כאשר נצברו לאדם חובות לנושים שונים והוא אינו יכול לפרוע את חובותיו, הוא יכול לפנות להליך פשיטת רגל, ובמסגרתו יקבל הגנה מפני פעולות גבייה שונות שיכולים הנושים לנקוט כנגדו במסגרת ההוצאה לפועל.


מדובר למעשה בהכרזה על החייב כמי שאינו יכול לפרוע את החובות שצבר על ידי בית המשפט, תוך בחינת מצבו ויכולותיו הפיננסיים, הנסיבות שבעטיין צבר את החובות והאפשרויות לכיסוי החובות באמצעות מימוש נכסים שונים השייכים לחייב.


בתחילת הליך פשיטת הרגל יינתן צו כינוס לנכסי החייב, וכל הליכי הגבייה שננקטו נגדו בהוצאה לפועל יוקפאו. לאחר הוצאת צו הכינוס, תתבצע חקירה לגבי היקף החובות ונסיבות היווצרותם, אילו נכסים יש ברשותו ומהי יכולתו הכלכלית. איך מתמודדים עם ההגבלות השונות בהליך פשיטת הרגל, ואיך פועלים להסרתן בתום ההליך?


מדוע מוטלות הגבלות על חייב שהוכרז כפושט רגל?


אדם המצוי בפשיטת רגל נתון תחת הגבלות שונות אשר יחולו עליו מהרגע שבו יינתן צו לפשיטת הרגל או במועד צו הכינוס, כגון הגבלות על חשבון הבנק וכרטיס האשראי, הגבלות על אפשרויות תעסוקה מסוימות ועוד. הגבלות אלו נועדו למניעת יצירת חובות נוספים ויבוטלו בתום הליך פשיטת הרגל, אם כי יש אפשרות לצמצם את היקף ההגבלות גם קודם לכן.


אחרי שבית המשפט יוציא צו כינוס לנכסיו של החייב, כונס הנכסים הרשמי מנהל את הנכסים כדי שיוכלו לשמש לכיסוי החובות בהתאם לתביעות החוב שיגישו הנושים במסגרת הליך פשיטת הרגל.


כדי להגן על הנכסים המיועדים למימוש לצורך פירעון החובות, מוטלות הגבלות על החייב המיועדות למניעת שימוש בנכסים לרעה או הברחתם, וכן למניעת האפשרות שייוצרו חובות חדשים נוספים. הטלת ההגבלות לאחר מתן צו הכינוס נתונה לסמכותו של בית המשפט. לאחר ההכרזה על הליך פשיטת הרגל, יוטלו על החייב ההגבלות מבלי שבית המשפט יצטרך להחליט על כך, וזאת עד לסיומו של ההליך ומתן צו ההפטר.


עיכוב הליכי הגבייה בהוצאה לפועל במועד צו כינוס הנכסים


פעמים רבות, הליך פשיטת הרגל מתקיים לאחר שנפתחו נגד החייב הגבלות שונות במסגרת תיקים בהוצאה לפועל. אחרי מתן צו הכינוס, כל הליכי הגבייה שמתקיימים כנגד החייב בהוצאה לפועל מוקפאים.


עיכוב הליכי הגבייה בהוצאה לפועל נועד למנוע העדפת נושים או פגיעה בשוויון שבין הנושים, וריכוז תביעות החוב במסגרת הליך פשיטת הרגל. ההגבלות המוטלות על חייבים בהוצאה לפועל יכולות לכלול הגבלות על רישיון הנהיגה, עיכוב יציאה מהארץ, אי אפשרות לחדש דרכון, הגבלות בחשבון הבנק ועוד. ההגבלות ניתנות לביטול או לצמצום.


אילו הגבלות מוטלות על החייב בהליך פשיטת הרגל?


פושט רגל יוגבל בחשבון הבנק שלו, ולא יהיה באפשרותו לקבל פנקס צ'קים, לפתוח חשבון חדש או להשתמש בכרטיס אשראי מלבד שימוש בכרטיס דיירקט, כלומר יהיה לו חשבון בנק ללא מסגרת אשראי והוא יוגדר כלקוח מוגבל חמור. זאת כדי לא לאפשר לו לצבור חובות חדשים.


כמו כן, פושט רגל אינו יכול להקים חברה או לייסד תאגיד, או לכהן בתפקיד נושא משרה בחברה או עמותה. עם זאת, ניתן להמשיך ולנהל עוסק פטור או עוסק מורשה.


הגבלה נוספת שתחול על החייב היא צו עיכוב יציאה מהארץ, אשר תישאר בתוקפה עד לסיום ההליך. עם זאת, במקרים מסוימים יש אפשרות לבטל את ההגבלה, ובלבד שהחייב יוכל להציג ערבים שיחליפו אותו עד שובו לישראל.


ישנם תחומי עיסוק אשר פושט רגל אינו יכול לפעול במסגרתם במהלך הליך פשיטת הרגל, כגון עריכת דין, תיווך נדל"ן, קבלנות בענפים שונים ועוד. מדובר בהגבלות חמורות, ולכן בית המשפט מוסמך להפעיל את שיקול דעתו ולבטלן או לצמצמן בהתאם לנסיבות הספציפיות של כל מקרה.


מתי יבוטלו ההגבלות השונות שהוטלו על החייב?


באופן עקרוני, ההגבלות השונות יבוטלו או יוסרו במועד קבלת צו ההפטר, ביום שבו החייב יקבל הפטר מיתרת החובות ויוכל להתחיל בדרך חדשה ללא חובות והגבלות. גם אם ייחתם הסדר פשרה בין החייב והנושים ניתן לבטל את ההגבלות, ובתנאי שבית המשפט יאשר את הסדר הנושים.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


בית המשפט מוסמך אף להחליט על הסרת ההגבלות או להקטין את היקפן, בהתאם לשיקול דעתו. כמובן, אם הליך פשיטת הרגל יבוטל עוד לפני מתן ההפטר, גם ההגבלות שחלו על החייב במסגרת ההליך יבוטלו. כך גם אם יבוטל צו הכינוס.


לאחר קבלת ההפטר, החייב יכול לקבל תעודה להסרת ההגבלות מבית המשפט. ניתן גם להגיש בקשה להסרת חלק מההגבלות.