האם הסיבה לנפילתה של סמנכ"לית חברה גדולה במדרגות בית מלון דן בקיסריה במהלך כנס מנהלים שבו השתתפה, הייתה העובדה שנעלה נעלי עקב לא בטיחותיות, או שמא בעקבות מכשול שהיה על המדרגות?


זו הסוגיה העיקרית שהונחה להכרעתו של בית משפט השלום בחדרה, בתביעה שהוגשה על ידי האישה וכן על ידי המוסד לביטוח לאומי שהעביר לה פיצויים לאחר שהכיר בפציעתה כתאונת עבודה, כנגד רשת מלונות דן וחברת הביטוח מגדל אשר ביטחה את בית המלון באותו מועד.


בעוד הנפגעת טענה כי נפלה על מכשול בגרם המדרגות ולכן רשת המלונות אחראית לפצותה על נזקיה, הנתבעות טענו כי משום שנעלה נעליים עם עקב גבוה ודק ולא נזהרה דיה, האשם היחיד בנפילה היא התובעת עצמה.


האם ניתן לייחס אשם תורם לאישה בתפקיד בכיר שנועלת נעלי עקב בכנס מקצועי?


ואולם, השופטת קבעה בהתאם לראיות שהוצגו בפניה כי ליקוי בפסי המתכת על המדרגות הוא שגרם לנפילה, והוסיפה כי נעלי עקב הן חלק מהלבוש העסקי הנהוג אצל נשים בכנסים מקצועיים ולכן אין לייחס לה כל אשם תורם.


מאחר שמלוא האחריות לתאונה הוטלה על בית המלון, הטילה השופטת על הנתבעות לשלם לנפגעת פיצויים בסכום של 506,597 שקלים והוצאות משפט בסכום של כ-128 אלף שקלים. כמו כן חויבו הנתבעות לשלם לביטוח הלאומי סכום נוסף של כשני מיליון ו-111 אלף שקלים ועוד 495 אלף שקלים עבור שכר טרחת עורכי דין.


הנפילה אירעה בהפסקת הצהריים, ובעקבותיה שברה הנפגעת את מרפקה ונותרה לה נכות רפואית צמיתה


במהלך כנס המנהלים שהתרחש בשנת 2012, מעדה האישה בגרם המדרגות. השבר במרפקה הוכר על ידי הביטוח הלאומי כתאונת עבודה והיא מקבלת תגמולים חודשיים בשל כך. שיעור נכותה הרפואית נקבע על 30%.


כל אחד מהצדדים הגיש חוות דעת של מומחה בטיחות מטעמו להוכחת טענותיו, ובית המשפט מינה מהנדס מטעמו לבחינת הדברים באופן שאינו תלוי באף צד. בין הצדדים לא הייתה מחלוקת לגבי עצם נפילתה של האורחת, וכן שבאותו מועד היא נעלה מגפי סטילטו עם עקבים דקים וגבוהים. לנפילה עצמה לא היו עדי ראייה.


בעוד תיאורה של האישה פירט פס מתכת על המדרגות שהיה משובש ובולט כגורם לנפילתה, מאחר שעקב נעלה נתפס בו וגרם לאובדן שיווי המשקל שלה, הנתבעות טענו כי מיהרה לרדת במדרגות מכיוון שגילתה ששכחה את תיקה, וכי העובדה שירדה במהירות ובחוסר זהירות מתבקש בעודה נועלת נעלי עקב גבוהות ודקות היא הסיבה לנפילה, כך שיש להטיל עליה את מלוא האחריות לפציעה.


האם היה פגם בפס המתכת על המדרגה שגרם לנפילה?


התובעת הציגה תצלומים שצילמה עשרה ימים לאחר נפילתה, שבהם ניתן היה לראות ליקוי בסף המתכת שהותקן על המדרגות כדי להחזיק את השטיח. גם המומחה שמונה על ידי בית המשפט מצא כי פסי האלומיניום במדרגות אינם צמודים מספיק לשטיח ומהווים סכנה בטיחותית. השופטת קיבלה את הראיה וקבעה כי אכן הוכח קיומו של ליקוי בטיחותי במדרגות.


גרם המדרגות שבו נפלה התובעת היווה מכשול לאורחי המלון, קבעה השופטת, ולכן מדובר בהתרשלות מצדו של בית המלון בהתאם לפקודת הנזיקין. מאחר שהנפילה במקרה זה נבעה מקיומו של מכשול, האחריות לנזקי הגוף שנגרמו לאורחת מוטלת על בית המלון.


האם יש לייחס אשם תורם לעובדה שהאישה לא החזיקה במעקה כשירדה במדרגות?


לסיכום קבעה השופטת שאין לנפגעת עצמה כל תרומה לקרות הנפילה, לא בשל נעלי העקב ולא בשל העובדה שלא אחזה במעקה. בנסיבות המקרה, הזכירה השופטת, הנפגעת הייתה צריכה לנעול נעלי עקב מאחר שהתארחה במלון במסגרת עבודתה בכנס מקצועי שבו הייתה אמורה להרצות.


כאשר מדובר באישה בתפקיד בכיר המתארחת במלון יוקרתי, נעלי סטילטו הן חלק מקוד הלבוש העסקי הנהוג.


גובה הפיצויים נקבע בהתאם לדרגת הנכות הרפואית והתפקודית שנקבעה על שיעור של 30%, ולאור העובדה שהפגיעה נגרמה לה בידה הדומיננטית, על כל המשתמע מכך. הפיצויים נקבעו עבור הפסד שכר שנגרמו לה, לרבות פנסיה, עזרה שנזקקה לה מצד שלישי וכאב וסבל.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


בסופו של דבר חויבה רשת המלונות בתשלום פיצויים בסכום של 506,597 שקלים, נוסף על הוצאות משפט ושכר טרחה בסך של כ-128 אלף שקלים. מלבד זאת תעביר רשת המלונות תשלום לביטוח הלאומי בתמורה לתגמולים שהעביר לנפגעת במהלך השנים בסכום של 2,111,861 שקלים. כמו כן יועבר תשלום לביטוח הלאומי עבור שכר טרחה בסך של 495 אלף שקלים.


ת"א 54173-05-13