בשבוע שעבר (יום ד') אושר התיקון לחוק הפונדקאות בכנסת, ומיד עורר סערה בעקבות העובדה שגברים יחידנים לא נכללו גם בתיקון לחוק. כלומר, זוגות חד מיניים של גברים אינם יכולים לעבור הליך פונדקאות בארץ, זאת תוך אפלייתם ובניגוד לזוגות הטרוסקסואליים ונשים יחידניות אשר החוק מאפשר להם לבצע את ההליך.


בתגובה להצבעת הכנסת, קהילת הלהט"ב ארגנה צעדי מחאה שכללו הפגנות שונות ושביתה נרחבת בכל רחבי הארץ ביום תשעה באב, כאשר אלפי מפגינים צעדו בתל אביב, בירושלים, בחיפה ובערים אחרות כנגד אי השוויון המופנה כלפי חברי הקהילה. השוק העסקי, עסקים וחברות גדולות רבות ישראליות ובינלאומיות כגון גוגל, טבע, מיקרוסופט, פייסבוק, תנובה, רשות שדות התעופה, שופרסל ועוד ועוד נרתמו גם הם למאבק ואפשרו לעובדים חברי הקהילה לשבות ולהשתתף במחאה.


במסגרת ההפגנה שבה השתתפו רבבות אנשים דרשו חברי הקהילה שוויון לא רק בכל הנוגע לאפשרות להביא ילדים באמצעות הליך פונדקאות, אלא האפשרות להינשא, לאמץ ולרשום את הילדים על שם שני ההורים.


מה כולל חוק הפונדקאות אשר מסדיר את כל הליכי הפונדקאות בארץ, מה השינוי שאושר בחוק בשבוע שעבר, ומהן האופציות העומדות בפני זוגות חד מיניים להרחיב את התא המשפחתי?


מה הוביל לשינוי התנאים לביצוע הליך פונדקאות בארץ ולתיקון חוק הפונדקאות?


בשנת 1996 חוקק בישראל חוק ההסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד), אשר נועד להסדיר את כל התנאים הנדרשים לביצוע הליך פונדקאות בישראל. על פי החוק, בני זוג תושבי ישראל שהם איש ואישה, יכולים לערוך הסכם לנשיאת עוברים עם הפונדקאית, אשר מוגדרת בחוק כ"אם נושאת", כדי להסדיר את הליך הפונדקאות.


החוק כלל תנאי סף שונים כדי לבצע את ההליך, ובין היתר אפשר רק לבני זוג שהם גבר ואישה לבחור בו, ובלבד שהאם הנושאת היא תושבת ישראל אף היא בין הגילאים 22-38, ואינה נשואה לאיש, וזאת בשל חשש לממזרות. עם זאת, ועדה מיוחדת הוסמכה לאשר גם פונדקאית נשואה, כל עוד בני הזוג הוכיחו כי לא הצליחו לאתר פונדקאית מתאימה שאינה נשואה.


כמו כן, החוק התיר רק פונדקאות מלאה. משמעות הדבר היא שלא ניתן להשתמש בביצית של הפונדקאית במסגרת ההליך, וכן ניתן להשתמש אך ורק בזרע של האב המיועד.


השלב הראשון: לקבל אישור מוועדה לתחילת הליך הפונדקאות, השלב השני: למצוא פונדקאית


חוק הפונדקאות כלל תנאי סף מרובים: מלבד הדרישה שבני הזוג יהיו גבר ואישה, עליהם להיות בגיל הפריון ובריאים בנפשם ובגופם. גם הפונדקאית נדרשת להיות כשירה נפשית ופיזית, ולהשתייך לאותה דת של האם המיועדת. הליך פונדקאות בין קרובי משפחה נאסר על פי החוק.


כדי להתחיל בהליך הפונדקאות, תחילה יש לקבל אישור מהוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים. לאחר מכן יכולים ההורים לערוך הסכם עם פונדקאית שעומדת בכל תנאי החוק.


בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ על ידי אישה יחידנית שהייתה מעוניינת לעבור הליך פונדקאות עם ביצית שלה, אף על פי שהעתירה עצמה נדחתה, מונתה ועדה לבחינת האפשרות לבצע תיקונים בחוק ולהרחיב את מעגל הזכאים. לאחרונה אושר התיקון לחוק המאפשר גם לנשים יחידניות לבצע הליך פונדקאות בארץ, אולם כאמור, הותיר בחוץ את האבות היחידנים.


מה כולל התיקון לחוק הפונדקאות שאושר לאחרונה?


ההצעה לתיקון החוק ביקשה לאפשר גם לבני זוג לא נשואים, גם ליחידים וגם לבני זוג חד מיניים לבצע את הליך הפונדקאות בארץ. בסופו של דבר התיקון לחוק מרחיב את מעגל הזכאים לביצוע הליך פונדקאות בישראל לנשים יחידניות שאין להן בן זוג ואינן יכולות לשאת הריון בעצמן, מסיבות רפואיות כאלו ואחרות.


עוד משנה התיקון את ההגבלה על מספר הילדים שניתן להביא בהליכי פונדקאות, אשר עלה משני ילדים לחמישה ילדים, ומאפשר לאם הפונדקאית להשתתף בהליך גם בגיל 39, ולא 38 כפי שהיה עד עכשיו. עם זאת, נשים יחידניות יוכלו להשתמש רק בביציות שלהן, ואילו בני זוג נשואים יוכלו לקבל גם תרומת ביצית במקרה הצורך. כאמור, הגברים היחידנים ובני הזוג החד מיניים נותרו מחוץ למעגל הזכאים.


פונדקאות בחו"ל, אימוץ, הורות משותפת: אלו האפשרויות העומדות בפני חד מיניים להפוך להורים


נכון להיום, כאשר בני זוג מאותו המין מעוניינים להיות הורים, הם יכולים לבחור בין מציאת פרטנר להורות משותפת, אימוץ או ביצוע הליך פונדקאות בחו"ל באמצעות תרומת ביצית והסכם עם פונדקאית תושבת מדינה זרה.


הורות משותפת מבוססת על הסכם הורות בין גבר ואישה אשר מעוניינים להפוך להורים לילדים משותפים, מבלי שיש ביניהם קשר זוגי. ההסכם כולל את כל ההסכמות בין הצדדים בכל הנוגע לגידול הילדים המשותפים.

 

יש לך שאלה?

פורום זוגות חד מיניים


מלבד זאת, גברים יכולים לעבור הליכי פונדקאות בחו"ל לאחר קבלת תרומת ביצית, במדינות המאפשרות זאת. נשים יכולות אף להביא ילדים בהליך הפריה לאחר קבלת תרומת זרע. אחרי לידת הילד, גם ההורה הלא ביולוגי יכול להפוך להורה לכל דבר ועניין מבחינה משפטית, וזאת באמצעות אימוץ הילד או הוצאת צו הורות פסיקתית. לבסוף, זוגות חד מיניים יכולים לאמץ ילדים הן בחו"ל והן בישראל.