נושים אשר מגיעים להם כספים מחייבים שאינם מסוגלים לפרוע את חובם או שהפסיקו לשלם את חובם, יכולים לגבות את החובות או את חלקם במסגרת הליך פשיטת רגל שייפתח כנגד החייבים. הם אף יכולים ליזום את ההליך בעצמם ולהגיש בקשה לפשיטת רגל לצורך גביית חובם, וזאת בעיקר במקרים שבהם עולה החשש כי החייב מסתיר או מבריח נכסים או נוקט פעולות שונות כדי לחמוק מתשלום החוב.


מהן זכויותיהם של הנושים במסגרת הליך פשיטת הרגל של החייב, כיצד יוכלו לשמור על הזכויות ואיך ניתן להגיע לפירעון החוב או לפחות לפירעון חלק משמעותי ממנו?


מהם התנאים להגשת בקשה לפשיטת רגל על ידי הנושה?


אמנם מרבית הליכי פשיטת הרגל מתנהלים לאור בקשת החייב ורצונו להגיע להפטר מחובותיו בסופו של ההליך, אולם ישנם מקרים שבהם הנושה או מספר נושים יכולים לכפות על החייב לפתוח בהליכים אלו.


עם זאת, לא בכל מקרה נושה יכול להגיש בקשה לפשיטת רגל של החייב, אלא רק במקרים שבהם גובה החוב עולה על סכום מסוים אשר מתעדכן מדי שנה, וכן כאשר ניתן פסק דין חלוט לגבי חובותיו של החייב. במקרים מסוימים תאושר גם בקשה לגבי סכומים נמוכים יותר, וזאת בהתקיימות סיבות מיוחדות.


חשוב לדעת כי הליך פשיטת רגל שנפתח בהתאם לבקשת נושים יכול להימשך תקופה ממושכת ללא הגבלה בזמן, וזאת בניגוד להליך פשיטת רגל שנפתח על פי בקשתו של החייב, אשר תחום ומוגבל לארבע וחצי שנים.


מהם שלבי הגשת הבקשה לפשיטת רגל אשר מוגשת על ידי נושה?


נושה שמעוניין להגיש בקשה לפשיטת רגל יגיש תחילה את הבקשה לכונס הרשמי. אחרי שהכונס הרשמי יאשר את הגשת הבקשה, הנושה יגיש את בקשתו לפשיטת הרגל של החייב אל בית המשפט המחוזי.


כדאי ורצוי לקבל ייעוץ משפפטי כבר בשלב מקדמי זה, כדי לבדוק את יתרונות המהלך ולצורך הגשת הבקשה עצמה. ככל שהייעוץ המשפטי יינתן בשלב מוקדם יותר, כך ניתן יהיה לשמור על הזכויות בצורה טובה יותר.


חשוב להבין כי גם אם נפתח נגד החייב תיק בהוצאה לפועל, אין מניעה להגיש בקשה שייכנס להליך פשיטת רגל.


מתי נדרש הנושה להמציא התראת פשיטת רגל לפני הגשת בקשה לפשיטת רגל?


גם אם הנושה עומד בקריטריונים להגשת בקשה לפשיטת רגל, צריך להתקיים מעשה פשיטת רגל כדי שיוכל להגיש את הבקשה. מעשה פשיטת רגל יכול להיות אירוע שבו החייב הצהיר כי אינו מסוגל לעמוד בחובותיו, הודיע לנושה כי אינו משלם לו את חובו, נכסיו של החייב מעוקלים בהוצאה לפועל, החייב מעלים נכסים ועוד.


אם לא התקיים מעשה פשיטת רגל, הנושה יידרש להמציא לחייב התראת פשיטת רגל, המודיעה לחייב על כוונתו לפתוח כנגדו הליך פשיטת רגל. אם החייב לא ימלא את הדרישות שבהתראת פשיטת הרגל, הדבר ייחשב למעשה פשיטת רגל ויאפשר לנושה להגיש את בקשתו לפשיטת הרגל של החייב.


בקשה לצו כינוס, עיכוב הליכים ואסיפת נושים במסגרת הליך פשיטת הרגל


לאחר שניתן אישור לבקשת הנושה, ניתן להגיש בקשה לצו כינוס שבמסגרתו יעברו נכסיו של החייב לידיו של הכונס הרשמי ויוקפאו כל הליכי הגבייה שננקטו כנגדו. לאחר חקירת הכונס הוא יזמן אסיפת נושים ויציע הסדרי פשרה שבמסגרתם יוכלו הנושים לקבל חלק מכספם בחזרה, וזאת באמצעות מימוש נכסי החייב.


הנושה רשאי להגיש בקשה לעיכוב הליכים עוד בטרם הוצאת צו הכינוס, ולדרוש מינוי כונס נכסים זמני, וזאת במטרה למנוע מהחייב להבריח או להעביר את נכסיו.


לאחר שניתן צו כינוס, על הנושה להגיש תביעת חוב כדי שיוכל לקבל לפחות חלק מהחוב בחזרה. אם לא יגיש תביעת חוב - החוב יימחק.
באסיפת הנושים יגיעו הנושים להחלטה האם לקבל את אחת מהצעות הפשרה ולהגיע להסדר נושים. ההסדר יועבר לאישור בית המשפט המחוזי, ויחול על כל הנושים של החייב, גם אם לא הסכימו להסדר שהוצע.

 

יש לך שאלה?

פורום גביית חובות


מכל מקום כדאי וחשוב לקבל ייעוץ משפטי כבר בתחילת הדרך, הן לצורך הגשת בקשה לפשיטת רגל, והן במסגרת הליך פשיטת הרגל, הגשת הבקשות המתאימות לבית המשפט והגעה להסדר פשרה במקרים המתאימים. ייעוץ וליווי משפטי מדוקדק על ידי עורך דין העוסק בתחום גביית החובות והליכי פשיטת הרגל יכול למקסם את החזר החוב שניתן לקבל, ולצמצם ואף למנוע טעויות ואי קבלת כל חלק מהחוב בחזרה.