענת האישה, היא הסכימה להתפשר על גובה הסכום שתקבל מהכתובה לפי המלצתו של נשיא בית הדין הרבני. מיד אחרי שהתגרשו בעלה לשעבר הודיע לה כי הוא מנהל זוגיות עם מישהי אחרת ויש לו ילד ממנה, ולאחר שביררה את העניין לעומק הבינה כי היחסים ביניהם התקיימו בזמן שהם עוד היו נשואים.


לטענתה, אילו הייתה יודעת קודם לכן על האישה הזרה והילד, היא לא הייתה מוכנה להפחית מסכום הכתובה.


לעומתה טען הגבר כי מדובר בטענות שווא, והזכיר כי ההסכם ביניהם נחתם בגישורו של בית הדין הרבני ולאחר טרחה רבה. הוא צירף תצהירים המעידים על כך שהאישה ידעה הרבה לפני מועד הגירושין על האישה האחרת והילד, וטען כי הסכימה לוותר על חלק מהכתובה מאחר שידעה כי קיים סיכוי שערעורו יתקבל והיא תפסיד את מלוא הכתובה.


האם הסכם הגירושין נחתם בטעות, היות שהאישה לא ידעה על בגידתו של הבעל?


ואולם, הדיינים קבעו כי במקרה הנדון האישה ידעה גם ידעה על בגידת הבעל עוד בזמן שהיו נשואים, באופן כמעט ודאי. והלוא כבר בתגובה לערעור שהגיש הבעל טען בא כוחה של האישה כי הוא מתגורר ומנהל זוגיות עם אישה אחרת.


בדיון אחר שהתקיים בפני בית הדין טען בא כוחה כי מלוא הכתובה מגיעה לה, וזאת מכיוון שבעלה הלך לאישה זרה ולכן תבע גירושין.

 

יש לך שאלה?

פורום טוען רבני | סרבנות גט | כתובה - יש לך שאלה?


לכל הפחות היו צריכים להיות לאישה חשדות חזקים כי בעלה מנהל קשר עם אישה אחרת, קבעו הדיינים, ובמקרה כזה היא הייתה צריכה לברר את העניין לעומק לפני שחתמה על הסכם הגירושין וויתרה על חלק מהכתובה בסכום משמעותי כל כך. ייתכן שהעדיפה להתפשר על סכום הכתובה מאשר לנהל הליך שבמסגרתו היא עלולה להפסיד את כל הכתובה, המשיכו הדיינים בהכרעתם, ולכן אין מקום לאשר את בקשתה לביטול הסכם הגירושין עקב פשרה שנעשתה בטעות.


תיק 997968/4