בעלי עסקים או חברות אשר מעסיקים עובדים, עלולים להיתקל בדרישת תשלום מארגוני מעסיקים אשר פועלים באותו ענף שבו פועל העסק - וזאת גם אם מעולם לא הצטרפו לאותו ארגון ואינם חברים בו. האם הם מחויבים לשלם בכל זאת? מה הבסיס לדרישה לתשלום דמי טיפול ארגוני? וכיצד צריך לנהוג אם ארגון מעסיקים שלח דרישה לקבלת מידע או תשלום?


סירבתם לשלם דמי טיפול ארגוני לארגון המעסיקים? אתם עלולים להתמודד עם תביעה בבית הדין לעבודה


חוק ההסכמים הקיבוציים הוא זה שמאפשר לאותם ארגוני מעסיקים לדרוש דמי טיפול ארגוני מחברות ובתי עסק אשר פועלים באותו תחום מקצועי, בין שהם נמנים על חברי הארגון ובין שלא. אפשרות זו נקבעה בחוק כדי למנוע ממעסיקים, אשר זוכים להטבות ולשמירה על האינטרסים שלהם באמצעות פעילותם של ארגוני המעסיקים, להימנע מהשתתפות בתשלומים המאפשרים זאת.


לא פעם נחתמים הסכמים קיבוציים בין ארגוני העובדים השונים, אשר הוקמו לצורך שמירה על הזכויות הסוציאליות של העובדים המשתייכים לאותו ארגון, לבין ארגוני המעסיקים. בין היתר נקבעת בהסכמים אלו גם חובתם של העסקים אשר חברים באותם ארגוני מעסיקים לשלם את דמי הטיפול הארגוני.


ואולם, חשוב להבין כי לא רק מי שחבר בארגון מחויב בתשלום. על פי צו הרחבה ממשלתי שהוצא על ידי משרד העבודה והרווחה, ישנם תחומי פעילות ספציפיים או אזורים גאוגרפיים של פעילות עסקית אשר ההסכם הקיבוצי חל עליהם - גם על העסקים שלא הצטרפו לארגוני המעסיקים הרלוונטיים ולכן לכאורה אינם חלק מההסכם הקיבוצי שנחתם.


כמה צריך לשלם, ולמה אסור להתעלם מדרישת תשלום דמי טיפול ארגוני מקצועי לארגון מעסיקים?


גובה הסכום הנדרש ממעסיקים שאינם מעוניינים להצטרף לארגון המעסיקים הרלוונטי מחושב ונקבע על פי חצי אחוז מהתשלום שמעבירים המעסיקים לביטוח לאומי עבור העובדים במסגרת שכר העבודה בשנה הקודמת לדרישת התשלום, או על פי חצי מגובה תשלום דמי החבר - על פי הסכום הנמוך מבין השניים.


חשוב להבין כי לא מדובר בתשלום חד פעמי או בדרישה שלא תחזור יותר בעתיד - מעסיקים נדרשים לשלם דמי טיפול ארגוני מדי שנה וכל עוד החברה שלהם פעילה וצו ההרחבה הרלוונטי חל עליה. כמו כן, ארגוני המעסיקים יכולים לדרוש תשלום רטרואקטיבי גם על שנים קודמות ועד שבע שנים אחורה לפני שתחול התיישנות על החוב. במקרים מסוימים, הסכומים יכולים להגיע לעשרות ואף למאות אלפי שקלים.


מאחר שכפי שנוכחנו לראות, אין צורך לקבל את הסכמת המעסיק לשלם את דמי הטיפול הארגוני המקצועי באותם מקרים שבהם צו ההרחבה חל על התחום שבו פועלת החברה, ארגון המעסיקים יכול לנקוט צעדים משפטיים שונים כנגד מעסיקים שמחליטים לא לשלם, ולהגיש כנגדם תביעה בבית הדין לעבודה.


על כן, לא מומלץ להתעלם מדרישת תשלום או מכתב תביעה אלא להתייחס לדרישת התשלום בהתאם. עם זאת, לפני שממהרים לשלם את הסכום הנקוב או לנדב את המידע העסקי אשר נדרש על ידי ארגון המעסיקים, חשוב לבדוק קודם מהן הזכויות, האם באמת חלה חובת תשלום והאם גובה הסכום אינו גבוה מדי.


האם ניתן לבטל את תשלום דמי הטיפול הארגוני?


גם אם נדרשתם לשלם דמי טיפול ארגוני ואף אם כבר הוגשה נגדכם תביעה בבית הדין לעבודה, ישנן מספר טענות שאפשר להעלות במטרה להביא לביטול חובת התשלום או לפחות לצמצום גובה התשלום.


למשל, אם מדובר בעסק קטן או זעיר שכלל לא מועסקים בו עובדים, או כאשר מדובר בחברה משפחתית שבה עובדים רק בני משפחה המחזיקים במניות החברה, ניתן לטעון כי צו ההרחבה כלל לא חל על העסק, מאחר שחובת התשלום חלה על מעסיקים בלבד.


כמו כן, ניתן להעלות טענה כי תחום הפעילות שעל פיו חלה חובת התשלום בהתאם לצו ההרחבה, הוא כלל לא תחום פעילותו המרכזי של העסק או שמדובר רק באחד מתחומי העיסוק הזניחים שלו בלבד. אי לכך, אפשר לטעון כי צו ההרחבה בענף זה אינו חל על העסק הספציפי.


חשוב לדעת כי אם החברה כבר מנויה על ארגון מעסיקים אחר אשר עוסק בין היתר ביחסי עובד-מעסיק, צו ההרחבה לא חל עליה. זאת מכיוון שהיא משלמת כבר דמי טיפול ארגוני לארגון אחר ובכך נמנעת האפשרות מארגון נוסף לגבות ממנה דמי טיפול מקצועי כפולים.


מלבד זאת, יש לבדוק האם צו ההרחבה תוחם את חובת התשלום על פי אזור ספציפי. למשל, האם הצו חל רק על עסקים בצפון הארץ. כל עוד העסק אינו פועל באותו אזור גאוגרפי, הוא אינו מחויב בתשלום דמי טיפול ארגוני על פי צו ההרחבה. לדוגמה, כאשר העסק פועל במרכז הארץ.


האם יש אפשרות להקטין את סכום החיוב?


במקרים רבים דורש ארגון המעסיקים את הסכום המרבי האפשרי, מאחר שהמעסיק לא מסר לו נתונים אודות המשכורת ששולמה בשנה הקודמת ועל בסיסה הועברו התשלומים עבור העובדים למוסד לביטוח לאומי. כאמור, בסיס התשלום הוא מחצית מהסכום שנגבה עבור דמי חבר בארגון או חצי אחוז מגובה המשכורת ששולמה שנה קודם לכן, על פי הסכום הנמוך מבין השניים.


במקרים כאלה וכל עוד ניתן להגיע לסכום נמוך יותר על בסיס שכר העבודה ששילם העסק בשנה הקודמת, ניתן לדרוש את הפחתת הסכום הנדרש.


בכל מקרה, כאשר מגיעה אל בעלי עסקים דרישה למידע ולתשלום דמי טיפול ארגוני מארגון מעסיקים כזה או אחר, לא תמיד מומלץ לנדב את המידע העסקי, כולו או חלקו. חשוב בראש ובראשונה לברר האם באמת חל צו הרחבה להסכם קיבוצי המחייב את העסק בתשלום דמי הטיפול הארגוני, וגם אם חלה חובת התשלום - יש לברר האם ארגון המעסיקים לא גובה תשלום גבוה יותר מכפי שמחויב העסק לשלם באמת.


מנגד, חשוב להתייחס לדרישת תשלום שכזו ולא להזניח או להתעלם ממנה, או להחליט מבלי לבדוק כי ארגון המעסיקים אינו זכאי לקבל תשלום. אי טיפול בדרישת התשלום עלול להוביל להשלכות כלכליות ומשפטיות לא פשוטות, ולהתמודדות עם כתב תביעה בבית הדין לעבודה.

 

יש לך שאלה?

פורום ייעוץ למעסיקים בעבודה


יש לברר האם באמת חלה חובת תשלום והאם אפשר להפחית את הסכום גם במקרים שבהם אכן נדרשים לשלם, ובכל מקרה יש לפעול על פי דין. בירור הזכויות יכול להוביל לעתים לביטול או לכל הפחות להקטנת גובה הסכום המשולם.